Rapport från Pystymettä 2015. Grymt mycket bilder.

Hampe

Skriver massor!
Men Hampe, var f-n är bastun?

/ Tommi

Du tror att jag skojar - men Dusty Wobbls har ta mig tusan snott ihop en mobil bastu som består av stålrör som muffas ihop, lättviktskamin, rökrör och stenlåda.

sauna_zpsyz2yyuxu.png

Varje del är dimensionerad så den skall kunna tas med på MC, lämpligen så fördelar man ut den på flera olika hojar.
När ställningen är rest så klär man den med lättviktspresenning. Bränsle och material till stenmagasinet får man ordna lokalt.

Jippo? Nej nej.
Den har varit med ut på körningar jag gjort med Dusty Wobbls, jag har provat den - och den funkar utmärkt.
Jag har ännu inte blivit så finlandiserad att det är nödvändigt för mig att dra runt på så mycket meck för att få bada bastu vid en sjö ute i absoluta ingenstans, men jag märker ju på dom jag kör med att dom tar den på allvar. Absolut!

Den är dock inte med ut på denna träffen. Säkert bara för att det inte finns en sjö precis bredvid man kan tvaga sig i...

Veli-Matti - träffgeneral på den svenska mytomspunna "Frostskadeträffen"

veli-matti_zpsdpsrapsb.jpg

har snickrat ihop en mobil bastu som dyker upp vid sjökanten varje år, första helgen i December när det är dags.

http://smcboken.svmc.se/traff/traff4070

Hampe

Last edited:

Ove 60+

Active member
:confused: Tittade på ditt gula tält och tycker mig minnas att dom kan lämnas tillbaka till Biltema med pengar tillbaka. Dom var tydligen så lufttäta så att man fick andnöd eller nåt sånt.... Bara ett tips. :wink:

Hampe

Skriver massor!
:confused: Tittade på ditt gula tält och tycker mig minnas att dom kan lämnas tillbaka till Biltema med pengar tillbaka. Dom var tydligen så lufttäta så att man fick andnöd eller nåt sånt.... Bara ett tips. :wink:

Nästan - men åååå nej!
Vem tror du går och köper vildmarks- och serrijös adventureutrustning på Biltema...?
Nä, mitt tält kommer från Jula! Heelt annan kvalitet... :victorious:

Men det skadar inte att lägga upp en bild på det aktuella tättältet:

37-314.jpg

Artikelnumret hos Biltema är 37-314 och här är en länk till återkallelsen:
http://www.biltema.se/sv/Nyheter/Aterkallelse-av-talt-37314/

Så - åter till träffen!

Den håller på att glida mig ur händerna. Det är hojar överallt, tält och människor kors och tvärs.
Jag känner det som att jag inte klarar att lägga min näsa i blöt överallt som jag brukar.
På varje stickväg i området så myllrar det av hojar och tält:

048_zpsrans0kkt.jpg

050_zpsj8khpiie.jpg

Allra längs ner i botten på en slinga har dom riktigt stora hojarna parkerat:

045_zpszay0kiva.jpg

047_zpstclpv7uw.jpg

medans skogshojarna hellre klättrar likt bergsgetter en bit upp för att få överblick.

072_zpszvzeswzh.jpg

...eller bara för att man kan.

083_zps57f816tk.jpg

forts
mer bilder följer

Hampe

Skriver massor!
...men bara för att man kör sporthoj, så skall man väl inte behöva oroa sig för att stödet skall sjunka ner i marken?

121_zpsvarg1hso.jpg

Ställ han mot ett träd, vetja!
Vi är i Finland nu...

Ja, verkligen Finland!

117_zpsh4ynaxea.jpg

För mycket stillastående...?

Det rör på sig rätt rätt bra!

201_zps4x2glfbt.jpg

Detta är en vansinnigt fin Indian som jag spanat in tidigare. Killen är dock en av de "daytrippers" som bara är här över dagen för att hälsa på sina polare. Han lättar och drar hemåt, så detta är enda bilden jag hinner med.
...och, ja - det går ungefär så fort som bilden indikerar, inget sparande på grejerna för att dom är en mansålder gamla.
Vi är som sagt i Finland nu...

Eller är vi?

063_zpsekcdnkrz.jpg

Det här är en riktig ordonnansracer! Husqvarna 256A, en hoj som står sig i veteranenduro den dag som idag är!

