Rapport från Pystymettä 2015. Grymt mycket bilder.

Hampe

Skriver massor!
Moi Suomi!
Detta är en betraktelse från en svensk på besök i Finland, på sitt första Pystimettä.
Det var så här jag upplevde det. Kanske stämmer inte allt med hur ni som varit där år efter år tycker att Pystymettä är - men så kan det vara.
OBSERVERA att jag undvikit att ta med för många ansiktsbilder eftersom jag inte inhämtat tillstånd från var och en att lägga ut bilderna.
Om någon ändå vill att någon bild skall plockas ner eller redigeras så se bara till att maila mig på ironbutt(&)rocketmail.com så fixar jag!
Mitt första Pystymettä - men inte mitt sista. Kiitos paljon, Suomi!





Undertecknad var över i Finland förra helgen - sista helgen i Oktober, för att besöka Pystymettä i Finland.
Pystis är en årlig, ambulerande höstträff mitt ute i skogen någonstans i Finland.
Just ordet "Pystymettä" förklaras för mig som "bland stående träd".
Jag vet inte hur precis översättningen är ordagrannt - men i praktiken är det spot-on:

Träffen hålls mitt ute i skogen, utan några faciliteter alls, och de flesta år är det motorcykelkörandes markägare som ställer upp och lånar ut mark till arrangemanget.
Den som koordinerar träffen är MP69 www.mp69.fi - en av SMCs två systerorganisationer i Finland
Den andra är som vi alla vet...?
Oh yes! www.smoto.se
This message was brought to you i sann public service-anda... :tomte:

Jag har haft ögonen på denna träffen i många år, men det har alltid kommit något emellan.
Snö och halka, till exempel... :slagen:

Just i år hölls träffen i södra Finland, just norr om Mäntsälä - bara 10 mil från Helsingfors och färjan; klart man skall passa på att åka!

026_zpss35gzzzu.jpg


...runt Bottenviken!
Framkörningen till träffen var alltså en 205 mil lång Ironbutt-körning! Såklart.

Om någon här inne tycker att det är kul att läsa om långdistanskörning så ligger reseberättelsen för själva framkörningen här:
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13556&PN=1


Blev lite överraskad när det visar sig att träffen faktiskt är skyltad!
018_zpsuvofxs00.jpg


Jag räknade med att köra på koordinater only, men - där ser man.

Inskrivningen är enkel. Jag sitter kvar på hojen och pratar svenska, killen skriver in "Göteborg" på fonetisk finska i liggaren, jag får ett träffmärke som borgar för att jag enkelt kan ta med mig samma hoj 10 år på raken och ändå inte behöva klistra nya träffmärken ovan på gamla.
Det är ganska litet, alltså...

Jag får en karta över träffområdet - and that's it!

136_zpsmvyj89jw.jpg


Lyckas notera att jag är besökare nummer 253 när jag skriver in mig klockan strax före 10 på lördag förmiddag. Inte illa!

Scannar av området för att hitta vår vän Jonkko som har kört hit redan på fredagen för att vara med på ännu ett Pystis.
Han är redan bortbokad på annat under lördagen, men han har lovat att vänta in mig för att presentera mig för ett trevlligt crew som skall ta hand om mig under min vistelse på Pystis.

Så, vem är Jonkko, som brukar synas här inne på SMCs forum emellanåt?

029_zpsgshvj7vp.jpg





Jo, han är nog den bästa ambassadören som Finland har. Han kör motorcykel på både svenska och finska arrangemang. Och Ryska, så klart. :)
Han hänger mycket med killarna på "Hellre diket" i Sverige, invaderar Åland med jämna mellanrum - färja på sommaren och tvärs över isen från Finska sidan på vintern när det är möjligt.
Han har kört Til Topps med Elving, gasar Vårrundan med Troy och besöker Ruskträffen utanför Eskilstuna.
En tvättäkta motorcyklist, en mycket god vän och framförallt - killen som presenterade mig för Dusty Wobbls, en sammanslutning som givit mig några av mina allra finaste körminnen.

030_zpsdgilmxme.jpg



Men, inte bara Jonkko har dygnat på grus! Finns ännu en hoj här med samma dekal fram på näbben, och totalt smyger det 3 förare bland träna här som kört samma distans: 1000 miles grusväg inom 24 timmar.

176_zps11iybsbd.jpg


Ja, jag vet - det är nördigt, barnsligt, omoraliskt.... ...och alldeles, alldeles underbart.



Forts - fler bilder kommer: många fler.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Innan Jonkko har klätt på sig och lastat upp så har han gått runt och visat med lite av träffen, samt introducerat mig för dem som skall ta hand om den stackars svensken.

