Regskylt fram

adrian_vg

New member
Och så var det en insändare i senaste Vi Bilägare från en bilist som tycker det är orättvist att han fick en fartbot efter att ha blivit fotad av en fartkamera när han "tillfälligtvis hade uppmärksamheten på annat" och inte kunde hålla den lagstadgade hastigheten, när motorcyklister inte måste ha regskylt fram. :rolleyes:

Hans "tillfälliga brist på uppmärksamhet" kan mycket väl ha blivit en blaffa på huven, i form av en motorcyklist...
 
Last edited:

roke

New member
Eftersom det är svårt att identifiera en mc förare med hjälm och visir så faller regskylt fram förslaget.
Om det skulle införas ägaransvar blir det annorlunda. Men med ägaransvar kommer en massa andra problem.
Men vem vet. Avundsjukan verkar vara en bidragande orsak till att många beslut blir som de blir.
 

adrian_vg

New member
Eftersom det är svårt att identifiera en mc förare med hjälm och visir så faller regskylt fram förslaget.
Om det skulle införas ägaransvar blir det annorlunda. Men med ägaransvar kommer en massa andra problem.
Men vem vet. Avundsjukan verkar vara en bidragande orsak till att många beslut blir som de blir.

Japp, jag vet det. Kändes mest som ett sandlådegräl från insändaren i fråga. Det är ju orättvist gu'bevars att just han ska få böter... :eek: :rolleyes:
 

SuperRetard

New member
Eftersom det är svårt att identifiera en mc förare med hjälm och visir så faller regskylt fram förslaget.
Om det skulle införas ägaransvar blir det annorlunda. Men med ägaransvar kommer en massa andra problem.
Men vem vet. Avundsjukan verkar vara en bidragande orsak till att många beslut blir som de blir.

Hur mkt skrämselpropaganda de än kommer med så krävs en grundlagsändring för att det ska bli av.. Sannolikheten för det för en sån saks skull???

Däremot tycker jag att det är jäääävligt onödigt som många gör att köra som fan vid kamerorna, jag är lika mkt om inte mer ögontjänare på hoj som i bil.. Hmm, mer faktiskt. Mkt lättare att bromsa och gasa igen efter kameran med hoj än med en tung, trött bil.. Där petar man bara ner solskyddet!

Oftast sitter dessutom kamerorna placerade vid korsningar/utfarter osv, och för att det varit mkt olyckor.. Då kan det vara läge att fundera på om det inte är värt att sänka farten så att man överlever ÄVEN om nån idiot sticker ut nosen helt oannonserat!
 

roke

New member
Japp, jag vet det. Kändes mest som ett sandlådegräl från insändaren i fråga. Det är ju orättvist gu'bevars att just han ska få böter... :eek: :rolleyes:
Jo, jag håller med.:) Börja skriva korkade insändare med bortförklaringar som idiotförklarar skribenten...bara för att man brunnit i en kontroll. Jäkla kärringfasoner.
 

roke

New member
Hur mkt skrämselpropaganda de än kommer med så krävs en grundlagsändring för att det ska bli av.. Sannolikheten för det för en sån saks skull???

Däremot tycker jag att det är jäääävligt onödigt som många gör att köra som fan vid kamerorna, jag är lika mkt om inte mer ögontjänare på hoj som i bil.. Hmm, mer faktiskt. Mkt lättare att bromsa och gasa igen efter kameran med hoj än med en tung, trött bil.. Där petar man bara ner solskyddet!

Oftast sitter dessutom kamerorna placerade vid korsningar/utfarter osv, och för att det varit mkt olyckor.. Då kan det vara läge att fundera på om det inte är värt att sänka farten så att man överlever ÄVEN om nån idiot sticker ut nosen helt oannonserat!
Håller med.
 

adrian_vg

New member
Jo, jag håller med.:) Börja skriva korkade insändare med bortförklaringar som idiotförklarar skribenten...bara för att man brunnit i en kontroll. Jäkla kärringfasoner.

