Rengöring av visir (och hjälm)

Bansaie

New member
Startar den här tråden för att tipsa om ett bra och billigt medel för att få bort flugorna på visiret och hjälmen samt för att jag vill ha tips på bästa sätt att rengöra den imbehandlade insidan utan att förstöra den.

Visirets utsida
Fick ett tips av en kompis att prova "Pledge orginal möbelpolish". Funkar perfekt!
Bara spreja på ett tunt lager vänta en liten stund för att sen torka av med mjukt papper eller duk. Flugor och annat klet försvinner i ett huj och visiret blir dessutom en aning vattenfrånstötande så ev. regn lättare åker av. Funkar bra för resten av hjälmen också.
En liten varning dock: Akta insidan av visiret för det förstör ev. imbehandling.
Pledge hittas för 19:- flaskan (i våras) på ÖB. Mycket billigare en många specialmedel på MC-butiken och en sprejflaska räcker hela säsongen. Perfekt att ha med i tankväskan tillsammans med några pappersnäsdukar.

Visirets insida
Försöker undvika att skita ner insidan men ibland måste man ju göra ren den. Hur gör ni?
Efter att ha provat lite olika milda rengöringsmedel så är Yes diskmedel tillsammans med en riklig mängd ljummet vatten det som funkat bäst för mig, men jag är inte helt nöjd. Blir gärna en svagt gråvit hinna som är svår att få bort helt. Det kanske inte stör synfältet så mycket men det retar mig att jag inte kan få det helt rent. Vågar inte ta nått starkare med risk att förstöra imbehandlingen.

Tips mottages tacksamt.

Ha det.

Mathias

Active member
Vad gäller mitt visir så rengjorde jag det noga med yes och ljummet vatten, sedan har jag "wax it wet" på. När jag sedan ska rengöra det från flugor tar jag ett blad mjukt hushållspapper, blöter ner det och lägger det på visiret. Låter det sedan vara där i 3-5 minuter bara till att torka bort pappret med handen sedan. Tar och lägger på ett nytt lager "wax it wet" efter.

Vad gäller insidan så har jag ett pin lock visir, Finns inget bättre. När det ska rengöras så är det yes och ljumet vatten som gäller, torkar med en mjuk diskhandduk.

Blir hur bra som helst.

Det är hur jag gör