regskyltar,sporthojar och folks åsikter

Keef

New member
Jag måst först få tacka för de vettiga svar som SMC:s styrelse ger på de mest otroliga inlägg som inte tillför debatten om hojåkare och dess intressen samt mentalitet i allmänhet något annat än att man blir trött som hojåkare

Efter att ha läst varje nr senaste året börjar en viss kategori medlemmar i den här organisationen göra hela SMC och dess majoritet till medlemmar till åtlöje genom sina inlägg i papperstidningen.

I senaste numret ser jag till min glädje att M.Klys och M.Nordqvist svarar dem på ett sånt sätt som majoreteten i SMC kan vara glada över.

Varför anser dessa personer att man skall ha reg-skylt? Läser man deras otroliga inlägg så anser man att i stort sett alla som åker, vad de kallar "vägraketer" kör som idioter på bakhjulet och allt annat som inte passar deras stil. Nu är det så här att det finns de som gör det, andra inte!

Beskylla alla som åker på hojträffar (supkalas enligt dem)att köra fulla dagen efter är rent o skärt påhopp och det fick de också svar på av Magnus.

Varför besöker ni hojträffar??? Ge fan i det om ni inte gillar folket, men med tanke på de beskyllningarna så är det väl så enkelt att de inte varit på nåra eller känt sig totalt bortkomna där. I o för sig inte så konstigt om de hatar dessa träffar för inte fan lär ni ha nåt kul där eftersom er inställning o förutfattade meningar gör att ni blir utanför och måste på sätt leka hink o spade i SMC:s forum...

Man skall åka omkring klädd som en julgran med blinkande ljus överallt enligt dem o fan o hans moster till tingeltangel på hoj o kropp för att överleva...Vad ger det organisationen annat än löjets skimmer.

Man kan ha vilka åsikter om kameror, vägräcken o annat. Problemet med dessa saker är inte att det förebygger någon säkerhet i egentlig mening.
Varför då? Det svaret är rätt logiskt. Dessa kameror bötfäller folk för hastighetsöverträdelser det är ju sant, men då har ju trafikanten redan begått brottet och då är väl hela idén borta??? Det enda sättet att få bort fel beteende är helt enkelt att polisen är synlig på vägarna för det har en dämpande effekt fartmässigt och framför allt de beteenden man ständigt ser med otroliga manövrar och vansinnesomkörningar vid möten där det ibland är millimetrar från en katstrof.

Med synliga poliser, och vi alla är ju ögontjänare så får men effekten av en mera harmonisk trafik. Inte tekniska lekar som i själva verket enbart syftar till att ge staten inkomster efter som de kallt räknat med att folk struntar i dem. Skulle nu dessa kameror göra så att ingen kör förbi dem i otillåten hastighet kommer staten aldrig att kunna få tillbaks de pengar som det kostat att bygga ut.........Dessutom så ökade olyckorna totalt i Sverige gångna året trots den massiva utbyggnaden.... Var är logiken då om trafiksäkerhet???

Dessa sk hojåkare som påstår sig veta allt, har högst moral av alla, hatar de som inte är som de själva gör den här organisationen en ren o skär björntjänst genom sitt besserwissiga engagemang som vi andra till slut får lida av.

Nästa sak är de här sk reflexvästarna. De förordas av samma kategori som beskrivts här också. Det finns säkert andra med som gillar dem..