Det är ett underbart gäng, och

033_zpspsp3ikhp.jpg


givetvis får jag förstafrågan direkt: "Har du verkligen kört runt Bottenviken i natt? Över Tornio?"
Svårt att neka när länken till ens Spotwallasida har legat ute på diverse forum i ett dygn...
"Nå, då skall du ha frukost!"

Den rengjorda Muurikan åker fram igen, och mat plockas fram till en andrafrukost - bara för mig!

019_zpsz0zvpn2v.jpg


Men...? Stekt ägg? Har grabbarna med sig en äggkartong ut i fält?

020_zpsnzja5oyi.jpg


Inte direkt.
Kommer ni ihåg den upprörda debatten för några år sedan att somliga hotell serverade äggröra ur dunk...?
Well - det är så här det ser i praktiken. En massa ägg knäckta i tillbringare och överhällda i PET-flaska för enkel transport.
Bättre än en hotellfrukost, när man får äta ute i skogen.


Men, jag vill ut och kolla hojar!
Vad tar man med sig för maskiner ut på en sådan här träff?

Stort och nytt:

035_zpsvgd5abs9.jpg


Mindre - men fullt rallykittat för öknen!

065_zpsyyj6gsnz.jpg

066_zpswbxfwzui.jpg


Äldre - och sagolikt välskött:

042_zpsm6owferz.jpg


Kärleksfullt bearbetad kryssfanerskiva för packningen, inklusive frästa avlånga spår för packremmarna.
Skogatech DeLuxe!

043_zpsd7hw2k33.jpg



Det lite större hålet längst bak...?
Don't ask!





Forts - mer bilder kommer!
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Touringjärn!

077_zps2ua5thr5.jpg


Förlåt...?
"Vanskligt att campa under sådana jättekast som ligger och balanserar i gropkanten...?"

Nej nej - detta är säkerhetsmedvetna herrar!

154_zpsrsyamvdu.jpg


Självklart har man gått in med rejäla stöttor för att förhindra ras!
Texten på skylten?

156_zpsnw6yvtlw.jpg

"Säkerhetsstötta. Får ej avlägsnas!"

Tss-tss-tss; vad trodde ni egentligen? Att våra grannar i öst skulle slarva med säkerheten på en MC-träff...?




Här någonstans börjar det bli dags att flagga för den skakiga fotokvaliteten.
Jag plåtade träffen med min gamla mobilkamera, och skärpan är väl så där ibland.
Dels på grund av brister hos kameran, besvärliga ljusförhållanden, rök från alla eldar - men lika gärna imma på "linsen", eller kanske snarare korvflott.

Försök att stå ut. Jag försökte fånga stämningen på träffen - och då är faktiskt inte korvflott helt fel, faktiskt...
Det kommer mer bilder under veckan från en väldigt trevlig MC-träff med ett otroligt spann på deltagande hojar och människor.



Forts
 
Last edited:

Tommi

New member
Skulle översätta skylten med något i stil med "det här är inget vedträ"..

/ Tommi
 

Hampe

Skriver massor!
Skulle översätta skylten med något i stil med "det här är inget vedträ"..

/ Tommi

Ha ha - du ser? Minä Routasalainen; jag har fan ingen aning.
Men okay, jag kunde kritiskt ha granskat texten och sett att "Ei saa" saknades.
Well well - jag lär mig lite nytt varje gång jag är över, någon fras eller ett ord.
Denna skylten fick jag tydligen förklarad för mig, istället för översatt.

Nå, lugn bara! Det kommer fler fel längre fram när jag sitter vid datorn igen... :)


"Tokholmare i exil"...?
Jo, Stockholms skärgård är vidsträckt den, hördu... ;)



Mer bilder följer, som sagt.


H
 

JoHu

New member
Skönt att få läsa att det finns sköningar i Svedala som inte bangar för lite lyxigt boende i Finland.

Hampe...du missade Jonkkos ypperliga kocktalanger när han visade en ExilFinne hur man gör "Rosvopaisti" på Ruskträffen.
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe...du missade Jonkkos ypperliga kocktalanger när han visade en ExilFinne hur man gör "Rosvopaisti" på Ruskträffen.

Ja, denna renässansmänniska Jonkko - Finns det något han inte klarar...?
Nå - det är en genuint trevlig kille: det hör jag från alla som råkat träffa honom.
Nog nu. Han är trots allt Finländare, och lär nog tycka att det är liiite skämmigt att vi håller på så här.


Du är galen på riktigt Hampe.

Tack Maria! Sådant gör mig stolt och glad.
smiley8.gif



Skön blandning:




041_zpsex0nvcmd.jpg



Men vänta...? Denna måste väl ändå vara falskskyltad...?

