Remiss om tillsatser i drivmedel

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nyss kom en remiss från Transportstyrelsen som handlar om utblandning av drivmedel; bensin och diesel. Det handlar med andra ord om E10 som bl a debatterats här på forumet i andra trådar.

Det är extremt kort svarstid: SMC ska ha skickat detta senast 7 juni.
Har du synpunkter på Transportstyrelsens förslag, var vänlig meddela mig via e-post senast 2 juni.

eha

New member
Finns inget mer att säga som jag ser det än att man ska vara JÄVLIGT långsamma med att fasa ut 98-oktan. Att göra 98-oktan till E5 är utan egentliga reella problem. De med antika slangar behövde byta redan på sjuttiotalet. Resten av problem med torra slangar och packningar är nys eller försäkringssnack.

Marie

Banned
Efter att ha läst handlingarna så kan jag inte tolka detta som någonting annat än en remiss angående hur informationen till konsument på bensinmackarna skall vara utförmad. Beslutet att tillåta max 10% etanol i 95 oktan bensin och max 5% etanol i 98 oktan bensin är redan fattat och ingår inte i den här remissrundan.

Att observera handlar det om att det sedan 1 maj är TILLÅTET att späda ut bränslet med etanol upp till de angivna procentsatserna. Det föreligger som jag läser det inte någon SKYLDIGHET att göra så, utan det är genom den lägre beskattningen en ekonomisk morot till bensinbolagen att göra detta.
Därmed finns också utrymme att som konsumenter försöka påverka bensinbolagen att inte utnyttja den rättighet till utspädning som de fått. En väg är att konsekvent tanka etanolfritt (dvs idag Shell V-Power) vilket jag själv gör sedan 1 maj både till bil och mc.
Säljs det för lite etanolutspädd soppa blir det tveksam lönsamhet på den, och får Shell/St1 ett rejält uppsving på V-Powerförsäljningen så lär det ge konkurrenterna lite kalla fötter...

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Det här min personliga tolkning av det hela historien kring e10.

Förutom problem med slangar, packningar och att etanolen kommer att ta upp vatten med allt vad det innebär för en motor så kommer den även vara korresivt mot allt material i en motor. Hur långt tid det tar innan en motor tar skada av det det vågar jag inte spekulera i.

Däremot så vitt jag förstår så kommer att bensindelen i "bensinen e10" hålla lägre oktantal och så kommer etanolen så har oktanhöjande effekt att höja så att "bensinen e10" har totalt 95 oktan. Har man då en hoj som kräver kanske 93 oktan och bensindelen i "bensinen e 10" har bara 91 oktan så tror jag helt enkelt att motorerna kommer att börja knacka. Bensinbolag som jag har kontaktat vill inte hålla med.

Så min fråga till Maria är om det i framtiden kommer att finnas en speciell bensinpump för oss som gillar eller kör veteranfordon eller om du på något sätt kan hjälpa mig ta reda på detta?

Det här förstås helt och hållet min personliga uppfattning om bensinen e 10.

Mvh

Amir

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Säljs det för lite etanolutspädd soppa blir det tveksam lönsamhet på den, och får Shell/St1 ett rejält uppsving på V-Powerförsäljningen så lär det ge konkurrenterna lite kalla fötter...

Hoppas inte för mycket på det. V-Power är ingen bra affär för Shell, som hur som helst gör allt vad dom kan för att fly fältet och lägga ner i Sverige snabbast möjligt.

V-Power kräver en sluten distributionskedja, och borde kosta bra mycket mer än vad den gör, för att vara lönsam. Men - högre pumppris gör att omsättningen sjunker ytterligare, till sist ärgar pumpen igen för att ingen använder den.
Vi får nog se fram emot E10 och 98 E5 som enda alternativ om ett tag, men självklart tankar man V-Power när det går att göra för att visa vad man tycker i enlighet med svensk "knyta-näven-i-byxan-tradition".

Hampe

OH-

Member
..........................

Däremot så vitt jag förstår så kommer att bensindelen i "bensinen e10" hålla lägre oktantal och så kommer etanolen så har oktanhöjande effekt att höja så att "bensinen e10" har totalt 95 oktan. Har man då en hoj som kräver kanske 93 oktan och bensindelen i "bensinen e 10" har bara 91 oktan så tror jag helt enkelt att motorerna kommer att börja knacka. Bensinbolag som jag har kontaktat vill inte hålla med.
........................

Oktantalet mäts på den färdiga varan - inte komponenterna. Så 95 är 95 oavsett om den är har bly, etanol eller ingendera.
Däremot kan jag ju avslöja en liten hemlighet - beroende på var i distributionskedjan etanolen tillsätts så kan man få "bonus" på oktantalet genom att bensinen ibland är tillverkad med 95 oktan redan innan etanolen tillsätts.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Amir: 98 oktan, med max 5 % etanolinblandning, ska finnas kvar, men det ska finnas en bortre gräns. Den bortre gränsen är inte beslutad i Sverige som har en förhållandevis gammal fordonspark som ska tas i beaktande innan beslut fattas.