Rengöring Alufälg Mc

ängla

New member
Tjenare! har någon ett bra tipps för att rengöra alufälg till mc?
har prövat (ok.gröna) avfettning det tar bra mycket men ej allt det blir svarta porer kvar...hoppas på svar.mvh..ängla
 

P-O Noren

New member
Det finns produkter bara avsedda för lättmetallfälgar som är alkaliska snarare än avfettning. De kanske är bättre på att ta bort dina prickar, det är svårt att säga då jag inte vet vad dessa består av. Dessa går under benämningen "fälgrengöring" oftast på macken. Kan vara aggresivt mot vissa lacker, så använd bara dessa på fälg.

Annars är ett tips Turtles super wash och gnussa bort med svamp. Använd mycket medel, snåla inte. En klassiker. Kolla på sidan 7 i länken, så ser du hur flaskan ser ut. Hittar du överallt.
http://www.seab.se/filarkiv/SEAB,katalog,2007.pdf
 

anderse

New member
Jag har använt CRC fälgrengöring till mina bromsok när jag bytte bromsbelägg för nån vecka sedan. Den är tydligen gjord för att ta bort bromsdamm mm.
sprayflaskan, en gammal tandborste och lite vatten. Gjorde ren bromskolvarna med detta utan problem. miljövänlig t.o.m.
Min pappa har provat det på en bit av navet på bakhjulet på sin 70-tals BMW och det blev också bra.

Från www.crcind.com
WHEEL CLEAN
FUNCTIONALITIES : Car Care
CRC Wheel Clean is a fast and effective cleaner for steel, chromium-plated and light metal wheel rims. CRC Wheel Clean removes brake dust, oil, road salt, tar, oxidations etc without any acids or solvents that may damage your car.
CRC ART.NR. REF. DESCRIPTION
107561160655 1406 Spraybottle 6x500 ML SV,NO,DK,FI

Kan vara värt att prova.
///Anders
 

Leif H..oj

New member
Tjenare! har någon ett bra tipps för att rengöra alufälg till mc?.........ängla

Tjeeenare alla, ett tips här:

jag var i Holland och besökte bl.a. den stora motormarknaden i Hardenberg i påskas. Där fanns bl.a. en monter med demonstration av Peek rengörings- och putsmedel. Jag och familjen blev impade av hur hjälmvisir och mobiltelefonfönstret blev som nytt efter en putsumgång med krämen. Vi köpte en mellanstor burk av putskrämen efter att vi sett hur en nerskitad mc-aluminiumfälg full av dom där svarta prickarna blev skinande ren och väldigt nära kromglansig efter en omgång med trasa och handduk.

Original hemsida: www.tri-peek.com

Man söker återförsäljare i Sverige också på denna nedan länk. Jag har provat tfn-numret som finns där för Sverige, men hamnar i röstbrevlåda och det gillar jag inte. Kanske medlet finns i Sverige???

http://www.peekscandinavia.com/default.asp?lang=uk
 
B

Batman

Guest
avfettningsmedel

Hej!
Om du nu har OKQ8 i närheten kan du väl bara pröva deras petroleumbaserade avfettning istället, spraya på och låt det verka några minuter och sen spraya på med mer och sedan tvätta av. Har du oturen när du använder starkare medel t ex en "fälgrengörare" kan det stänka på lackerade ytor och du får en prickig skärm.
 

Taurus0504

New member
Nev´r Dull - rengöring/polering

Tjenare! har någon ett bra tipps för att rengöra alufälg till mc?
har prövat (ok.gröna) avfettning det tar bra mycket men ej allt det blir svarta porer kvar...hoppas på svar.mvh..ängla

Hej!

Jag använder Nev´r Dull.
www.nevrdull.com
Jag fann det efter lång tids sökning/jämförelse på webben efter krom (metall) rengöring-polering, utan risk för repor (som tex Autosol med dess slipmedel orsakar).
Letade recensioner på nätet om Nev´t Dull och fann bara goda såna. Produkten har funnits i många år.


www.MC-depan.se har burken men frakten kostar en del om du inte bor i Staffanstorp/Malmö-området och kan åka dit.

Själv beställde jag av en lokal (Solna/Stockholm) biltillbehörsbutik.
Pris: dryga 80 pix.
Bilbiten
Bang. 1, Box 1192
17123 SOLNA 08 - 27 26 15

// Taurus
 
Top