Remiss om ändring av Transportstyrelsens föreskrifter om registrering av fordon mm

Bob Sweden

New member
Fick idag en remiss från Transportstyrelsen som handlar om ändringar i Vägtrafikregistret. Har du synpunkter på detta, skicka dem före 28 februari 2015.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...strering-av-fordon-m.m.-i-vagtrafikregistret/

Herrejösses, finns det folk som faktiskt på riktigt arbetar med sånt här, det är inte så konstigt att vi har höga skatter i det här landet... :confused:

Godtyckligheten tar onekligen överhanden ibland, vad sägs om följande formulering avseende "3 kap. Registrering av fordon".

3 kap. Registrering av fordon skrev:
Återkallelse av tillstånd
13 § Ett tillstånd ska återkallas om
1. tillståndet inte har utnyttjats under de senaste tolv månaderna,
2. tillståndet har utnyttjats i strid mot villkoren för sådant tillstånd,
3. tillståndshavaren på annat sätt har visat sig olämplig, eller
4. det annars finns någon särskild anledning att återkalla tillståndet.
Min fetning och understrykning.

Varför återkallades tillståndet?
Tja, ba kände för det lixom...

Jaha, men då har man väl bra på fötterna då, så man verkligen VET vad man vill?
Konsekvensutredning – Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:112) om registrering av fordon m.m. i vägtrafikregistret 4.1.2 Återkallelse av tillstånd skrev:
I en annan bestämmelse som rör elektronisk överföring av ansökan om nyregistrering regleras att ett tillstånd kan återkallas om det finns ”särskilda skäl” (2 kap. 15 §, TSFS 2010:112). Transportstyrelsen upplever dock problem med den bestämmelsen. Den är inte tydlig, varken för den som fått tillstånd eller för Transportstyrelsen, om när det finns särskilda skäl för att återkalla ett tillstånd.

Ok, så det står "särskila skäl" i en tidigare reglering, och nu vill man formulera om det till "tillståndshavaren på annat sätt har visat sig olämplig, eller det annars finns någon särskild anledning att återkalla tillståndet".
Jo men DÅ blir det plötsligt väldigt rättssäkert och glasklart för alla och envar. Eller... :wink:

Skämt åsido:
Vilka de verkliga konsekvenserna av de föreslagna förändringarna (inte bara exemplet ovan) är omöjligt att överblicka för en lekman.
Det är helt enkelt omöjligt för en enskild medborgare att sätta sig in i alla hänvisningar, ändringar och språkliga krumbukter.
Kort sagt, jag fattar absolut ingenting...

Jo en sak snappar jag:
Nummerskyltarna för hoj ska som standard vara 150x170 mm.
Men det visste säkert alla redan.

Diversion

New member
Kortväxta män finns också men detta har uppenbarligen inte upplevts som ett problem emedan de förmodligen varit till största delen både vita och medelålders. Först när postmarxisterna på Södermalm skaffat sig tillräckligt mycket inflytande över myndighetsutövande kom detta upp på tapeten.

Mitt förslag är att eventuella ändringar endast gäller då kvinnor gör förarprov. Det gamla används för män för att kompensera för deras privilegier.