Jag kom ifatt 5st hojåkare en regnig fredag eftermiddag, på väg till en hojträff och körde förbi dem. Inte i vansinnesfart men förmodligen inte lagligt heller, jag är inte perfekt. Stannar till på en mack för sedvanlig påfyllning (i tanken) när dessa 5 herrar i åldrarna runt 55-60 kommer invinglandes för att göra samma sak jag själv nyss gjorde. Samtalet gjorde mig matt, minst sagt. Efter sedvanlig runda runt hojarna så började det......Hur kör du? är du total idiot som kör om i regn? "Hur så?" svarade helt oförstående eftersom jag körde i det upphöjda spåret i vägen för att slippa dikena som andra fordon gjort så var det för mig en konstig fråga minst sagt. De var livrädda att få vattenplaning, hade inget fäst etc...Sa inte så mycket men ställde en fråga till var o en..."Hur länge har ni kört hoj?" Det visade sig att alla 5 köpt varsin ny hoj samma vår och tyckte de va såååååå kul o häftigt att kunna åka ut o dra lite som de sa. Ingen av dem hade kört innan, ingen av dem hade körkort som de inte fått på köpet av bilkort.

Åkte därifrån efter att sagt adjö. Tanken efteråt var att jag fattade exakt varför de körde med dessa västar.....jo för de var den största trafikfara jag sett. Köra hoj är en känsla mellan förare och maskin men dessa herrar hade inte ett spår av det. Krampaktigt hållande i styret, blick bakåt och åt sidorna total obefintligt så det var ett under att de inte orsakat en svår incident. Är det månne denna typ av folk som har inläggen i SMC om rakter, bakhjulsåka, fyllekörningar, reg-skyltar över allt samt kör stilen "har man inget att dölja har man inget att vara rädd för"

Är inte perfekt själv, för vem är det? Däremot har jag kört hoj utan uppehåll sen 1977 . Nära 18 år på italienska sporthojar och ve o fasa ibland banåkning också!
Numera Harley och med tanke på dessa hojar o dess förare som har de sämsta egenskaper som människor enligt många är jag förbanne ändå rätt klar över vad jag gör vanligtvis........Missbedömningar o misstag gör vi alla i olika situationer oavsett rutinen. Har man runt 30 000 mil i sadeln så inser man rätt snart att vi alla är olika och ingen är perfekt. Vad menar jag då egentligen??

Det är bara så otroligt trist att dessa personer dyker upp här och gör att många tycker att SMC är sandlåda men jag tänker inte lämna, även om jag inte delar allt som den här organisationen står för. Men blev förbannat glad över att chefredaktören verkligen gav ett så vettigt svar, likaså Maria!!!

Dessutom har jag varit medlem här sen 1979.

Keef
 

Marie

Banned
Jag måst först få tacka för de vettiga svar som SMC:s styrelse ger på de mest otroliga inlägg som inte tillför debatten om hojåkare och dess intressen samt mentalitet i allmänhet något annat än att man blir trött som hojåkare....

Bra skrivet Keef!

Kanske du vill placera mig i den där kategorin eftersom jag ju faktiskt har cornflakes-A, och inte kört hoj större delen av livet, men jag håller i alla fall på att bättra mig;).

Jag kör året runt sedan några år tillbaka och har helt ersatt personbilen med hoj, så det har varit cirka 2500 mil per år sedan jag skaffade hoj. Någon vän av regskyltar fram är jag icke heller, men däremot bär jag i alla fall vintertid reflexväst.
Inte så mycket för att jag tror att det kommer att rädda mitt liv, men man kan ju aldrig veta... Däremot har jag noterat att reflexväst kombinerat med blå-vit mc och vit hjälm har en påtagligt välgörande verkan på framkomligheten.... :cool:
 

Keef

New member
Bra skrivet Keef!

Kanske du vill placera mig i den där kategorin eftersom jag ju faktiskt har cornflakes-A, och inte kört hoj större delen av livet, men jag håller i alla fall på att bättra mig;).

