Remiss: Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick SMC remiss från transportstyrelsen, den här gången handlar det om ändringsförslag i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning.
Det publicerades igår på Transportstyrelsens hemsida och du hittar det här.

Har du synpunkter, maila dem till maria.nordqvist@svmc.se senast 10 augusti. Remissen ska vara besvarad senast 19 augusti.
OBS, om du tänkt skriva ut föreskriftsförslaget, tänk på att det är 123 sidor långt!

Last edited:

Marie

Banned
Vad jag förstår så är ändringarna jämfört med nuvarande regelverk markerade med gult, så det går ganska snabbt att skumma över skiten. Det mest anmärkningsvärda jag hittade var att man skulle rimlighetspröva vägmätarställning jämfört med föregående bes. (på bil i.a.f.) och att det blir anmärkning om vägmätaren kan misstänkas vara manipulerad.

Då skall man alltså inte framgent kunna köpa begagnad hastighetsmätare på skroten om den går sönder?????

Pisken

New member
hahah klart du kan byta mätare , men se till å ha kvitto på reservdelen , kanske även kvitto på jobbet (om man inte gjort det själv) .... typ samma som nu .
ett enkelt foto på gamla mätarställningen kanske ?
rentav SPARA den gamla mätaren om någon vill se den (dvs gamla "analoga")
på dom flesta moderna bilar kan en auktoriserad verkstad återställa mätarställningen till den ursprungliga vid byte (även manipulera bakåt om man så önskar.....kanske därav den liiiite hårdare kollen av SBP)

kkj

New member
bakskärmen

Inga ändringar om läget för bakskärmens slut?
Ja, vad gäller nu egentligen? Var ska bakskärmen sluta. Jag har 3 besiktningsstumpar av varierande längd liggande på hyllan.

kkj

New member
Rama in dom och häng på väggen om du inte vill ha dom på hojen...dom har inte behövts dom senaste 10-15 åren.:)

Anders.J

Yiiiks!!!! Då har jag satt på någon av dem i onödan varje besiktning??
Men 10-15 år! Nu tog du väl i?
Ljuddämpare då? Jag har en ickeorginal gå-fort typ.

Chopperbyggarn

New member
Vad jag förstår så är ändringarna jämfört med nuvarande regelverk markerade med gult, så det går ganska snabbt att skumma över skiten. Det mest anmärkningsvärda jag hittade var att man skulle rimlighetspröva vägmätarställning jämfört med föregående bes. (på bil i.a.f.) och att det blir anmärkning om vägmätaren kan misstänkas vara manipulerad.

Då skall man alltså inte framgent kunna köpa begagnad hastighetsmätare på skroten om den går sönder?????

Om "Bilskojarna" kan manipulera vägmätarna...så kan du givetvis manipulera den nya mätaren att stämma överens med den gamla vad beträffar vägsträcka.:)

Anders.J

Chopperbyggarn

New member
Yiiiks!!!! Då har jag satt på någon av dem i onödan varje besiktning??
Men 10-15 år! Nu tog du väl i?

Nix! senare halvan av 90-talet i samband med EU anpassning så togs detta bort.
Tysta ljuddämpare är uppskattat hos bilprovningen...även om en o annan motorintresserad bilprovare på fritiden tycker att det låter gott med lite muller.:)

Anders.J