Remiss om besiktningsorganens rapportering

GS1000E

New member
Remisser

Varför ska medlemmarna lämna sina synpunkter direkt till Maria? Är det inte bättre att synpunkterna lämnas i forumet så att alla kan ta del av debatten innan kansliet svara på remissen? Varför detta hemlighetsmakeri?:mad:

Galne Dansken

Administrator
Personal
1. Varför ska medlemmarna lämna sina synpunkter direkt till Maria?

2. Är det inte bättre att synpunkterna lämnas i forumet så att alla kan ta del av debatten innan kansliet svara på remissen?

3. Varför detta hemlighetsmakeri?:mad:

1. I den operativt politiska verksamhet, vart bl. a Maria jobbar väldigt intensivt, med båda mig och flera av våre kollegor - Har vi väldigt stora datamängder / text massor, som kommer in dagligen och som ska snabbläsas och kollas igenom - för sedan att värderas om det är nått vi ska jobba vidare med eller gömma till senare eller slänga bort, eller ...

Tänk på att det inte endast är svenska rapporter, studier, direktiv etc., men, vi får massor från FEMA vart vi ofta får från dom övriga 21 medlemsorganisationer. Sedan tillkommer FIM, UEM och även FIA - om vi nu endast håller oss till det utan riks info delen.

Vi är även aktiva på en del olika webb-medier, båda mht bevakning och aktiva i debatt. Allt från Facebook till lokala svenska tidningar, så det är inte endast SMC:s eget forum vart vi jobbar.

Eftersom Maria är den som knackar mest i tangenterna när det rör sig om huvudparten av remissvar - är det naturligt att vi väljer det arbetssätt som passar Maria mest effektivt. Och just här är det via mails.

Jag föredrar samma, eftersom när man ska ta värdera konkreta inspel och fakta - är det absolut enklast att läsa en konkret text.( = Mail/epost)
Att plocka ur "kontentan" i en forumdiskussion om t. ex. körkortsdirektiv med konkreta förslag/åsikter, är ett nästan omöjligt arbeta - tråden blir lätt lång och med massor av vanligt forum "spam" och roliga åsikter - som kanske endast är för debattens skyll!

(* Marie: Där gav jag dig öppet mål!)

Där för är mail att föredra...

2. Vi tycker det är helt OK att lämna åsikterna - även på forumet - dom är ju bas hoppningsvist för en konstruktiv dialog, som alla kan ta del av.

NB: Se 1, dom konkreta förslag vill vi be om på mail, hursomhälst.

Kom ihåg att forumet är medlemmens kryp in - "garage" Det är inte den officielle kanal för frågor till kansli eller styrelse.. (även om vi på kansliet försöker när tiden tillåter att göra vårt bästa..)

3. Det är absolut inget hemlighetsmakeri - hoppas att det framgår av ovanstående.. Annars ge mig gärna ett ring...

GS1000E

New member
Remisser

1. I den operativt politiska verksamhet, vart bl. a Maria jobbar väldigt intensivt, med båda mig och flera av våre kollegor - Har vi väldigt stora datamängder / text massor, som kommer in dagligen och som ska snabbläsas och kollas igenom - för sedan att värderas om det är nått vi ska jobba vidare med eller gömma till senare eller slänga bort, eller ...

Tänk på att det inte endast är svenska rapporter, studier, direktiv etc., men, vi får massor från FEMA vart vi ofta får från dom övriga 21 medlemsorganisationer. Sedan tillkommer FIM, UEM och även FIA - om vi nu endast håller oss till det utan riks info delen.

Vi är även aktiva på en del olika webb-medier, båda mht bevakning och aktiva i debatt. Allt från Facebook till lokala svenska tidningar, så det är inte endast SMC:s eget forum vart vi jobbar.

Eftersom Maria är den som knackar mest i tangenterna när det rör sig om huvudparten av remissvar - är det naturligt att vi väljer det arbetssätt som passar Maria mest effektivt. Och just här är det via mails.

Jag föredrar samma, eftersom när man ska ta värdera konkreta inspel och fakta - är det absolut enklast att läsa en konkret text.( = Mail/epost)
Att plocka ur "kontentan" i en forumdiskussion om t. ex. körkortsdirektiv med konkreta förslag/åsikter, är ett nästan omöjligt arbeta - tråden blir lätt lång och med massor av vanligt forum "spam" och roliga åsikter - som kanske endast är för debattens skyll!

