Remiss Fordonsrelaterade skulder

Maria Nordqvist

Super Moderator
Idag fick SMC en promemoria från Näringsdepartementet som handlar om fordonsrelaterade skulder, d v s problematiken kring "målvakter" utan tillgångar som äger fordon och skulder till det allmänna som inte betalas.
SMC ska besvara remissen senast 16 november. har du synpunkter, maila dessa senast 8 november.

Promemorian hittar du här: http://www.regeringen.se/sb/d/15706/a/200317

challe

Member
Då målvaktens fordon som oftast är oförsäkrat så är det väl enbart positivt att det kan försvinna ur trafikmiljön.

Förslagets slutsats: "Privata markägare som har problem med felparkerare bör kunna påverkas positivt av förslagen, även om förslaget om flyttning av fordon endast grundar sig på obetalda felparkeringsavgifter och inte obetalda kontrollavgifter." tror jag knappast på.

Snarare felparkeras väl fordonen i ökad utsträckning på privatmark, särskilt vid långtidsparkering. Därför bör kommunen ha rätt att kunna forsla bort fordonet även från privat mark på markägarens uppmaning om förutsättningarna även i övrigt är uppfyllda. Privata markägare blir ju annars maktlösa att göra något, i alla fall med lagliga metoder.

Q_Ball_Racing

New member
kanske skulle göra som dom har det i USA (vissa stater???)... om man ej betalar skulderna eller ser till att fordonet är försäkrat eller obetalda böter eller vad det nu kan vara som berör fordonet, så har bärgningsfirmorna rätt att hämta tillbaka fordonet. och sen kan enbart den rättmäktige ägaren hämta ut fordonet efter att alla fodringar är betalda.

här i Sverige om jag "köper" ett fordon men ej betalar för det så är det ej stöld.... (idioti).... men om däremot den som ej fått betalt för bilen jag "köpte" av han/hon hämtar tillbaka fordonet så har dom stulit det...