Jag kör året runt sedan några år tillbaka och har helt ersatt personbilen med hoj, så det har varit cirka 2500 mil per år sedan jag skaffade hoj. Någon vän av regskyltar fram är jag icke heller, men däremot bär jag i alla fall vintertid reflexväst.
Inte så mycket för att jag tror att det kommer att rädda mitt liv, men man kan ju aldrig veta... Däremot har jag noterat att reflexväst kombinerat med blå-vit mc och vit hjälm har en påtagligt välgörande verkan på framkomligheten.... :cool:

Visst håller med! Problemet med dessa västar o annat tjafs är att när myndigheter o moralister ser det så blir det snart lag på det och vet jag inte är nåt som de allra flesta inte vill veta av. Framkomlighet ja. Men jag själv och andra misstar vanliga trafikanter med denna utstyrsel för att vara poliser. Den här typen av västar främjar då inte något annat än irritation. Låt polisen ha dem ifred så att alla känner igen dem utan att privatpersoner gör överilade manövrar när de ser kleti o pleti utspökade i dem!!!
 

Keef

New member
Tack Keef. Det värmde så här på morgonen.

Jag tyckte era svara var sunda och gjorde mig hoppfull om SMC framåt. Jag hade börjat tvivla efter några år. Skall SMC i framtiden verkligen representera majoriteten hojåkare behövs de raka svaren som de allra flesta håller med om. Tyvärr så med ökande medelålder och många som inte har en naturlig koppling till hojar/hojliv kommer in och tror att detta är något annat än de trott.

Mitt inlägg var egentligen lika mycket ett tack till som att ev få de som tvivlar på SMC att göra helt om o stödja er..
 

StefanB

New member
Visst håller med! Problemet med dessa västar o annat tjafs är att när myndigheter o moralister ser det så blir det snart lag på det och vet jag inte är nåt som de allra flesta inte vill veta av. Framkomlighet ja. Men jag själv och andra misstar vanliga trafikanter med denna utstyrsel för att vara poliser. Den här typen av västar främjar då inte något annat än irritation. Låt polisen ha dem ifred så att alla känner igen dem utan att privatpersoner gör överilade manövrar när de ser kleti o pleti utspökade i dem!!!


Jag vet inte vad du har för erfarenhet av olyckor/tillbud. Jag började köra 69 och i den vevan var det diskussioner om hjälmlag eller inte. några av mina kompisar kastade mössor i backen för att visa att de minsann inte gick sönder men hjälmar gör....det var naturligtvis ett fånigt sätt att möta kravet på hjälm men då var hjälmlagen inte uppskattad.

Jag säger inte att jag förordar en lag på varselväst men själv åker jag med den i ruskväder för att synas mer. Sen kan du ju kalla det tjafs om du vill.
Jag har kört 6000mil under 06-07 och haft två incidenter orsakade av taxiförare som kört för nära och inte förstått vad rörelse energi och reaktionstid innebär.

Jag tänker fortsätta ta till mig nya rön som förhoppningsvis skyddar mig från ouppmärksamma trafikanter.

Man lär så länge man lever och det tänker jag göra ett tag till. Jag tycker att SMC har utvecklats rätt bra. Jag blev medlem första gången 1969 då var vi 1500 medlemmar sen har det ju vuxit. Det är klart att det i en så här stor organisation finns en och annan messersmitdt men det kan man väl överse med. Det är ändå bättre att folk har åsikter än inga alls.

Även du har ju åsikter(svartvita)om tjafsiga västar.

/Stefan
 

Keef

New member
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av olyckor/tillbud. Jag började köra 69 och i den vevan var det diskussioner om hjälmlag eller inte. några av mina kompisar kastade mössor i backen för att visa att de minsann inte gick sönder men hjälmar gör....det var naturligtvis ett fånigt sätt att möta kravet på hjälm men då var hjälmlagen inte uppskattad.

Jag säger inte att jag förordar en lag på varselväst men själv åker jag med den i ruskväder för att synas mer. Sen kan du ju kalla det tjafs om du vill.
Jag har kört 6000mil under 06-07 och haft två incidenter orsakade av taxiförare som kört för nära och inte förstått vad rörelse energi och reaktionstid innebär.

Jag tänker fortsätta ta till mig nya rön som förhoppningsvis skyddar mig från ouppmärksamma trafikanter.