(* Marie: Där gav jag dig öppet mål!)

Där för är mail att föredra...

2. Vi tycker det är helt OK att lämna åsikterna - även på forumet - dom är ju bas hoppningsvist för en konstruktiv dialog, som alla kan ta del av.

NB: Se 1, dom konkreta förslag vill vi be om på mail, hursomhälst.

Kom ihåg att forumet är medlemmens kryp in - "garage" Det är inte den officielle kanal för frågor till kansli eller styrelse.. (även om vi på kansliet försöker när tiden tillåter att göra vårt bästa..)

3. Det är absolut inget hemlighetsmakeri - hoppas att det framgår av ovanstående.. Annars ge mig gärna ett ring...

Tack för ett mycket informativt svar, som dessutom gav noviserna en inblick i det komplicerade arbete, som utförs bakom kulisserna. Men jag begriper inte varför det skulle vara speciellt krångligare att läsa medlemmarnas åsikter i ett öppet forum? Jag kan lova dig att elektronerna inte tar illa upp ifall de presenteras i en annan form än ett e-mail. Dessutom blir synpunkterna automatiskt sorterade under respektive rubrik och kansliet slipper därför att sortera bland den otroliga mängd mail, som dagligen strömmar in till kansliet. Att forumet skulle vara en sorts klotterplank där man inte tar medlemmarnas åsikter på allvar var väl mest ämnat som ett skämt eller? Men om ni nu av någon okänd hävd och vana fortfarande trivs bäst med e-mail så vore det väl på sin plats att kansliet lägger ut en draft på SMC remissvar på forumet i god tid innan det slutgiltiga svaret går till respektive myndighet. Det är absolut viktigt att SMC har en bred förankring i sina svar och här tycker jag att forumet spelar en mycket viktig roll. Minnesgoda läsare kommer säkert ihåg att det inte var speciellt länge sedan remisser lämnade kansliet utan att medlemmarna hade fått ta del av beslutsprocessen.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tack för ett mycket informativt svar, .... och här tycker jag att forumet spelar en mycket viktig roll. Minnesgoda läsare kommer säkert ihåg att det inte var speciellt länge sedan remisser lämnade kansliet utan att medlemmarna hade fått ta del av beslutsprocessen.

Så här beskrivs syftet med med forumet, av SMC:

"SMC forumet är till för alla motorcyklister i Sverige vare sig du är medlem i SMC eller ej. SMC vill med forumet ge alla motorcyklister en plats att samlas på för diskutera sitt motorcykelintresse!"

Jag kan informera att SMC i dagsläget nästan är enda, om inte den enda MC organisation i FEMA, som fortfarande har ett forum. Erfarenheten hos våre kollegor är att forum troll och annat gottfolk som har forumet som socialt umgänge, har betytt att för mycket tid gått åt diskussioner for diskussionernas skyll - inte for organisationernas egentlige syfte!
- Samma funderingar är även hos SMC från tid till annan. Men, vi står på att vi behöver detta medie!
- Fast det är viktigt att veta att direkt kontakt till SMC riktas via mail / telefon - vilket framgår i forums regler.
- Att, vi sedan gör vårt bästa för att följa snacket i forum är en annan sak. Och att vi även gör en insats med att ge svar från kansliet, bjusser vi gärna på!

Men, att dra seriösa förslag ur en lång forumtråd vart trollen har fritt spel - makter vi inte med, med befintlig personal.
Eftersom jag förstår att denna dialog rör sig om remiss förfarande, tar jag utgångsläge i detta. Samtidigt är det viktigt att ha med hur den demokratiska process fungerar i SMC:

Tidigare inhämtades synpunkter enbart från SMC:s styrelse och personal vid kansliet. Styrelsen representerar medlemmarna och utses på varje årsmöte. Styrelsens jobb är bl. a att besluta om ståndpunkter i frågor där de saknas, att avgöra inriktning och fatta avgörande beslut om t ex remisser. Styrelsen har kännedom om allt som skickas ut från SMC:s kansli.
SMC:s medlemmar beviljar vid årsmötet om styrelsen ska få ansvarsfrihet för det gångna året.

