Reflexer i Frankrike

Marie

Banned
Är väl inte så värst mycket att hosta om 150 cm² reflexmaterial. Jag har säkert mer på min mc-jacka, och annars är väl inte 2€ något opris heller för en lös reflex.
Om man nu tvunget vill besöka grodätarna. :p


Det här gnället sänker väl SMCs trovärdighet om något....
 
Last edited:

Jari69

New member
Allvarligt så förstår jag inte problemet här!

En reflex för 2euro eller en något dyrare reflexväst, som gör oss mer synliga och som därmed troligen räddar någon av oss från en otäck olycka!

Kan inte tycka att det är något som vi skall motarbeta, det skulle undergräva vår trovärdighet i att arbeta för tryggare trafikmiljö för motorcyklister!

Många av oss har redan reflexvästar även om vi inte använder dem dagligen!! Personligen har jag nog tre som jag fått i olika sammanhang, en ligger i en påsaa under sadeln i fall om att... :wink:
 

Marie

Banned
Allvarligt så förstår jag inte problemet här!

En reflex för 2euro eller en något dyrare reflexväst, som gör oss mer synliga och som därmed troligen räddar någon av oss från en otäck olycka!

Kan inte tycka att det är något som vi skall motarbeta, det skulle undergräva vår trovärdighet i att arbeta för tryggare trafikmiljö för motorcyklister!

Många av oss har redan reflexvästar även om vi inte använder dem dagligen!! Personligen har jag nog tre som jag fått i olika sammanhang, en ligger i en påsaa under sadeln i fall om att... :wink:

Ja, ärligt talat så skulle jag nog inte protestera om svenska myndigheter följde de franska, i denna frågan.
Jag har frivilligt kört med reflexväst i minst fyra år nu. Däremot händer det att jag av temperaturskäl skippar mc-stället på sommaren.
 
Last edited:

TMax500

Member
Obligatorisk reflex låter kanske inte farligt? Fast det är ju i mörker som den syns. Och då har vi ju ljuset tänt, annars ser vi (eller syns) vi inte. Även om en reflex såklart skulle förbättra synbarheten ytterligare. På dagen har vi redan halvljus, reflexen gör ingen skillnad i dagsljus. Så skillnaden torde inte vara helt avgörande. Svårt att tycka i ett mitt-i-mellan läge, bra eller inte?

Däremot ryser jag jag personligen när jag ser ett bilden framför mig på ett illgult reflexband på min skinnpaj. Jag vill heller inte spöka ut mig med clownnäsa, tomteluva eller något annat som jag skulle betrakta som "fult". Det är mig, min individ, min integritet vi talar om. Jag är en person, inte en j*la vägskylt. Det är den lilla - personliga - invändningen.

Den större - och allvarligare - invändningen är dock att det petas för mycket från det s k Samhället i våra privata och personliga beslut. Vissa partier vill att Riksdagen skall besluta vem som skall vara föräldraledig. Andra vill införa omotiverade trängselskatter, tvärt emot folkopinionen. Några tycker att man inte skall kunna parkera i städerna - med konsekvensen att man delar upp de större städerna i "de där inne och de där ute". Massa pekpinnar från besserwissers av olika slag som minskar respekten för politik och myndigheter. Och det är allvarligt!
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det handlar inte om priset. Trots brist på kunskap om effekten väljer man att föreslå en lag som endast gäller MC över 125 kubik med kraftiga böter och prickar i körkortet för lagbrytare. Reflexen syns endast i mörker samtidigt som de flesta kollisioner mellan bil/MC sker i dagsljus.

SMC och NTF gjorde en attitydundersökning under 2010. Den visade användning av skyddsutrustning och varselväst. Endast 10 % använder alltid väst, någonstans mellan 80-90 % använder alltid heltäckande skyddsutrustning, utan någon form av lagstiftning. Ingen europeisk MC-organisation, inklusive SMC, vill ha lagstiftning på området. Motorcyklister är väl medvetna om sin egen säkerhet och behöver inte lagar för att använda skydd som räddar liv. En nyligen presenterad australisk studie visar att användning av personlig skyddsutrustning minskar skaderisken vid olyckor. För SMC:s del visar den tydligt att användning av personlig skyddsutrustning har effekt.

Det saknas forskning och studier som visar vilken utrustning som verkligen ökar uppmärksamheten hos andra trafikanter. Det enda klart bevisade är belysningen på fordonet. SMC har därför föreslagit fler studier på området i Sverige om vad som ger bäst effekt; färg på hjäl, färg på lyset, varselväst, ljus/mörk klädsel, reflexband etc. Självklart skulle SMC publicera resultat och utifrån det peka på effekt av att använda viss utrustning. Vi väntar på resultat av en holländsk undersökning. Detta är ett globalt problem och därför kan Sverige använda kunskaper och erfarenheter från andra länder.