Man lär så länge man lever och det tänker jag göra ett tag till. Jag tycker att SMC har utvecklats rätt bra. Jag blev medlem första gången 1969 då var vi 1500 medlemmar sen har det ju vuxit. Det är klart att det i en så här stor organisation finns en och annan messersmitdt men det kan man väl överse med. Det är ändå bättre att folk har åsikter än inga alls.

Även du har ju åsikter(svartvita)om tjafsiga västar.

/Stefan

Självklart skall folk ha åsikter!
Problemet som vi brottas med är ju den kategorin som tror de kan köpa en image och sen visar det hela sig inte alls vara som de trott det är och försöker då i ren besvikelse istället sabotera för oss andra.

Sabotera i den meningen att får såna här tendenser fäste och breddas har vi snart den ena lagen efter den andra på oss som ingen egentligen vill ha.
Skyddsutrustning, hur den än ser ut har vi lite till mans men det använder ju du och jag av egen fri vilja. Det jag opponerar mig emot är dessa elements moralistiska påhopp på en hel grupp trafikanter......

I det sammanhanget var det glädjande att företrädarna för SMC verkligen gav de svar som de gjorde och tog chansen att visa att de står på majoritetens sida när det gäller vad vi tycker. Det är något som vi alla i det långa loppet kommer att ha nytta av. Särskilt som det gäller att skaffa fler medlemmar. Det har inte varit enkelt de sista åren.... Många tycker nämligen att SMC blivit en organisation som de har svårt att känna någon tillhörighet till..
 

Lelle K

New member
Västar o skyltar

Jag har svårt att förstå varför vi hojåkare ska "tvingas" åka med västar på oss, vet inte om det finns något lagförslag på det, men med tanke på en del andra mindre intelligenta förslag skulle det inte förvåna mig.

Jag har sedan några år gore-tex ställ på mig, som skyddar mot oväder och gör att jag slipper stanna för att kränga på mig ett regnställ. Nackdelen med just mitt är att det är mörkt, å andra sidan brukar jag anpassa min körstil efter både väder och tid på dygnet, samt inte minst trafik och typ av väg. Skulle jag idag välja, skulle jag köpa ett skinnställ och ett lämpligt (färgglatt) regnställ till det. Därför att jag tyckt det varit rätt mycket skönare att köra med skinnställ. Alternativt ett förgladare goretex, om jag hittar ett jag "gillar".

Angående skyltar på hoj - en åtgärd som jag ser som ren desperation från myndigheternas sida - kan jag inte acceptera det. Som jag ser det, handlar hela "skyltfrågan", där en del vill ha ägaransvar, om att hota och tvinga människor till underkastelse för att de som utformar trafikmiljö, regler och straff har ett synnerligen stelbent sätt att se på oss människor.

Nollvisionen har - såvitt jag kan se det - kraschat, på grund av att man dels inte ansträngt sig tillräckligt att göra trafikmiljön bättre och dels att det verkar som att vissa trafikantgrupper (som bilister) har befriats från ett ansvar jag trodde att var och en av oss har som trafikerar vägarna.

Att öppna ögonen, vrida på huvudet samt ta sig tid vid stopptecken/väjningsplikt och inte inbilla sig att "störst kör först". Men det är tydligen för mycket begärt?
 

Marie

Banned
För undvikande av missförstånd, så önskar jag mig DEFINITIVT INTE någon lag om reflexväst. Enligt min åsikt räcker det i lagstiftningsväg med hjälmlagen.

Däremot skulle jag aldrig köpa ett ljust/färgglatt textilställ. Detta av den enkla anledningen att det snabbt skulle se ut som f-n! Vill jag ha synlighetsunderlättande färg använder jag hellre en väst utanpå stället, eftersom västen är billig och kan utan större sorg kasseras när den börjar se för dj-g ut. Att kassera ett i övrigt helt 'friskt' textilställ bara för att det pga ljusa känsliga färger börjat se hemskt ut vore kvalificerad kapitalförstöring, och jag skulle väl göra av med 2-3 ställ på en vinter.....
 
Top