En tid skickades alla remisser även till distriktens ordföranden. Men, när SMC fick ett forum 2007 föreslog Maria Nordqvist att alla medlemmar skulle kunna lämna synpunkter på remisser. SMC är genom detta förfarande unika. Vi känner inte till någon annan organisation som gör detta vid remissvar. SMC publicerar också alla remissvar på hemsidan, som är ett av SMCs officiella publika talrör.
Viktigt att veta här att inputs vi fick i retur i princip var inga! SMC svarade på ett betydligt mindre antal remisser. Och den var den gång ett annat tempo i samhället - dvs längre tid för att svara!

Man måste vara medveten om att myndigheter och beslutsfattare i MC politiken, är frekventa besökare på svmc.se - Dessa ser och vett skillnaden mellan organisationens ståndpunkter och enstaka medlem.

SMC får ständigt remisser med en viss svarstid. Den senaste tiden har SMC kunnat konstatera att svarstiden är extremt kort vilket drabbar personal och alla som vill ta del av remisserna och komma in med svar. Remissen om E10 kom till SMC fredag 27 maj, måndag 30 maj låg den på SMC:s forum. Maria Nordqvist har varit på tjänsteresa hela den gångna veckan och avslutade den med att i söndags skicka svar på remissen om E10 till Transportstyrelsen för att det skulle komma in i tid.

Jag kan inte se att vi har en möjlighet att publicera Draft´s eller utkast på svar av flera praktiska anledningar. Se ovan.

Denna tråd är ett exempel på "forum"
Vi ber trevligt om synpunkter t. en remiss. Inga förslag har inkommit, men istället misstänkliggörs personal, SMC för hemlighetsmakeri!
- Och en diskussion som sku ha haft sin egen tråd istället, har nu innehåll som inte matcher syftet.

- Därför är vi tacksamma för ett mail, brev, fax, telefon samtal riktat till kansliet istället!

Nb: Lite siffror:

Forumet har senaste månaden haft 7.247 inläggningar, 166 nya tråder och 2.037 inlägg
Hemsidan har haft 37.889 unika besökare, som har kollad på 357.557 sidor på hemsidan.
På Facebook, har SMC haft 163.407 visningar.

- tror alla kan förstå att det ibland är enklare att hantera "enstaka mails" - men, vist finns vi bland elektronerna...

Last edited:

GS1000E

New member
Du får gärna tycka vad du vill, men bara om du tycker som jag.

:eek:
Så här beskrivs syftet med med forumet, av SMC:

"SMC forumet är till för alla motorcyklister i Sverige vare sig du är medlem i SMC eller ej. SMC vill med forumet ge alla motorcyklister en plats att samlas på för diskutera sitt motorcykelintresse!"

Jag kan informera att SMC i dagsläget nästan är enda, om inte den enda MC organisation i FEMA, som fortfarande har ett forum. Erfarenheten hos våre kollegor är att forum troll och annat gottfolk som har forumet som socialt umgänge, har betytt att för mycket tid gått åt diskussioner for diskussionernas skyll - inte for organisationernas egentlige syfte!
- Samma funderingar är även hos SMC från tid till annan. Men, vi står på att vi behöver detta medie!
- Fast det är viktigt att veta att direkt kontakt till SMC riktas via mail / telefon - vilket framgår i forums regler.
- Att, vi sedan gör vårt bästa för att följa snacket i forum är en annan sak. Och att vi även gör en insats med att ge svar från kansliet, bjusser vi gärna på!

Men, att dra seriösa förslag ur en lång forumtråd vart trollen har fritt spel - makter vi inte med, med befintlig personal.
Eftersom jag förstår att denna dialog rör sig om remiss förfarande, tar jag utgångsläge i detta. Samtidigt är det viktigt att ha med hur den demokratiska process fungerar i SMC:

Tidigare inhämtades synpunkter enbart från SMC:s styrelse och personal vid kansliet. Styrelsen representerar medlemmarna och utses på varje årsmöte. Styrelsens jobb är bl. a att besluta om ståndpunkter i frågor där de saknas, att avgöra inriktning och fatta avgörande beslut om t ex remisser. Styrelsen har kännedom om allt som skickas ut från SMC:s kansli.
SMC:s medlemmar beviljar vid årsmötet om styrelsen ska få ansvarsfrihet för det gångna året.