Jodå, så svensk den kan bli:
064_zpskeccbmxk.jpg

"Nästa grundkontroll 1979" Hmmm - vad var det som hände i den vevan?
Oh yes - 258A rullades ut på förbanden!
Jag gjorde lumpen 80-81 på T2 i Skövde, och körde flingflongandes nya automater.
Dessutom så utbildades vi på MC 257A - alltså Jawa, att ha som back-up hoj.

MC 256, hojen på bilden var det aldrig tal om att vi skulle få köra. Dom hojarna tog nog tusan befälen själva hand om privat, via en formell touch-and-go på Överskottet i några minuter.
Som sagt, 256 var och är en jäkligt kompetent hoj. Lätt att trimma med CR 250 grejer: 30 häst ligger inte alls långt borta - och vilken äggmotor som helst passar in i ramen; slot-in bara. 360cc? 400cc...? Inga problem. Yi-haa!

Hojen ovan har kvar svensk civil regplåt och ägs av en finländsk kille med förflutet nere i Småland.

Jawa, ja.
Dessa pärlor brukar man alltid kunna se på sådana här träffar.

Här dock en Yawmaha:

163_zpsucfzsrpk.jpg

och strax bredvid en Rotax/Bombardier-motoriserad Jawa

162_zpsfzcxicbf.jpg

Forts
Fler bilder följer

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Som man slet!
På alla håll och kanter - när järnridån drogs åt sidan och man plötsligt vart utsatt för omvärld och konkurrens.
Men, redan åren innan östfallet så hade man både hos Jawa och MZ gjort trevande försök att modernisera sig och blir "up-to-date".

Några av de mest rörande hojar man kan se nu i efterhand är dessa brutalt sminkade grisar, där den ursprungliga designen är totalt uppfuckad av påhäng och en massa vilja men inte kunna.
Ingen sådan hoj här nu på Pystis att peka på , men ni som vet vad jag menar - ni vet vad jag menar.

Hmmm... Jawa - då brukar det inte stå länge på förrän man ser en MZ.

Å titta!

123_zpsgjnmtm4t.jpg

Grön och granner!

Men, vad är detta egentligen?

129_zpslxsjtuet.jpg

Den ser ju original/välskött/ny ut!

124_zpsrbpsaugi.jpg

Egentligen är nationalitetsskylten onödig. Avgasröret i östtyskt kanonrörsformat och med en längd som överträffar hojen den sitter på är en tydlig stämpel på var den hör hemma.

"Stämpel" ja...

125_zpscbnflsfx.jpg

Stämplat tidkort från Östtyska mästerskapen i det som vi kallar Enduro, men som de striktare Östtyskarna fortsatt kallade "Geländesport".
Vad är detta...?

En gammal fabrikare?
Centralstödet är en orgie i lätthål:

127_zpsdmbhwtga.jpg

...och bromspedalen är sannerligen något man står med mössan i hand och bockar inför:

128_zpswtvuzwd4.jpg

Cykeln ser ny ut, men tidkortet på tanken säger något annat.
Ny, och inte renoverad. Vansinnigt välskött?

126_zpsedxq0bmm.jpg

...men ändå körd hit till Pystymettä, och har fått bli smutsig på kuppen.

Vilken underbar träff detta är!

Forts
Fler bilder följer

Last edited:

Jonkko

New member
Högst upp till höger vid "bergsgetterna" låg Camp PERKELE.
DVS min laavo natten mellan fre-lör.
Verkligt fin utsikt över den "brinnande skogen" nedanför branten dit dom flesta lägren låg.View attachment 7587

Hampe

Skriver massor!
"Brinnanande skogen" ja - det är lägereldar överallt, verkligt mysigt.
Solen är på väg neråt mellan stammarna

170_zpscsbo9cgb.jpg

och jag tar en vända tillbaka till "mitt" läger.

Vad bjuds man på direkt när man kommer tillbaka?

169_zpsrqvgcen1.jpg

Mera pannkakor, så klart!

Jag lägger en av mina korvar på grillgallret, granne med

164_zpso659tq7b.jpg

någons hela laxsida, som sitter uppdymlad med träplugg i en träskiva som står rest för att fånga strålningshettan.

En association till en mycket fältmässig variant av "Surf & Turf" far igenom skallen.

Jag ligger på 36 timmarsmärket nu, jag har faktiskt inte känt av någon trötthet alls - men jag känner att om jag sitter längre här i värmen från elden, så...

Upp och hoppa! Det brinner i mig - så mycket hojar, så mycket att se.

Honda Deauville!

