Det handlar inte om priset. Trots brist på kunskap om effekten väljer man att föreslå en lag som endast gäller MC över 125 kubik med kraftiga böter och prickar i körkortet för lagbrytare. Reflexen syns endast i mörker samtidigt som de flesta kollisioner mellan bil/MC sker i dagsljus.
SMC och NTF gjorde en attitydundersökning under 2010. Den visade användning av skyddsutrustning och varselväst. Endast 10 % använder alltid väst, någonstans mellan 80-90 % använder alltid heltäckande skyddsutrustning, utan någon form av lagstiftning. Ingen europeisk MC-organisation, inklusive SMC, vill ha lagstiftning på området. Motorcyklister är väl medvetna om sin egen säkerhet och behöver inte lagar för att använda skydd som räddar liv. En nyligen presenterad australisk studie visar att användning av personlig skyddsutrustning minskar skaderisken vid olyckor. För SMC:s del visar den tydligt att användning av personlig skyddsutrustning har effekt.
Det saknas forskning och studier som visar vilken utrustning som verkligen ökar uppmärksamheten hos andra trafikanter. Det enda klart bevisade är belysningen på fordonet. SMC har därför föreslagit fler studier på området i Sverige om vad som ger bäst effekt; färg på hjäl, färg på lyset, varselväst, ljus/mörk klädsel, reflexband etc. Självklart skulle SMC publicera resultat och utifrån det peka på effekt av att använda viss utrustning. Vi väntar på resultat av en holländsk undersökning. Detta är ett globalt problem och därför kan Sverige använda kunskaper och erfarenheter från andra länder.
Oavsett vad motorcyklisten har på sig så kvarstår problemet att andra trafikanter inte ser motorcyklister. Det är en mycket vanlig olyckstyp och därför finns mängder av studier i hela världen på området. En nyligen presented studie i UK visar att trafikanter som får se korta filmsnuttar får ökad empati och ökar tiden man ser efter motorcyklister. Detta är något SMC jobbat för att kunna genomföra i Sverige utan att lyckas. SMC försöker också få uppmärksamhet mot motorcyklister som ett obligatoriskt inslag i riskutbildning för B, eftersom de flesta kollisioner sker med bilar. Hittills har vi inte fått gehör för detta.
Några EU-länder ställer krav på att man ska ha en varselväst i fordonet. Den ska man använda om man måste stanna på vägen. Det är en helt annan typ av regel som då också gäller samtliga som kör ett motordrivet fordon i ett land, inte bara motorcyklister.
Alla rapporter jag refererar till finns här:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Rapporter-och-skrifter-/