Insändaren känns onekligen mer som en rationalisering för sig själv och andra, för i vanliga fall kör han ju aldrig för fort! ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Skulle inte denna fråga kunna lösas med dubbelfotande fartkameror? Jag har för mig att det håller på att testas i Sverige? Blir då inte regskylt fram onödig då eller?

Mvh

Amir


Insändaren känns onekligen mer som en rationalisering för sig själv och andra, för i vanliga fall kör han ju aldrig för fort! ;)
 

anders r

Member
Ägaransvar vid fortkörning innebär troligen att myndigheter inte kan dra in körkorten för fortkörare. Hur sk de bevisa vem som körde om förarens ansikte inte går att identifiera. Känns inte just nu som myndigheter vill tappa den möjligheten eller ska man dra körkortet från ägaren.
 

adrian_vg

New member
Precis så. Som i England.

Låter som en rimlig grej. Varför har vi inte såna än, och framförallt, varför köptes det inte in såna från början? Vi skulle ha sluppit hela debatten och griniga bilister som tycker det orättvist att motorcyklister får köra hur fort de vill.
 
H

honda cbf 500

Guest
Ja, precis så. Vad jag har förståt så finns det såna i andra länder. Jag har hört att försöks gör även i Sverige. Jag har åkt många endagsresor i Sverige de senaste tre åren men jag har inte sett en enda dubbelfotande kamera, trots att jag har åkt på norr och söderut.


Skulle en sådan anordning lösa problemet rent juridiskt sett?

// Amir

Hur menar du dubbelfotande? Två kameror i samma stolpe, en riktad bakåt och en framåt?
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Ja, precis så. Vad jag har förståt så finns det såna i andra länder. Jag har hört att försöks gör även i Sverige. Jag har åkt många endagsresor i Sverige de senaste tre åren men jag har inte sett en enda, trots att jag har åkt på norr och söderut.

Skulle en sådan anordning lösa problemet rent juridiskt sett?

// Amir

Antagligen inte. Hur verifierar man föraren? En grundlagsändring behövs fortfarande, såvida inte förarverifiering anses onödigt när det gäller motorcyklar. Men då känns det som att man öppnar en helt annan burk med maskar... Integritet för nämna en grej.
 
Last edited:

Roberth

New member
Antagligen inte. Hur verifierar man föraren? En grundlagsändring behövs fortfarande, såvida inte förarverifiering anses onödigt när det gäller motorcyklar. Men då känns det som att man öppnar en helt annan burk med maskar... Integritet för nämna en grej.

Debatten är bara rök utlagd för att ta bort fokus från något annat. Klart att det inte går att verifiera vem som kör oavsett om det är en integralhjälm eller ryggtavla som fotats. Förarverifiering kommer alltid att vara ett krav.
 

SuperRetard

New member
Debatten är bara rök utlagd för att ta bort fokus från något annat. Klart att det inte går att verifiera vem som kör oavsett om det är en integralhjälm eller ryggtavla som fotats. Förarverifiering kommer alltid att vara ett krav.

Skulle inte gå att identifiera mig även om jag haft ljust visir.. Ansiktet i hjälmen ser ut som en korv sekunden innan den kommer ut ur den kvarnen/pressen/stopparapparaten eller vad det heter!
 

E.S.

New member
Och så var det en insändare i senaste Vi Bilägare från en bilist som tycker det är orättvist att han fick en fartbot efter att ha blivit fotad av en fartkamera när han "tillfälligtvis hade uppmärksamheten på annat" och inte kunde hålla den lagstadgade hastigheten, när motorcyklister inte måste ha regskylt fram. :rolleyes:

Hans "tillfälliga brist på uppmärksamhet" kan mycket väl ha blivit en blaffa på huven, i form av en motorcyklist...

Synd om bara motorcyklister ska få "skulden" för att alla syndare inte åker fast vid fartkamerorna. Största delen av alla obrukbara bilder (många) visar bilar. Även problem att identifiera förarna där också.
 
Top