Remissvar innehav av körkort med villkor om alkolås

Shovelhead

New member
Det är ju jättebra!
Att hjälpa någon med alkoholproblem istället för att straffa. Kan tänk mig in i situationen att OM jag hade varit alkoholist och blivit av med körkortet för rattfylla så hade det knappast gjort att jag slutade supa, och antagligen inte att jag hade slutat köra heller, tyvärr.

flex

New member
Om man kan få alcolås för en fyllekörning måste man väl kunna få en stoppskruv på gashandtaget vid indraget körkort pga fortkörning:)

Pilgrim

New member
Har svårt att tycka synd om fyllskallar i trafiken, konsekvenserna är allt för tragiska. Ta lappen av dom minst samma tid som nu och sedan kunde man ha en prövotid på låt säga 5 år när det är krav på alkolås.
Däremot bra idé med stopp-skruv vid fortkörning :D

stagfock

New member
Förslaget från TS 4 § Alkolåset medger att fordonet startas enbart om...

Det handlar alltså om start av fordon, ej drift. Andra halvan av 18 § och senare paragrafer faller därmed. Jag hittar ingenstans vad som ska hända vid ett misslyckat utandningsprov.

Det står att alkolåset aktiveras men inte vad det innebär. Innebär det att omstart ej medges eller att effekten, varvtalet eller hastigheten begränsas? Eller menar man att motorn stängs av? Eller kanske att rattlåset låser sig så att fyllot inte kan svänga på någon? Eller låses alla reglage inklusive startnyckel så att man tar bort alla möjliga felsignaler föraren kan ge? Skämt åsido, man bör definiera kraven på apparaten.

I konsekvensutredningen står förvisso att apparaten ska larma föraren att stänga av motorn, men det bör nog vara med i själva föreskriften.

Last edited:

Herr Fuggle

New member
Trötthet ger samma symtom som alkohol men det är svårt att mäta på samma vis som promille.

Konsekvenserna är dock samma oavsett om du är alkoholpåverkad eller trött. Och det går att mäta reaktionen istället för alkohol i utandningsluften. Men just nu är alkolås politiskt korrekt och vem vill tillåta en fyllskalle på vägen?

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1140820-somnade-vid-ratten-doms-till-boter

Alkolås hade inte stoppat denna förare!

GS1000E

New member
Kommentarer på remisser

Fick idag remiss från Transportstyrelsen om innehav av körkort med villkor om alkolås. Vill du lämna kommentarer, skicka dem via e-post till mig senast 28 april. Tackar på förhand!
Länk till remissen: http://www.transportstyrelsen.se/sv...ort-med-villkor-om-alkolas/?transportarea=All
Adress:maria.nordqvist@svmc.se

Givetvis ska kommentarer lämnas på forumet så att medlemmarna kan ta del av synpunkterna. Skickas synpunkterna direkt till kansliet så missar man ju hela poängen med forumet. Dessutom hoppas jag att SMC tar helt avstånd från fjäsket med trafikfyllon. Kan man dra in körkortet för en misstänkt fortkörning så ska man inte göra några undantag för ett konstaterat trafikfyllo.