Remiss om EU:s förslag till besiktningsregler

Maria Nordqvist

Super Moderator
IDag ramlade det in en diger lunta från Näringsdepartementet. Den innehåller förslag till bl a nya regler för kontrollbesiktning av MC. Självklart ska SMC svara. Förslaget innehåller bl a krav på besiktning av MC och moped och betydligt tätare intervall än idag. SMC är nöjda med dagens förhållande och anser inte att det krävs tätare intervall för ökad säkerhet. Svenska djupstudieanalyser visar att få dödsfall beror på tekniska fel på motorcykeln.
Läs mer i denna nyhet: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/EU-kraver-besiktning-for-MC-och-moped/
Departementet vill ha svar mycket snart, 12 september. Har du synpunkter, maila mig senast 9 september.
Förslag bifogas.
 

jskanerva

New member
Inte att detta påverkar sakfrågan, men Finland har man inte heller regelbunden besiktning av MC.
Och vill inte ha det heller!
Jag tycker att det händer ofta att man "glömmer" Finland, i alla slags jämförelse, jag har trott att Finland och Sverige är ganska lika, men det är nog trevligare jämföra:wink: med Malta till exempel, som var en av de länder som inte har en besiktning....
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Regeringen vill ha snabbt svar vilket är bra - de vill veta vad myndigheter och organisationer som representerar brukarna tycker. Elva EU-länder och Norge har inte besiktning av motorcyklar. Sverige är faktiskt ensamma i Norden om att ha kontrollbesiktning av MC. Har vi färre dödade motorcyklister tack vare detta? Svar nej. Ytterst få dödsolyckor i samtliga EU-länder beror på tekniska fel.
Sitter just nu och läser förslaget och inser att EU ochså vill införa kontrollbesiktning av släpvagnar som dras av motorcyklar och mopeder. Så, utöver att alla mopeder klass I ( som är registrerade med nummerplåt )ska besiktas med samma intervall som MC, d v s varje år efter 6 år, ska också alla mopeder klass II och MC-släp först inställa sig för registreringsbesiktning för att sedan besiktas med samma intervall som MC.
Jag tror att SMC och andra MC-organisationer är eniga om att detta inte är genomförbart och jag tror faktiskt att både regering och berörda myndigheter håller med oss, vilket de gjort tidigare. Sedan måste ju hela EU komma överens - det blir nästa utmaning!
 

Bansaie

New member
Kan inte statistiken som visar oförändrat antal fel på MC då vi gick från 1 till 2 års intervall vara en inlaga i debatten?
Det går i.a.f. att visa med statistik att åtminstone för Sveriges del så kommer vi inte att vinna något på att gå tillbaka till nått vi övergav för flera år sen.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Blir inget i Finland heller :victorious:

Det är bara att tacka NMCU i Norge, SMOTO i Finland (med MP69 på ett hörn), och SMC - samt övriga medlems organisationer i FEMA. Alla har lagd ett mega top proffsigt arbeta i detta, båda på hemmaplan och överför varje lands politiker i Brussels.

Jag var på en av dom första hearings i parlamentet - och i ärlighetens namn trodde jag inte vi sku ha en chans att få till en klok lösning - Men, MC organisationer är stärka, när dom står upp, tillsammans. Även FIM var med i matchen på ett hörn - Men, FEMA var det som drog hem detta!

I FEMA´s styrelse finns Morten från NMCU i Norge och Maria från SMC - båda har jobbat formidabelt..

http://www.fema-online.eu/index.php...il,0&cntnt01articleid=304&cntnt01returnid=126 Morten
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Varje MC-organisation i ett land som inte har obligatorisk kontrollbesiktning av motorcyklar idag och vill behålla den ordningen måste nu börja arbeta på hemmaplan när direktivet ska implementeras. Det handlar också om Danmark, NL, Belgien och Frankrike.
Jag har redan träffat Transportstyrelsen och diskuterat frågan. SMC föreslår att fler äldre motorcyklar ska undantas från kontrollbesiktning, vilket direktivet ger möjlighet till. Idag är fordon av 1950 års modell eller äldre besiktningsbefriade i Sverige.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Igår fattades det formella och slutgiltiga beslutet om besiktningspaketet i EU-parlamentet. Resultatet blev som väntat - mopeder och lätta MC omfattas inte av krav på kontrollbesiktning. Om länderna kan införa andra trafiksäkerhetsåtgärder som gör att MC-olyckorna minskar behöver man inte införa kontrollbesiktning av motorcyklar. Pressmeddelande från EU: http://www.europarl.europa.eu/news/...-back-new-common-standards-for-vehicle-checks
 

Hampe

Skriver massor!
<snip>Om länderna kan införa andra trafiksäkerhetsåtgärder som gör att MC-olyckorna minskar behöver man inte införa kontrollbesiktning av motorcyklar.

Typ som att utbilda bilister att inte köra ut mitt framför oss, och att få myndigheterna att sätta upp räcken som inte slaktar motorcyklister specifikt, då?
Topp! *tummeupp*

Bra jobbat med frågan. Ärligt!



H
 
Top