En tid skickades alla remisser även till distriktens ordföranden. Men, när SMC fick ett forum 2007 föreslog Maria Nordqvist att alla medlemmar skulle kunna lämna synpunkter på remisser. SMC är genom detta förfarande unika. Vi känner inte till någon annan organisation som gör detta vid remissvar. SMC publicerar också alla remissvar på hemsidan, som är ett av SMCs officiella publika talrör.
Viktigt att veta här att inputs vi fick i retur i princip var inga! SMC svarade på ett betydligt mindre antal remisser. Och den var den gång ett annat tempo i samhället - dvs längre tid för att svara!

Man måste vara medveten om att myndigheter och beslutsfattare i MC politiken, är frekventa besökare på svmc.se - Dessa ser och vett skillnaden mellan organisationens ståndpunkter och enstaka medlem.

SMC får ständigt remisser med en viss svarstid. Den senaste tiden har SMC kunnat konstatera att svarstiden är extremt kort vilket drabbar personal och alla som vill ta del av remisserna och komma in med svar. Remissen om E10 kom till SMC fredag 27 maj, måndag 30 maj låg den på SMC:s forum. Maria Nordqvist har varit på tjänsteresa hela den gångna veckan och avslutade den med att i söndags skicka svar på remissen om E10 till Transportstyrelsen för att det skulle komma in i tid.

Jag kan inte se att vi har en möjlighet att publicera Draft´s eller utkast på svar av flera praktiska anledningar. Se ovan.

Denna tråd är ett exempel på "forum"
Vi ber trevligt om synpunkter t. en remiss. Inga förslag har inkommit, men istället misstänkliggörs personal, SMC för hemlighetsmakeri!
- Och en diskussion som sku ha haft sin egen tråd istället, har nu innehåll som inte matcher syftet.

- Därför är vi tacksamma för ett mail, brev, fax, telefon samtal riktat till kansliet istället!

Nb: Lite siffror:

Forumet har senaste månaden haft 7.247 inläggningar, 166 nya tråder och 2.037 inlägg
Hemsidan har haft 37.889 unika besökare, som har kollad på 357.557 sidor på hemsidan.
På Facebook, har SMC haft 163.407 visningar.

- tror alla kan förstå att det ibland är enklare att hantera "enstaka mails" - men, vist finns vi bland elektronerna...

Bäste Jesper, har du missat att SMC är en demokratisk organisation, samt vikten av att man har en bred förankring i demokratiska beslut? Även om begreppet demokrati oftast används i kontexten av politiska stater, används det också inom privata organisationer, med hänsyftning på att alla medlemmar har rösträtt. I det sammanhanget kontrasteras demokrati ibland mot chefsstyre eller expertstyre. Ordet demokrati är dessutom en sammanfogning av de grekiska orden demos, folket, och kratein, styre, med den enkla betydelsen "folkstyre".
Syftet med mitt inlägg var att, som medlem försöka att både lämna bidrag till den demokratiska debatten, samt även lämna förslag till förbättring. Men tydligen lyckades jag trampa på en riktig öm tå, som dessvärre även besannade mina farhågor om att det finns personer, som gärna ser ett toppstyre inom SMC. Dock vet jag fortfarande inte om ditt inlägg ska betraktas, som ett ironiskt skämt eller om du verkligen menar att det som skrivs i SMC’s forum ska betraktas som ett allmänt oseriöst ”snack mellan trollen”.
Dessutom påpekar du att ”man måste vara medveten om att myndigheter och beslutsfattare i MC politiken, är frekventa besökare på svmc.se - Dessa ser och vet skillnaden mellan organisationens ståndpunkter och enstaka medlem”. Detta uttalande gör mig verkligen djupt besviken och dessvärre inser jag att du förmodligen anser att medlemmarnas åsikter är av underordnad betydelse. Milde tid! Visserligen har du valt ett lite udda alias (Den galne Dansken) men du behöver väl inte leva upp till detta i sig underliga smeknamn.

Vidare hävdar du att SMC inte får remisserna i tid och att det därför inte finns tid att lämna utkast på webben. Vilket jag anser är ett rent nonsens. Givetvis kan man med en enkel knapptryckning kopiera ett utkast på webben, men då får man även vara beredd på att det kommer synpunkter och det är väl här som skon klämmer. Eller?

Med anledning av ovan uppmanar jag samtliga medlemmar att skicka in synpunkter på remisserna, men att samtidigt även lämna en kopia på forumet så att samtliga kan ta del av den demokratiska debatten.

lime

Skriver inte
:eek:

Bäste Jesper, har du missat att SMC är en demokratisk organisation, samt vikten av att man har en bred förankring i demokratiska beslut?

