Remiss om sjävkörande fordon

Maria Nordqvist

Super Moderator
Även om inte SMC står som remissinstans kommer vi självklart att svara på denna utredning som handlar om autonoma, dvs självkörande fordon. 100 bilar ska testas i Göteborg med start nästa år, därför hanteras denna fråga i rekordfart. Från SMC:s sida är det viktigt att bilar som körs utan förare är säkra för andra trafikanter, även motorcyklister.
MC-organisationerna i Europa har alltid framfört att Wienkonventionen ska gälla vid färd på väg. Den säger att föraren alltid ska kontrollera sitt fordon. Med denna utredning har utredaren konstaterat att självkörande bilar inte strider mot konventionen.

Sammanfattning från regeringens hemsida:
•De internationella konventionerna om vägtrafik inte hindrar försöksverksamhet med självkörande fordon på väg.
•För att försöksverksamheten ska kunna genomföras under ordnade former föreslås att verksamheten ska regleras i en särskild lag. För att beviljas tillstånd till försöks-verksamheten ska den som ansöker om tillstånd - testorganisationen - uppfylla särskilda krav.
•För att säkerställa att regelverket för försöksverksamhet med själv-körande fordon på väg följs ska Transportstyrelsen utöva tillsyn över försöksverksamheten.
•När fordonet är i självkörande läge ska det straffrättsliga ansvaret bäras av den som har ansökt om tillstånd.
•Det nuvarande regelverket för ersättning vid trafikskada är sådant att det går att tillämpa på alla nivåer av självkörande fordon.
•I försökslagstiftningen behöver nya regler för kameraövervakning införas.
•Det inte är möjligt att i försökslagstiftningen ställa krav på infrastrukturen i samband med olika försök.
•Det inte behövs några ändringar i arbetsmiljölagstiftningen för att genomföra försök med självkörande fordon på samtliga automatiseringsnivåer.
Med hänsyn till den tid som kan beräknas för remissförfarandet, beredningen inom Regeringskansliet samt riksdagsbehandlingen, bör de föreslagna lagarna och lagändringarna kunna träda i kraft den 1 maj 2017.
Länk till utredningen (170 sidor): http://www.regeringen.se/contentass...ande-fordon-forsoksverksamhet-sou-2016_28.pdf
Har du synpunkter? Skicka dem till mig senast 15 juli 2016 via e-post: maria@svmc.se

toecutter

New member
Jag tänker mig det så här. ligga mellan två själv körande bilar och wire räcken på sidorna och ett data fel i någon stans. FY FAN.

Hampe

Skriver massor!
Jag tänker mig det så här. ligga mellan två själv körande bilar och wire räcken på sidorna och ett data fel i någon stans. FY FAN.

Det är då vi skall vara tacksamma att tillverkaren skickar blommor till vår begravning.
Mer än så kan man inte räkna med, som varade en anomali med deformationzoner som blöder...

H

HkanB

New member
Var finns felfritt någonstans?

Visa mig var de felfria människorna finns någonstans!

Det är människor som programmerar och följaktligen då felfria människor inte finns så finns det inte heller felfria program.
Säg inte test(er)...det är människor som skapar även dessa.

I alla led där människor varit med introduceras det fel. Det är inte frågan om utan när något kommer att gå riktigt fel...
Erkänt kunniga på området som NASA och ESA m.fl lyckas även de att introducera intressanta finesser i den mjukvara de skriver.

Jag skrev redan för två år sedan om detta här i en annan tråd....man kan inte bli annat än mörkrädd.
Och inte lyser ljuset starkare idag. Den kollektiva okunskapen på området tilltar snarare.

Så när någon okunnig *#&"X="#**£$ påstår att det skall bli så säkert, så vet ni att endera så är de helt aningslösa eller så ljuger de.
Och så här på slutet...handen på hjärtat...är någon av er tillräckligt perfekt?
Jag...den 28/2 2014

toecutter

New member
Jag håller med er båda två. Om sånt här skit som själv körande bilar får fortsätta lär vi snart ha gående plåt poliser som går efter nån jävla in byggd standard tabell. Hur vida man skall tänka göra se ut osv. Allt tillverkat och godkänt av några pappskallar som var för dumma för och räkna ut att de aldrig skulle börjat mixtra med nått sånt här från början.

Övervaknings samhället ökar det går mot den gamla sovjet tiden och det har redan börjat.

Maria mitt mejl är redan skickat till dig.

Last edited: