Reaktion på ICA-reklam

swischmc

New member
Såg reklamen ICA har för sina sänkta priser. Mitt i råkar en av killarna putta omkull ett gäng motorcyklar (moppar??) och han blir genast jagad av ett gäng killar med långa skägg, stora magar och skinnvästar.

Är det en kul grej, en vanlig fördom, eller ett sätt att bygga på "sanningen" om mc-åkare alt. skinnväst-bärare?
Jag reagerade mot att det är "farliga hoj-åkare". De tar fast honom och underförstått råkar han illa ut. Det ingår liksom i hans karaktär.

Vill vi få bättre rykte borde det komma någon form av reaktion mot sån reklam, tycker jag.

Vild Lasse

New member
ICA reklamen

Såg reklamen ICA har för sina sänkta priser. Mitt i råkar en av killarna putta omkull ett gäng motorcyklar (moppar??) och han blir genast jagad av ett gäng killar med långa skägg, stora magar och skinnvästar.

Är det en kul grej, en vanlig fördom, eller ett sätt att bygga på "sanningen" om mc-åkare alt. skinnväst-bärare?
Jag reagerade mot att det är "farliga hoj-åkare". De tar fast honom och underförstått råkar han illa ut. Det ingår liksom i hans karaktär.

Vill vi få bättre rykte borde det komma någon form av reaktion mot sån reklam, tycker jag.

Hej !
Har reagerat på samma reklam men inte tänkt riktigt på samma sätt !
Nu när du säger det så är det ganska slående ! Fler som reagerat ?

Har själv alla attribut du skriver förutom skinnväst !

/Vild Lasse

Leif H..oj

New member
Skriv till ICA kundkontakt och fråga. Då kan vi få deras syn på tanken bakom mc-gänget, jag kan väl tänka mig att dessa också är ICA-kunder.

Tipsa ICA om att fortsätta bygga reklamfilmerna med några av oss andra som gärna handlar hos dem. Vi är ju fler än 60 000 och många har ICA-kortet.

Här är kontaktformuläret.

Förlåt att jag inte gör det själv, men jag har ett jobb att sköta också. De e trist när arbetet inkräktar på fritiden.

phastas

New member
Det är ju en kul grej, slappna av! Lite måste man ju bjuda på sig själv för att det är roligt, och tror man att världen kommer bli emot en för att en ICA reklam framställer att "om man går in på en bar med en massa knuttar i och välter deras hojar så kan det gå illa".

Visst, vårat rykte är inte det bästa, men att försöka bättra på den genom att korsfästa ICA reklam kommer endast skapa negativ publicitet. Ungefär som när dom skulle dra in Nogger och 88:an glassmakarna inför domstol för att det var både rasistiskt och nazistiskt. Hur gick det för dom sen då?

Så, bjussa på dig själv en kort stund, skratta åt den så andra människor hör, för om du skrattar åt det komiska i det så ser folk att du inte är en buse och kanske faktiskt precis som en av dom.

Och förresten! Så är det ju så att reklamen framställer ICA personal som klumpiga motorcykelvältande idioter!!! Vem ska stå upp för dom!?!? Dom är ju heeelt utsatta nu då slumpvis motorcyklist kommer att se till att det underförstått "går illa" för dom!

Last edited:

Syster-Tysk

New member
Det är ju en kul grej, slappna av! Lite måste man ju bjuda på sig själv för att det är roligt, och tror man att världen kommer bli emot en för att en ICA reklam framställer att "om man går in på en bar med en massa knuttar i och välter deras hojar så kan det gå illa".

Visst, vårat rykte är inte det bästa, men att försöka bättra på den genom att korsfästa ICA reklam kommer endast skapa negativ publicitet. Ungefär som när dom skulle dra in Nogger och 88:an glassmakarna inför domstol för att det var både rasistiskt och nazistiskt. Hur gick det för dom sen då?

Så, bjussa på dig själv en kort stund, skratta åt den så andra människor hör, för om du skrattar åt det komiska i det så ser folk att du inte är en buse och kanske faktiskt precis som en av dom.

Håller med! Inget att bry sig om.

Men jag kan garantera att om det är någon som pillar på inställningar, provsitter, kör in i, eller får ikull min motorcykel då jag är inne på ICA och handlar, så nog kommer det bli ett argt samtal det kan jag lova!

Så kanske är inte ICA reklamen fel i sig!

Maciej

New member
vilket I-landsproblem ;)

Vissa saker på tv ska man se med glimten i ögat, speciellt reklam.

swischmc

New member
Klart man ska se saker med humor och glimten i ögat. Jag ler lite åt reklamen, den blir ju roligare på slutet. ;)
Det är stereotypen de använder. Nudda en mc och knuttarna gör dig illa. Kom på frun med vänsterprassel - så klart det är en solbränd, vältränad kille med bakåtkammat hår som står bakom gardinen.

Är det så vi vill uppfattas? (Syftat på mc:n, inte den solbrända killen. :p)
Det finns en tråd i detta forum som är måånga sidor lång och handlar om skinnvästen/sverigemodellen... känns lite som om det är samma sak.

Ducatista

New member
Såg reklamen i morse och drog istället på smilbanden.
Gjorde detsamma när jag såg reklamen för Radiokanalen Lugna Melodier's (?)reklam för ett bra tag sedan då knuttar satt i gräsen och gullade tills polisen kom och de hoppade upp och låtsades slåss.

Det handlar om image och fördomar. Något som vi alla har och tar till i tid och otid. Sporthojar kör alltid för fort, skinnknuttar slåss, bilhandlare luras, tjejer är sexiga, småbarn är gulliga o s v.

Edit: Hade någon vält min hoj så hade jag nog också blivit förbannad och haffat personen.

rednax

New member
just därför känns det så korkat att låta dem som predikar våld och den starkes rätt, styra något överhuvudtaget ! Som att låta Ted Bundy skapa kvinnoideal....:eek::eek:

puttepj

New member
Inget nytt fenomen att man gör kopplingen fula läskiga gubbar på typiskt amerikanska hojar... Cannonball run var väl på sent 70, tidigt 80 tal där man körde domino på ett gäng hojar. Rätt oförargligt.
Tror knappast att det har någon större påverkan på MC-folket rykte...

Har inte sett reklamen, men skall hålla koll efter den. Har lite svårt att tro att den kommer göra mig upprörd direkt.

/putte

SuperRetard

New member
Alltså.. Det närmsta skinnväst jag kommer är västen till en grå kostym jag har..

Men jag kan garantera att skulle jag komma ut och se nån pilla på eller välta hojen, då SKULLE personen i fråga råka illa ut.

Tänk då hur farlig jag varit med skinnväst också :eek:!