Reklamera ny mc, någon som gjort det?

Goethe

New member
I korthet har jag köpt en ny mc för säsongen, som jag är missnöjd med.

Jag undersökte och provkörde naturligtvis och allt såg ut och kändes bra. Men så för en tid sedan tog jag en långtur och drabbades av varmt väder. Jag upptäckte då att strålningsvärmen från motorn var betydande. Så till den milda grad att det vart riktigt besvärande. Då ska nämnas att jag kört HD i fullt skinnställ i gassande hetta, i trafikstockningar, på kontinenten och upplevde det som mindre påtagligt varmt.

Det finns inga garantier att saken kan lösas tillfredsställande och det är för mig en absolut dealbreaker, eftersom jag inte kommer kunna toura med min nya motorcykel i varmare temperaturer.

Jag har av den anledningen kontaktat min förhandlare och påtalat problemet och uttryckt min önskan om att byta motorcykeln, eftersom den inte lever upp till mina förväntningar. Jag betalade i runda slängar 220000 kr, extrautrustning stod för ca. 50000 kr, och jag har blivit erbjuden inbyte på 140000 kr.

Jag har i dagsläget kört snart 500 mil (värmeproblemen uppkom under en 300 milstur av de 500 milen) och haft motorcykeln i min ägo i tre månader.

Jag kommer driva detta så långt jag kan för att hävda min rätt, som konsument, med alla de medel som finns tillgängliga. Jag är dock intresserad av andras erfarenheter i liknande situationer? Vad vore ett skäligt avdrag för milen osv.

Tack på förhand!
 

F800ST

Member
Öhh, du har ju inget att driva. Din undersökningsplikt av det du köper är det som gäller. Du skulle kört den varm vid testkörningen innan köp, då hade du märkt detta. Handlaren har inget ansvar eller skyldighet för din underlåtelse att undersöka och testa fordonet samt kolla upp vad andra ägare tycker.

Visa gärna var i konsumentköplagen du har stöd i din utgångspunkt att handlaren ska veta vad du tycker är för varmt.
 

Goethe

New member
Öhh, du har ju inget att driva. Din undersökningsplikt av det du köper är det som gäller. Du skulle kört den varm vid testkörningen innan köp, då hade du märkt detta. Handlaren har inget ansvar eller skyldighet för din underlåtelse att undersöka och testa fordonet samt kolla upp vad andra ägare tycker.

Visa gärna var i konsumentköplagen du har stöd i din utgångspunkt att handlaren ska veta vad du tycker är för varmt.

Öhh, nu har jag ju iofs inte påstått, nånstans i mitt inlägg, att säljaren skulle veta vad jag tycker är för varmt. Ska du va tonårigt snorkig får du lära dig läsa först.

Sen råkar jag befinna mig på den breddgrad i vårt avlånga land där temperaturer över 25 grader, med lite tur, infaller nån gång i juli-augusti och jag provkörde på hösten, för att köpa till våren. Det fanns ingen möjlighet för mig att testa skarpt i högsommartemperaturer.

Sen kan en ju diskutera huruvida en ska behöva misstänka att en vätskekyld motor har sämre kylning än en luftkyld dito.
 

F800ST

Member
Snorkigt? ja är man lättstött var det kanske lätt att uppfatta som snorkigt. men har du tänkt efter vad du säger dig vilja göra och varför?

Men visa gärna vart du finner stöd i konsumentköplagen för det du vill göra. För det är den lagen ni kommer stödja er på i båda parters del av frågan, från start till slut, anmäler du till ARN eller för den delen driver fallet själv i tingsrätten är det samma lag som allt bygger på, du bör iaf ha en ingångsvinkel eftersom du säger dig ska"driva detta så långt det går", visa gärna den ingångsvinkeln.

Jag har en k1300s, den har högkompsmotor vilka producerar extremt med värme väldigt fort, 4L oljetank rakt under sadeln utan värmesköld över, utblås från motor och fläktkylningen rakt på insidan av låren. Varmt? ja så ini helvete, men knappast säljarens sak eller för den delen tillverkaren att låta köpet gå tillbaka för det. Man får ju undersöka det man köper innan man köper, är ju inget som gått sönder, den är byggd så.
 

F800ST

Member
Vad gäller skäligt avdrag för milen får du ju först tala om vad du har för hoj?

Men enklast är ju att söka på samma modell och miltal via bytbil och blocket och kryssa i handlare, då ser du kundpriset, dra av 30-40% på det så har du ett ungefärligt inbytespris, men inbytespriser baseras oxå lite på vilken typ av hoj man vill köpa istället och dess värde.
 

Goethe

New member
Snorkigt? ja är man lättstött var det kanske lätt att uppfatta som snorkigt. men har du tänkt efter vad du säger dig vilja göra och varför?

