Remiss nya föreskrifter förarprov MC

Hansi

Skrivit för mycket
Tittade lite snabbt, det enda jag såg var att man hade lagt till information om vad som gäller eldrivna motorcyklar.
 

Chopperbyggarn

New member
Minst 50KW för A behörighet.. Effekten i sig har knappast någon större betydelse MEN detta minskar utbudet ytterligare när det gäller godkända provfordon vilket är helt oacceptabelt då framförallt gruppen småväxta (oftast kvinnor) kommer att få det än värre att klara av att ta A kort!!

Detta drabbar den grupp som klarar sig bäst i trafiken!!!

De flesta i denna grupp körkortstagare förmodar jag kommer att välja en motorcykel som understiger 50kw efter godkänt körprov.

Något måste göras här! det är inte försvarbart att straffa ut den grupp motorcyklister som klarar sig bäst i trafiken!!!

När är det tänkt att detta ska gå igenom??

Det är inte konstigt att allt fler väljer att köra hoj utan giltigt körkort när utvecklingen går åt det här hållet!!

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Anders: jag håller fullständigt med. Körkortsenkäten pekar i samma riktning: endast kvinnor över 21 år har valt att ta A begränsad. Varför? kravet på provfordon.
Jag har i tidigare kontakter med Transportstyrelsen fått förklarat att de nuvarande reglerna (40 kW) skulle gälla parallellt med kommande regler tills Sverige är tvingade att införa detta. Av förslaget framgår att EU inte sagt OK till detta ännu, därför finns det inte med i förslaget.
JAG KOMMER ATT KÄMPA FÖR DETTA!
 

GS1000E

New member
Jag tycker att Transportstyrelsen även kan tala om var man köper 395 cc MC. :D MC över 125 cc räknas som tung MC och därför ska det givetvis även gå att köra upp på en 126 CC. Dessutom bör hela cirkustestet utföras på samma sätt som B-kortets halkkörning och inte som nu, ingå i uppkörningen.
 

HkanB

New member
Långsiktig utarmning syftande till eliminering?

Förslaget är lika verklighetsfrämmande som vanligt! :(
Innehållet i proven är fortfarande där för sållningens skull snarare än att testa vettiga färdigheter.

Föreskrifterna om provfordon är inte heller de att leka med...suck.
Undrar om någon suttit med en slumpgenerator eller bara dratt till med ngt när effekt/viktkvoten för A1, A2 råkat bli just 0,1 och 0,2. Undrar just om 0,11 eller 0,21 för den delen också blir så där väldigt mycket mer utmananande?

Den bisarra konskvensen av detta blir att körkortsutbildning fokuseras på att klara provet! Inte så mycket mer.
Jo, det finns visst en del vettiga saker i reglerna och den resulterande utbildningen men de hamnar i skuggan av den matta av outsäglig dumhet som kallas föreskrifter.

Det verkar som om våra och EU:s myndigheter inte vill/vågar ta steget direkt, rakt av förbjuda tvåhjulingar utan istället genom successivt tillkrånglade och ständigt ändrade regelverk utarma och långsiktigt svälta ut beståndet av körkortsinnehavare. Allt detta sker givetivis med en vokabulär som är oantasligt politiskt korrekt och snudd på omöjlig att ifrågasätta, för vem vill inte vara för trafiksäkerhet...:wink:vem vill inte värna om barnen o.s.v
 
Top