Oavsett vad motorcyklisten har på sig så kvarstår problemet att andra trafikanter inte ser motorcyklister. Det är en mycket vanlig olyckstyp och därför finns mängder av studier i hela världen på området. En nyligen presented studie i UK visar att trafikanter som får se korta filmsnuttar får ökad empati och ökar tiden man ser efter motorcyklister. Detta är något SMC jobbat för att kunna genomföra i Sverige utan att lyckas. SMC försöker också få uppmärksamhet mot motorcyklister som ett obligatoriskt inslag i riskutbildning för B, eftersom de flesta kollisioner sker med bilar. Hittills har vi inte fått gehör för detta.

Några EU-länder ställer krav på att man ska ha en varselväst i fordonet. Den ska man använda om man måste stanna på vägen. Det är en helt annan typ av regel som då också gäller samtliga som kör ett motordrivet fordon i ett land, inte bara motorcyklister.

Alla rapporter jag refererar till finns här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Rapporter-och-skrifter-/
 

Chopperbyggarn

New member
Franska myndigheter vill införa krav på reflexer på franska motorcyklister. Tidigare krav om varselväst har ändrats till ett band av viss storlek. Vår franska systerorganisation kämpar självklart emot de kommande kraven som också kommer att gälla turistande MC-ister om det blir verklighet.
Vad tycker du om detta?

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Reflexer-i-Frankrike/

Låter som dom Franska politikerna gör som brukligt från myndighetshåll. Lyckas man inte få igenom det "stora" förslaget så har man alltid något/några" kompromissförslag" i beredskap för att inte få allt för många minuspoäng i "karriären" i politiker/myndighetsvärlden.

Dom flesta av alla dessa mängder av lagförslag tror jag i första hand kommer till i politiker/myndighetskretsar i rent karriärssyfte.

Anders.J
 

Hasse-VTX

New member
Det räcker med lagar!!!! Brukar man inte säga att Sverige är ett fritt land ?
Hur vi klär oss borde vara en frihet att vara rädda om.
 

SGM

Moderator
Det räcker med lagar!!!! Brukar man inte säga att Sverige är ett fritt land ?
Hur vi klär oss borde vara en frihet att vara rädda om.

Lite min tanke med...och reflexerna löser ju inte grundproblemet om man skall tro diverse undersökningar - problemet är ju att folk är rent ut sagt förjäkla ointresserade av vad de håller på med.
Det är viktigare att fippla med telefonen, pilla på gps:en, amma (!) barnen och palta med mascaran än att köra bil.

Personligen tror jag det spelar föga roll hur man spökar ut sig (dagtid, men det är ju då de flesta olyckorna sker ändå tydligen).

Lös det riktiga problemet istället, jobba med information, trumma in budskapet, utbildning och till slut GRAVA böter på fipplande med annat än bilkörning (det tvingar ju ut munk-mumsarna på jobb dock, enklare att låta "livräddarna" ta hand om intäkt....livräddandet) - men det är väl som vanligt politiskt korrekt att jaga busarna på två hjul. :)

/J - skrivet med en smula ironi / politikerförakt
 

Jari69

New member
Maria: Min personliga erfarenhet är att man syns bättre med reflexväst, även om jag alltid har halvljus på. Sen kan det ju vara så att folk tar en för polis i den gula västen, men man blir uppmärksammad oftare med reflexväst på dagtid, än utan.

En annan sak som jag upptäckt att när jah har packväskorna påmonterade så syns jag bättre och får "fri" väg oftare samt slipper många omkörningar som mötande trafik gör när jag kör utan packväskor. Därför åker jag nästan alltid men mina packväskor (givi) påmonterade.

Men det är ju inga vetenskapliga fakta utan mina personliga erfarenheter, något är dessa värda när man kör MC 1500-2000 mil per år!!
 

Lenchris

New member
Sverige är inte en lydstat under EU. Vi är med i EU. Det är vi och våra politiker som bestämmer, direkt eller indirekt, i EU tillsammans med en massa politiker från andra länder. Detta med reflexer har, såvitt jag förstår det, dock inget med EU att göra utan är ett franskt beslut.
Om det är bra med reflexer eller inte, vet jag inte. Syftet är förmodligen att skydda motorcyklister, vilket är bra. Av samma skäl har vi hjälmtvång och (i bilar) bältestvång.
För egen del ser jag hellre att mina motorcykelvänner använder reflex än att de kör med helljus med motiveringen att jag inte ser dem annars. Ljuset bländar mig, men inte reflexen.
 

Miguel

New member
Hmm det är väl en tidsfråga innan sverige följer efter, men i undersökningar jag läst höjer varselväst synligheten i trafik marginellt, kan tom ge en övertro hos föraren o därmed potentiellt öka risken med trafikkörning på MC.
Dessutom blir det ju inflation i varselfärger i trafiken , så det slutar väl med att folk börjar missa ännu fler vägarbetare.


Rapporten finns på svmc att läsa och jag tycker den känns beaktansvärd. Kör själv med varselfärg/mönster i jackan men det är mitt val. Det ska absolut inte överförmyndas mer, signalfärg är inte ett skydd.
Skyddskläder som hjälm är för mig rimligt krav från myndigheterna men färg utseende ska man vara myndig nog att avgöra själv när man tagit sin A behörighet.

Nä jag hoppas verkligen SMC kämpar på mot varselfärg krav och ytterligar reflexkrav på mc och förare!!
 
Top