Bäste GS100E.

Du har missat att du kan utöva din demokratiska rätt vad gäller SMC på SMCs årsmöte och på dess distrikts årsmöte. SMCs styrelse anställer sedan den personal de anser behövas för att genomföra de åtgärder och uppdrag som de beslutar om i styrelsen. När det gäller SMC Rix och SMC-distriktens samarbete så sker de genom distriktens styrelser.

På forumet hålls inte några "demokratiska debatter" eftersom det inte är en del av den demokratiska processen. Varken i distrikten eller centralt.

Om du är missnöjd med den processen så utnyttjar du din demokratiska rätt att rösta in en annan styrelse med en annan agenda centralt som sedan får sätta den vision och tillsätta den personal som de anser rätt.

Vidare så är alla remissmissiv som publiceras av en myndighet öppna och vem som helst kan anföra synpunkter direkt till myndigheterna. Myndigheterna brukar dock ha en sändlista till andra organisationer som de gärna ser att lämnar åsikter. I det här fallet har Maria använt den process för att få in åsikter som hon använt ganska länge nu. Hon lägger ut det på forumet och skickar till distriktens ordföranden. Det är den process som hon har valt att använda för att lösa det uppdrag som hennes arbetsgivare, SMC, har gett henne i egenskap av anställd. Så allt snack om "demokratisk process" får mig bara att bli så trött... Hur tror du att de som jobbar på kansliet skulle få någonting gjort om de var tvungna att ha en "demokratisk process" där alla fick säga sitt innan de genomförde sitt arbete?

Just my $0.02.

GS1000E

New member
Demokrati.

Bäste GS100E.

Du har missat att du kan utöva din demokratiska rätt vad gäller SMC på SMCs årsmöte och på dess distrikts årsmöte. SMCs styrelse anställer sedan den personal de anser behövas för att genomföra de åtgärder och uppdrag som de beslutar om i styrelsen. När det gäller SMC Rix och SMC-distriktens samarbete så sker de genom distriktens styrelser.

På forumet hålls inte några "demokratiska debatter" eftersom det inte är en del av den demokratiska processen. Varken i distrikten eller centralt.

Om du är missnöjd med den processen så utnyttjar du din demokratiska rätt att rösta in en annan styrelse med en annan agenda centralt som sedan får sätta den vision och tillsätta den personal som de anser rätt.

Vidare så är alla remissmissiv som publiceras av en myndighet öppna och vem som helst kan anföra synpunkter direkt till myndigheterna. Myndigheterna brukar dock ha en sändlista till andra organisationer som de gärna ser att lämnar åsikter. I det här fallet har Maria använt den process för att få in åsikter som hon använt ganska länge nu. Hon lägger ut det på forumet och skickar till distriktens ordföranden. Det är den process som hon har valt att använda för att lösa det uppdrag som hennes arbetsgivare, SMC, har gett henne i egenskap av anställd. Så allt snack om "demokratisk process" får mig bara att bli så trött... Hur tror du att de som jobbar på kansliet skulle få någonting gjort om de var tvungna att ha en "demokratisk process" där alla fick säga sitt innan de genomförde sitt arbete?

Just my $0.02.

Bäste Ove "Lime" Lindström

Tackar för ditt svar och beklagar att jag med genom en enkel synpunkt har råkat sätta en hel myrstack i gungning.
När jag läser i SMC’s övergripande målsättning finner jag följande:
SMC:s övergripande mål är att vara till största möjliga nytta för medlemmarna.
SMC tillvaratar motorcyklisternas intressen i olika frågor. Det kan handla om ärenden från enskilda medlemmar eller frågor som rör alla motorcyklister i Sverige. SMC konsulteras av och samarbetar med departement, myndigheter och organisationer i alla frågor som rör motorcyklism. Innan ett beslut fattas så har SMC alltid fått säga sin mening.
SMC för fram motorcyklisternas perspektiv i alla sammanhang, något ingen annan mc-organisation i Sverige har mandat att göra.
Med anledning av ovan har jag alltid trott att SMC hade högt i tak och gärna såg en levande och konstruktiv debatt. Men när jag samtidigt läser reglerna för forumet blir jag snabbt varse att så inte är fallet. Givetvis rättar jag mig i ledet och bifogar samtidigt reglerna för hur man ska uppträda i forumet. Sedan är det givetvis upp till var och en av medlemmarna att ta ställning inför nästa årsmöte.
Ifrågasättande frågor rörande hur SMC bedrivs, tas upp direkt med SMC genom telefon eller email. Forumet är ej till för sådana diskussioner.Med dessa rader avslutar jag min medverkan i denna debatt och beklagar samtidigt att du känner dig så trött på allt tjat om demokratiska processer.

Last edited:

lime

Skriver inte
Bäste Ove "Lime" Lindström

Tackar för ditt svar och beklagar att jag med genom en enkel synpunkt har råkat sätta en hel myrstack i gungning.
När jag läser i SMC’s övergripande målsättning finner jag följande:
SMC:s övergripande mål är att vara till största möjliga nytta för medlemmarna.
SMC tillvaratar motorcyklisternas intressen i olika frågor. Det kan handla om ärenden från enskilda medlemmar eller frågor som rör alla motorcyklister i Sverige. SMC konsulteras av och samarbetar med departement, myndigheter och organisationer i alla frågor som rör motorcyklism. Innan ett beslut fattas så har SMC alltid fått säga sin mening.
SMC för fram motorcyklisternas perspektiv i alla sammanhang, något ingen annan mc-organisation i Sverige har mandat att göra.
Med anledning av ovan har jag alltid trott att SMC hade högt i tak och gärna såg en levande och konstruktiv debatt. Men när jag samtidigt läser reglerna för forumet blir jag snabbt varse att så inte är fallet. Givetvis rättar jag mig i ledet och bifogar samtidigt reglerna för hur man ska uppträda i forumet. Sedan är det givetvis upp till var och en av medlemmarna att ta ställning inför nästa årsmöte.
Ifrågasättande frågor rörande hur SMC bedrivs, tas upp direkt med SMC genom telefon eller email. Forumet är ej till för sådana diskussioner.Med dessa rader avslutar jag min medverkan i denna debatt och beklagar samtidigt att du känner dig så trött på allt tjat om demokratiska processer.

Det krävs nog lite mer för att få mystacken i gungning än så här.

Vad jag försöker få fram är att du måste skilja på äpplen och päron. Ja, SMC representerar motorcyklisterna. Närmare bestämt ca 70.000 medlemmar och ytterligare 200.000 icke medlemmar. Det finns en fastställd demokratisk ordning för organisationen. Den finns att läsa i stadgarna för SMC och i de arbetsbeskrivningar som finns framtagna.

När du då vänder dig mot en arbetsprocess som används så går du UTANFÖR den demokratiska process som du själv säger att du värnar så högt. Ska man dra det till sin spets så har varken du eller jag någon som helst rätt att tycka någon om hur SMC-kansliet lägger upp och sköter sitt jobb. Det är styrelsens sak att göra och vi väljer styrelse en gång per år. Jämför med hur Sverige styrs. Där får du bara säga ditt var fjärde år. Och har du otur tycker flera andra inte som du...

Sedan har vi åsiktsrätt och jag vet att inom SMC är det väldigt högt till tak. Vår generalsekreterare Jesper och vår ordförande Tomas är ytterst lätta att få tag på och tar tacksamt emot alla konstruktiva åsikter och förslag. Det samma gäller för resten av de jobbar på kansliet eller inom styrelsen.

Ingen hindrar dig från att starta en tråd som debatterar t.ex. den här remissen och sedan göra en sammanställning av de åsikter som kommit fram och skicka till Maria. Tror t.o.m. att hon skulle uppskatta det. Men istället för att underlätta så går du i ditt första inlägg till anfall mot det arbetssätt som används och när du sedan får ett sakligt svar av Jesper så väljer du att spela ut demokratikortet.

Ett svar på en remiss är inte ett demokratiskt beslut... Om det vore de så måste vi i så fall ta upp frågan på årsmötet. "Hur ska vi svara på remiss nummer...". Det skulle inte funka. Istället har vi valt, på demokratisk väg, att ge ett antal personer mandat att föra vår talan.

Vi ses på årsmötet.

Edit: Ironin slog mig att jag genom att debattera detta med dig faktiskt bryter mot den demokratiska processen och mot forumreglerna. :D

Triumph int

New member
Det vore intressant att se hur demokratiskt det skulle bli
om vi få som är aktiva på forumet skulle få stort inflytande.

bivius

New member
Gs1000e, får jag föreslå en googling på polsk riksdag, notera speciellt konsekvenserna av en sådan ordning.