040_zps84rderbd.jpg

...i lite olika skepnader och årsmodeller.
En genuint trevlig och kompetent hoj som aldrig slog riktigt i det kubikfixerade Sverige.

Man kanske skulle satsat mer på den andra färgen som fanns att tillgå...?

198_zpsha5micze.jpg

Inte det, nä...

Här finns fler söta raringar!

190_zpsmyri7ii4.jpg

Honda XL 250 Motosport! En så genuint snygg hoj.

Detta exemplaret har "tyskbelysning" med orange bromsljus, men det behöver inte betyda så mycket.
Även många av dessa som såldes nya i Sverige i början av -70talet hade dessa armaturer.

191_zpsi5t6zsgr.jpg

Se så smal den är över midjan.

192_zpsufm5pjtx.jpg

Jag kan se framför mig någon historielös jävel sätta kapen i en sådan här sötnos för att bygga "scrambler" av den.
...åsså avgasbandage på det. Brrr!!
Jag kan även se mig själv fortsätta lindandet på själva byggherren, och inkorporera ett träd i processen också.
Bunden med avgasbandage mot en trädstam i avvaktan på att stilpolisen skall anlända och inleda förhören - ha ha, fantasin skenar när man varit uppe 36 timmar på raken. Härligt!

Apropå "Scrambler":

Moto Guzzi Stornello

118_zpsezbmz8ia.jpg

i original scramblerutförande. Kan det bli så mycket mer älskvärt?

forts.
Fler bilder följer

Last edited:

JoHu

New member
Det här gillar jag!
Bra/intressanta bilder på hojar man sällan ser och trevlig läsning av text före/mellan/efter bilderna.

Hampe

Skriver massor!
Tack för uppskattningen!
Det finns en liten skvätt med bilder kvar, men jag har varit på resa en vecka nu, och det dröjer tills nästa innan jag är riktigt hemma igen.

H

Jonkko

New member
Jo,Hampe är en av dom absolut bästa på RR!
Då när han får dom gjorda till slut ända :p

Men om man kör mycket och har långa utförliga RR,s som Hampe har,så då får man nöja sej med att vara stay tuned en tid ;)

På tal om RR Hampe.
Borde du inte göra en egen hemsida dit du flyttar allt så det blir lättare att hitta alla dina "memoarer" från tidigare?
Nu ligger dom på fler olika foorum och blir svårt när man försöker hitta från fler år tillbaka.
Dessutom blir det nya i år :cool:

Tror nog vi är bra många som gärna skulle se det hända :tummenupp

Hampe

Skriver massor!
Hampe,

ingen jävel skriver lika roliga RRs som du; tack!!

Underbart att läsa och SE!

Hörs!

/Mattias

Tack! ...och ja, vi ses.
Det skall bli jäkligt roligt.

Jo,Hampe är en av dom absolut bästa på RR!
Då när han får dom gjorda till slut ända :p

Men om man kör mycket och har långa utförliga RR,s som Hampe har,så då får man nöja sej med att vara stay tuned en tid ;)

På tal om RR Hampe.
Borde du inte göra en egen hemsida dit du flyttar allt så det blir lättare att hitta alla dina "memoarer" från tidigare?
Nu ligger dom på fler olika foorum och blir svårt när man försöker hitta från fler år tillbaka.
Dessutom blir det nya i år :cool:

Tror nog vi är bra många som gärna skulle se det hända :tummenupp

Ja, det är en jäkla soppa. Somliga forum går ner och tappar bort bilder, andra fotovärdar ändrar villkoren och bär sig åt.
Någon gång skall jag ta tag i det där och samla ihop dem, men just nu känns inte det så angeläget.
Däremot att se till att skriva klart det som är påbörjat, det är prio!

Även denna från Pystis har faktiskt några bilder till som skall upp - men det har varit köra hela vintern för mig.
Låt mig släta över med ett par nya - och färdigskrivna RRs från några av säsongens vinterkörningar.

Kommer upp i separata trådar.

H

BrooklynS

Member
Ja se det var en skojsig berättelse som jag helt missat. Dessutom blev jag EXTREMT sugen att åka till Finland på träff. Helt min nivå på fältliv, puts och mathållning.

När är nästa tillfälle?

Jonkko

New member
Ja se det var en skojsig berättelse som jag helt missat. Dessutom blev jag EXTREMT sugen att åka till Finland på träff. Helt min nivå på fältliv, puts och mathållning.

När är nästa tillfälle?

Alltid sista veckoslutet i oktober.
Men ort varierar från år till år.

Det är bara att joina :)