rengöring fälg?

Tessan67

New member
Hej alla

Är det någon som har ett bra tips om hur man rengör fälgen? Jag har vita fläckar överallt. Kan det vara så att jag får fortsätta gnida med autosol?
 

Bighoj

New member
Hej alla

Är det någon som har ett bra tips om hur man rengör fälgen? Jag har vita fläckar överallt. Kan det vara så att jag får fortsätta gnida med autosol?

Jag skulle nog provat rubbing och/eller polish.Autosol skulle jag vara försiktig med eftersom det är alldeles för grovt och kommer att repa fälgen.
 

@nderz

New member
Hej alla

Är det någon som har ett bra tips om hur man rengör fälgen? Jag har vita fläckar överallt. Kan det vara så att jag får fortsätta gnida med autosol?

Kan det vara så att du inte torkat av fälgen när du tvättade hojen?
I så fall är det säkert kalkfläckar.
Prova försiktigt med avkalningsmedel och vatten.
Torka torrt efteråt.
 

dalis

New member
Bra avkalkningsmedel är: (om det är bra för fäljar och däck vet jag ej)

Citronsyra, vinsyra, ättika 24%, ättiksprit 12%.

Googla i ämnet för rätt spädning. Exempel som jag hittat är: 1 del ren ättika 24% och 6 delar vatten.
 

Maru

New member
Eller också torkar du av fälgen med ett sämskinn efter tvätten så slipper du kalkfläckarna. :)
 

Chopperbyggarn

New member
Jag brukar försiktigt blåsa hojen torr med tryckluft för att slippa vattenfäckarna. Har praktiserat detta så länge jag kan minnas och det har sparat många timmar urbota tråkig putsning o polering.:)

Anders.J
 

Tessan67

New member
Jag brukar försiktigt blåsa hojen torr med tryckluft för att slippa vattenfäckarna. Har praktiserat detta så länge jag kan minnas och det har sparat många timmar urbota tråkig putsning o polering.:)

Anders.J

Låter perfekt! Även om det är avslappnande ibland att sätta sig och polera, så brukar jag inte behöva slappna av så länge... Då kan man ut och köra istället:)
 

Åsa

New member
Jag brukar torka av med WD 40 eller 5-56 för att få bort oljesmuts på fäljen, sen blir det blankt och fint oxå... putsa är inte riktigt min grej.
 
Top