Jag förstår verkligen inte problemet? Att sitta och gå igenom mer eller mindre seriösa svar på ett öppet forum i olika ämnen är ju en omöjlighet, vad tycker du nästa steg skall bli, att SMC:s personal tar kontakt med alla som skrivit ngt och ber dem förklara sin ståndpunkt tydligare? Hur mycket av din medlemsavgift skall läggas på detta, hur många skall SMC anställa?

Men som tur är finns det en lösning som jag tror skulle passa dig utmärkt!
Du går igenom alla inlägg, sammanställer opartiskt alla synpunkter och håller kontakten med de som är otydliga. Glöm inte att starta trådar på andra forum om någon SMC medlem till äventyrs inte är aktiv på detta forum.

Låter det inte lockande?
Obs det är ett seriöst förslag, ideellt arbete som leder till att fler synpunkter kom till SMC:s kännedom är bara positivt, jag ser fram emot att få läsa dina skrivelser till kansliet här på forumet.

tersan

New member
...att SMC:s personal tar kontakt med alla som skrivit ngt och ber dem förklara sin ståndpunkt tydligare?
Men det är ju inte demokratiskt... enligt GS1000E ska ju SMC företräda ALLA, så rimligen ska ju samtliga medlemmar tillfrågas i alla ärenden. Annars blir det ju bara ett fåtal som tycker, och så kan vi ju inte ha det... samtliga medlemmars åsikter måste sedan presenteras här på webben (nä förresten, alla medlemmar måste ju få del av allting. Det får bli brevutskick), och det åligger sedan styrelsen att tillgodose samtliga önskemål. Då har vi riktig demokrati! :rolleyes:

GS1000E

New member
Inflytande

Det vore intressant att se hur demokratiskt det skulle bli
om vi få som är aktiva på forumet skulle få stort inflytande.

Om man betänker alternativet. Dvs nuvarande ministerstyre, då är nog en röst i ett offentligt forum att betrakta som en solklar förbättring. ;)

GS1000E

New member
Allt eller inget.

Men det är ju inte demokratiskt... enligt GS1000E ska ju SMC företräda ALLA, så rimligen ska ju samtliga medlemmar tillfrågas i alla ärenden. Annars blir det ju bara ett fåtal som tycker, och så kan vi ju inte ha det... samtliga medlemmars åsikter måste sedan presenteras här på webben (nä förresten, alla medlemmar måste ju få del av allting. Det får bli brevutskick), och det åligger sedan styrelsen att tillgodose samtliga önskemål. Då har vi riktig demokrati! :rolleyes:

Oj Oj Oj så hemskt det nu blev. Jag ska aldrig mer försöka att ändra på en betongröv, var så säker. Sätt dig nu i finsoffan och låt experterna tala om hur du ska tänka. För så gör en riktigt snäll liten svensk.

lime

Skriver inte
Oj Oj Oj så hemskt det nu blev. Jag ska aldrig mer försöka att ändra på en betongröv, var så säker. Sätt dig nu i finsoffan och låt experterna tala om hur du ska tänka. För så gör en riktigt snäll liten svensk.

Ge dig nu! Nu beter du dig bara som ett internettroll. Det är tydligen helt okej för dig att kasta skit men när du får mothugg så spelar du martyr.

Ta istället och sätt dig in i vad demokrati innebär och hur den utövas inom SMC. När du gjort det, ta ställning till vad du vill ändra på och skriv sedan motioner till årsmötet. Du har några veckor på dig ännu. Se sedan till att du få tillräckligt många som tycker som du med dig till årsmötet och rösta igenom era förändringar. DET är demokrati.

Triumph int

New member
Om man betänker alternativet. Dvs nuvarande ministerstyre, då är nog en röst i ett offentligt forum att betrakta som en solklar förbättring. ;)

Läs på om hur en demokrati fungerar.

Representativ demokrati avser ett system där folket
styr genom val av företrädare med beslutanderätt.

Vi väljer ombud som beslutar på årsmötet.

Anarkister vänder sig emot etablissemanget och vill
att samhället ska existera utan formella hierarkiska
institutioner såsom staten och politiska partier.

Jag tycker det verkar som du är anarkist.