Rengöring av skinnställ

-ah

New member
-borde nog bli en egen tråd:


Ursprungligen postat av Hellman
Jag kan passa på att varna för deras hjälmrengöring! Den luktar som ett billigt och dåligt rakvatten.

Får lite äckelkänsla när jag tar på mig hjälmen nu så jag hoppas lukten försvinner fort.
Fick även den brilljanta idén att använda den i skinnställsbrallorna för det luktade som någon dött där i. Nu luktar det som någon dött där i med billigt rakvatten på sig...


Vilket osökt får mig att tänka på om någon här har bra tips på HUR man rengör insidan - dvs fodret/membran - av skinnställ? Inte ens präktiga Jofama lämnar ifrån sig slika hemligheter. Lädertvål i all ära.
Det bästa jag kommit på är att använda handduschen och skölja genom brallorna. Kräver dock väldigt bra torkmöjligheter.
Jag tror inte att membranet tål kemtvätt.
 
Last edited:

OH-

Member
....... Vilket osökt får mig att tänka på om någon här har bra tips på HUR man rengör insidan - dvs fodret/membran - av skinnställ? Inte ens präktiga Jofama lämnar ifrån sig slika hemligheter. Lädertvål i all ära.
Det bästa jag kommit på är att använda handduschen och skölja genom brallorna. Kräver dock väldigt bra torkmöjligheter.
Jag tror inte att membranet tål kemtvätt.

Tvättmaskin, ylle- eller handtvättprogram (30 C, hög vattennivå, lugna rörelser), extra sköljning om det finns, centrifugering bortvalt om det går. Häll i lite lädertvål upplöst i ljummet vatten när maskinen startar.

Funkar väldigt bra (mitt Jofama läder + membran är helt vattentätt efter flera år) men kan säkert gnugga färgen på stället lite så att det ser lite mer använt ut, själv bryr jag mig inte.
 

-ah

New member
Tål att testas.
Vatten bör ju ställen tåla........:D

(Inte heller jag bryr mig om nötning; nötta är kläderna ändå. Men man kan ju förstås vända ut-och-in, före tvätt)

Tack för tips och testpiloteri !:)
 

Hellman

New member
Haha, hoppet är ute för mina brallor. Tog ut dom på gården och sköt dom förut innan dom på allvar skadar någon... :D
 
Top