Rekord i remissvar

smcrobot

New member
I förra MC-Folket berättade SMC att Trafikverket skickat ut ett förslag på remiss för "åtgärder för att systematiskt anpassa hastighetsgränserna till svensk vägstandard". Förslaget innebar sänkt hastighet från 90 till 80 kilometer/timme på 426 mil väg utan mittseparation samt en utbyggnad av mitträcken på 102 mil prioriterad väg där hastigheten kan komma att höjas till 100 km/t. SMC, våra 21...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ingen-hansyn-till-kritik-mot-nya-hastighetsgranser/
 

CB_Tobbe

New member
Remissrundan är bara en formalitet eftersom kreteriena för hastighetsgränserna redan är beslutade. Det som behöver ändras är kreteriena för hastighetsgränserna på olika vägtyper.
 

IvanBoring

New member
Trafikverkets ständiga fixering på hastighet har gjort att trafikanterna inte längre respekterar de hastigheter som sätts upp eftersom folk tycker de är löjligt låga. I stället blir det lite "vilda västern" över det hela och alla kör efter eget behag. Ett praktexempel var i förra veckan när jag själv körde lite för fort på en sträcka med 80 km/h. Jag erkänner att jag höll ca: 100 km/h (jag vet, inte bra) och blev omkörd ett flertal gånger. Dessutom av en p-bil med släp :confused:.

Kan bara säga att då är något allvarligt fel i hur man tänker.
 

IvanBoring

New member
Oavsett vad remissinstanserna har för argument är det Trafikverkets linje som vinner. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...nser/Trafikverket-kor-over-remissinstanserna/
Mmm, vet inte inte riktigt vad det är som händer på TV men i mångt och mycket verkar det som att man ideligen sätter sig över den "vanliga befolkningen" och på något sätt vill visa att "vi har rätt och ni har fel, vi kommer aldrig att lyssna på era torftiga argument och ni kan inte göra ett skit åt det". Man får lätt intrycket att de är någon form av obskyr PK-elit som får härja lite hur de vill.

Kanske inte så konstigt att folk ofta beter sig respektlöst i trafiken. Människans reflektion och beteende påverkas ju alltid på ett eller annat sätt av de som tar de stora och viktiga besluten......
 
Last edited:
Top