Maria Nordqvist
Super Moderator
Även om inte SMC står som remissinstans kommer vi självklart att svara på denna utredning som handlar om autonoma, dvs självkörande fordon. 100 bilar ska testas i Göteborg med start nästa år, därför hanteras denna fråga i rekordfart. Från SMC:s sida är det viktigt att bilar som körs utan förare är säkra för andra trafikanter, även motorcyklister.
MC-organisationerna i Europa har alltid framfört att Wienkonventionen ska gälla vid färd på väg. Den säger att föraren alltid ska kontrollera sitt fordon. Med denna utredning har utredaren konstaterat att självkörande bilar inte strider mot konventionen.
Sammanfattning från regeringens hemsida:
•De internationella konventionerna om vägtrafik inte hindrar försöksverksamhet med självkörande fordon på väg.
•För att försöksverksamheten ska kunna genomföras under ordnade former föreslås att verksamheten ska regleras i en särskild lag. För att beviljas tillstånd till försöks-verksamheten ska den som ansöker om tillstånd - testorganisationen - uppfylla särskilda krav.
•För att säkerställa att regelverket för försöksverksamhet med själv-körande fordon på väg följs ska Transportstyrelsen utöva tillsyn över försöksverksamheten.
•När fordonet är i självkörande läge ska det straffrättsliga ansvaret bäras av den som har ansökt om tillstånd.
•Det nuvarande regelverket för ersättning vid trafikskada är sådant att det går att tillämpa på alla nivåer av självkörande fordon.
•I försökslagstiftningen behöver nya regler för kameraövervakning införas.
•Det inte är möjligt att i försökslagstiftningen ställa krav på infrastrukturen i samband med olika försök.
•Det inte behövs några ändringar i arbetsmiljölagstiftningen för att genomföra försök med självkörande fordon på samtliga automatiseringsnivåer.
Med hänsyn till den tid som kan beräknas för remissförfarandet, beredningen inom Regeringskansliet samt riksdagsbehandlingen, bör de föreslagna lagarna och lagändringarna kunna träda i kraft den 1 maj 2017.
Länk till utredningen (170 sidor): http://www.regeringen.se/contentass...ande-fordon-forsoksverksamhet-sou-2016_28.pdf
Har du synpunkter? Skicka dem till mig senast 15 juli 2016 via e-post: maria@svmc.se
MC-organisationerna i Europa har alltid framfört att Wienkonventionen ska gälla vid färd på väg. Den säger att föraren alltid ska kontrollera sitt fordon. Med denna utredning har utredaren konstaterat att självkörande bilar inte strider mot konventionen.
Sammanfattning från regeringens hemsida:
•De internationella konventionerna om vägtrafik inte hindrar försöksverksamhet med självkörande fordon på väg.
•För att försöksverksamheten ska kunna genomföras under ordnade former föreslås att verksamheten ska regleras i en särskild lag. För att beviljas tillstånd till försöks-verksamheten ska den som ansöker om tillstånd - testorganisationen - uppfylla särskilda krav.
•För att säkerställa att regelverket för försöksverksamhet med själv-körande fordon på väg följs ska Transportstyrelsen utöva tillsyn över försöksverksamheten.
•När fordonet är i självkörande läge ska det straffrättsliga ansvaret bäras av den som har ansökt om tillstånd.
•Det nuvarande regelverket för ersättning vid trafikskada är sådant att det går att tillämpa på alla nivåer av självkörande fordon.
•I försökslagstiftningen behöver nya regler för kameraövervakning införas.
•Det inte är möjligt att i försökslagstiftningen ställa krav på infrastrukturen i samband med olika försök.
•Det inte behövs några ändringar i arbetsmiljölagstiftningen för att genomföra försök med självkörande fordon på samtliga automatiseringsnivåer.
Med hänsyn till den tid som kan beräknas för remissförfarandet, beredningen inom Regeringskansliet samt riksdagsbehandlingen, bör de föreslagna lagarna och lagändringarna kunna träda i kraft den 1 maj 2017.
Länk till utredningen (170 sidor): http://www.regeringen.se/contentass...ande-fordon-forsoksverksamhet-sou-2016_28.pdf
Har du synpunkter? Skicka dem till mig senast 15 juli 2016 via e-post: maria@svmc.se