Men visa gärna vart du finner stöd i konsumentköplagen för det du vill göra. För det är den lagen ni kommer stödja er på i båda parters del av frågan, från start till slut, anmäler du till ARN eller för den delen driver fallet själv i tingsrätten är det samma lag som allt bygger på, du bör iaf ha en ingångsvinkel eftersom du säger dig ska"driva detta så långt det går", visa gärna den ingångsvinkeln.

Jag har en k1300s, den har högkompsmotor vilka producerar extremt med värme väldigt fort, 4L oljetank rakt under sadeln utan värmesköld över, utblås från motor och fläktkylningen rakt på insidan av låren. Varmt? ja så ini helvete, men knappast säljarens sak eller för den delen tillverkaren att låta köpet gå tillbaka för det. Man får ju undersöka det man köper innan man köper, är ju inget som gått sönder, den är byggd så.


Vad gäller skäligt avdrag för milen får du ju först tala om vad du har för hoj?

Men enklast är ju att söka på samma modell och miltal via bytbil och blocket och kryssa i handlare, då ser du kundpriset, dra av 30-40% på det så har du ett ungefärligt inbytespris, men inbytespriser baseras oxå lite på vilken typ av hoj man vill köpa istället och dess värde.

Jag är absolut inte lättstött. Däremot besitter jag lite vanligt hederligt hyfs.

Jag förstår ju också att hur varmt något upplevs är högst subjektivt. Med det sagt så agerar jag inte på egna impulser, utan reklamationsspåret föreslogs av den lokale konsumentombudsmannen. Jag lägger ingen värdering i "de medel som finns tillgängliga", utan jag kommer använda de medel som finns till hands. OM de överhuvudtaget existerar. Men jag måste ju försöka.

En potentiell köpare kan bara undersöka så mycket vid en provkörning. Naturligtvis kan jag inte förväntas testa alla aspekter av alla tillgängliga sätt en maskin kan användas på, under en normal provkörning. Vore det inte för att jag körde under en längre period i +28°C hade jag aldrig upptäckt detta problem. Men det kunde bara ske efter att jag redan genomfört köpet. Sen tycker jag faktiskt inte att en ska behöva vara extra värmetålig för att köra mc. Dessutom handlar det inte om att det bara är väldigt varmt. Det är FÖR varmt. Det är en skillnad.

Jag betvivlar inte att det finns ännu jävligare maskiner att köra, men jag tycker inte att en ska behöva ta höjd för allsköns olika "missförhållanden" bara för att en väljer att köra en viss mc. Att "skylla sig själv" håller inte. En viss standard är inte för mycket begärt av en floggny motorcykel.

Konsumentköplagen finns där för att skydda oss konsumenter och är jag missnöjd måste det ju åtminstone undersökas vad för rättigheter jag har. Jag kan inte svara på vad (och om för den delen) i mitt resonemang som är skäligt eller ej. Jag kommer fortlöpande hålla en dialog med KO. Och under tiden hör jag efter bl.a. här om det finns andra med erfarenheter från liknande dilemman.
 

F800ST

Member
Visst har du rättigheter som konsument, men inte för dylikt.

Handlaren skall exempelvis ges 3 chanser att åtgärda felet, fast om det är en fabrikshoj blir det svårt, den är byggd så och därmed inget fel. Den är ju typgodkänd så och får inte ändras igentligen. Så handlaren kan ju inget göra.

Vad är det för hoj?
 

HkanB

New member
Visst har du rättigheter som konsument, men inte för dylikt.

Handlaren skall exempelvis ges 3 chanser att åtgärda felet, fast om det är en fabrikshoj blir det svårt, den är byggd så och därmed inget fel. Den är ju typgodkänd så och får inte ändras igentligen. Så handlaren kan ju inget göra.

Vad är det för hoj?

Ska vi gissa på en Ducati? Någon variant på Panigale, Supersport eller något som är känt för att ha inbyggd rumpvärmare?
Snudd på de enda hojarna där alla som testat tyckt att det är mer än lovligt varmt.

Om inte Ducati så vad då?
 

Alexander76

Member
Ska vi gissa på en Ducati? Någon variant på Panigale, Supersport eller något som är känt för att ha inbyggd rumpvärmare?
Snudd på de enda hojarna där alla som testat tyckt att det är mer än lovligt varmt.

Om inte Ducati så vad då?

Detta var min exakta första tanke, tuoringducati med värmeproblem = Supersport S. Den kostar dock "bara" ca 140 i grund och hans kostade innan extrautrustning ca 170k om jag fattade rätt.

För man fråga vad du har för hoj Goethe?

Nu är det otroligt lätt att vara efterklok men innan du köper en hoj så MÅSTE DU KOLLA REVIEWS på youtube, på riktigt.
 

Kawasaki

New member
Kanske en triumph explorer?
Min producerar mycket värme, så benen blir kokhet vid 30°
Men som jag ser det finns ingen rätt reklamation. Motorcykeln fungerar som den ska. Om den skulle gå för varm motormässigt, ja men inte annars
Så du skulle få avslag på det är jag ganska säker

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
 
Top