Registrera din Euro-3 godkända MC innan årsskiftet!

smcrobot

New member
Många har kontaktat SMC med frågor om detta. Vi sökte därför information på Transportstyrelsens hemsida, men där fanns ingen sådan. (Uppdatering: strax efter publicering av denna artikel och påtryckning från SMC publicerade även Transportstyrelsen information om detta. Läs på deras hemsida. )   Vid telefonkontakt med Transportstyrelsens handläggare Anna Persson fick vi mer information.  -  Ja d...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Registrera-din-Euro-3-godkanda-MC-innan-arsskiftet/
 

Hampe

Skriver massor!
Ännu ett gott skäl att gå ur EU.


Kanske... ...inte ändå.

Utan EU hade våra svenska hembygdspolitiker kunna bestämma vad som helst utan att någon hejdade dem.

Kanske lagstifta om strålkastartorkare, men släppa igenom sådant här:

bilspaning+383.jpg


Kanske bestämma om katalytisk avgasrening som första och enda land i Europa, utan att bry sig om att blyfri bensin inte fanns tillgängligt - för att i sista stund ändra sig och istället lagstifta om halter av skadliga ämnen i bilavgaser, men fullständigt ignorera volymer, vilket gav Sverigeunika lösningar med påhängda "luftpumpar" som pumpade in friskluft i grenrören för att späda ut avgaserna...

Nej, jag för min del ser nog gärna att svenska politiker har ett strypkoppel som sitter fast i Bryssel och hindrar dem från de värsta stôlligheterna.

Sedan skulle vi visserligen behöva så mycket bättre politiker att representera oss där nere - så att våra tankar och önskemål når fram, men har vi inte bättre folk att skicka så blir det heller inte bättre än så här.



Hampe
 

GS1000E

New member
De värsta stolligheterna kommer alltid från EU och jag läser ständigt om maktfullkomlighet inom EU i detta forum. Ge mig därför exempel på något bra som EU har gjort för oss som kör MC.
 

Alexander76

Member
Men hörrni, är det inte bra med höga krav på låga utsläpp? Speciellt för motorcyklar då "lågt utsläpp" och "tar mindre plats i trafiken" är (vad jag sett) de två huvudsakliga argumenten för varför MC ska ha gratis parkering? Då vill man ju minimera antalet gamla tröskverk som brölar omkring och spyr ut mer skit än vår gamla familjekombi.

Och detta med att gå ur EU, det skulle inte förvåna mig alls om Sverige i själva verket hålls tillbaka av EU:s utsläppspolitik och att ett utträde skulle innebära fria tyglar för våra politiker att införa bra mycket hårdare restriktioner på utsläpp.

Är inte detta ändå ett ickeproblem? Det säljs inga nya Euro 3-fordon längre och de som finns bör sedan länge ha antingen ställts på eller hittat nån mysig skärgårdsö att tillbringa sina dagar på. Har man en sprillans MC från 2006 under ett skynke i garaget som man gått och väntat på rätt tillfälle att börja använda, då är man enligt mig en dålig strateg och helt ärligt lite konstig :D

Gott nytt år förresten :very_drunk:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Helfordonsgodkännanden är bra för oss alla. Det blir enklare för producenterna att sälja en modell till hela EU istället för att godkänna den i varje land. Det betyder billigare motorcyklar. Inga länder kan hitta på egna idéer om krav på fordon som tex en främre registreringsskylt på MC. Fordon har blivit billigare i Sverige sedan vi gick med i EU - privatimporten var ett tag uppe i en tredjedel av alla registrerade motorcyklar.
Tyvärr blir det väldigt fel ibland också, körkortsdirektivet är en katastrof.
 
Top