182_zpsptghn2ru.jpg

Vem kan lita på något märkt VW...?


Mer bilder från grusgropen - offroadhörnet denna gång:

078_zpsqzajtknm.jpg



Finns alltid något att diskutera på en MC-träff:

080_zpsuro0qarf.jpg


...och på varje sådan här höst eller vinterträff så stöter man på hojar med kåpor, där ägaren är dead-set på att han eller hon kan yxa till en kåpa som överträffar originalkåpornas vindtunnelutformning och finish.

081_zpswkegj2k8.jpg


Ibland så stämmer det faktiskt. Ibland...
Kåporna är inte sällan utbyggda i omgångar, kompletterade i olika steg, och ibland flyttade från hoj till hoj i flera omgångar.
En snygg kåpa som man trivs med släpper man ju inte så gärna...
Jmfr kåpornas kåpa: Xjell-kåpan. Föredöme för många, dock aldrig duplicerad...



Det är grusväg för att komma fram till träffplatsen - men faktiskt bara några kilometer, om man kör "rätt väg".
Men - det råder olika uppfattningar om vad som egentligen är "rätt väg".

209_zpsfj3jepvt.jpg


Somliga sätter en ära i att köra gamla favoritvägar, andra att hitta nya sträckningar.
En del kör gladeligen många mil grusväg med nyare touring- eller sporthojar.

Andra väljer att snirkla sig in "bakvägen" till träffen, och tar ut kompasskurs där kartan och verkligheten inte längre stämmer överens:



Klart är dock att man har roligt på vägen dit!

082_zpseqjxbqi5.jpg



Forts.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Men, allt är inte grus, bus och stenskott!
Absolut inte.

200_zpsx6xpedw3.jpg


Jo, lite bus... :)
Busan ovan - tillsammans med många andra hojar är så rena och fina att man skulle kunna tro att dom är airliftade in på plats.
Men inte! Det körs, lita på att det körs.
Kuriosa: bilden ovan döptes till "200" när den laddades över till min dator,
Fattas minst 100 för att det skall stämma...

Mera finingar!

119_zpsfnpcudyh.jpg


Här har vi en lurig en: en R90S med toppkåpa som är ett kvartsnummer större än originalet, solosadel och något som liknar Dunstalldämpare...? Det är putsat, polerat och en massa kärlek nedlagd på hojen.
Det slår mig: kan detta vara en dåtida ombyggnad åt Café-hållet som har fått förbli oförändrad i snart 40 år...?
Är det kanske till och med en "original owner" som tagit med sin ungdomshoj ut på Pystymettä...?

Fler tidsdokument:

183_zpsygcm0maw.jpg


Handen på hjärtat: när såg du en R 80 ST senast?
Har du ens sett en i verkliga livet? Visste du att den fanns...?

Detta är en blixtbild mitt i BMWs allra ängsligaste period. Man diskuterade att lägga ner motorcykeleriet tack vara bristande försäljning - ingen ville ha dåtidens burkar... f'låt: "bumsar" skall det vara.

Plötsligt blir - helt oväntat, den nya varianten R 80 G/S en liten försäljningssuccé.
Aha..?! säger BMW. Det är alltså detta kunderna vill ha? Men då så!
"More of the same" är alltid enkelt att fixa,
Men... ...det blev fel någonstans ändå.
R 80 ST blev en landsvägsanpassad G/S genom en djupdyk i den befintliga legolådan:
Gaffel från R100, andra komponenter från missfostren R65 och R45, det upplagda avgaset kvar från G/S - nu har vi väl ändå en vinnare...?
Mja...
Det marknaden ville ha var en R 80 G/S med mer pulver. Det logiska steget hade varit att erbjuda en R 100 GS, men det tog det dock BMW 7 fulla år från R80 G/S-introduktionen att fatta...
"Immer gerade aus", typ.

R 80 ST tillverkades under några få år i ungefär 5000 exemplar vill jag minnas. Undrar hur många som såldes...?
BMWs GS-serie skenade iväg och blev deras mest sålda på alla sätt och vis: MC-tillverkningens räddning, faktiskt. Alltså, när man väl slutade bråka med marknaden och gav den vad den ville ha...

Så, vad var det för fel på STn då?
Inget!
Det var en kalashoj! Lättare än alla "konkurrenter" - som den ändå inte hade i sitt nya och egna segment.
Lätt, lättsvängd, utmärkt frigång vid nedlägg - den hade förmodligen kunnat köra åttor kring många av sina samtida sporthojskollegor.
...om någon kunnat sett förbi databladets effektuppgift med "50 hk".

Detta exemplaret har någon verkligen tagit hand om - härligt att se!

Här är en pärla till:

111_zpsiukwgosn.jpg


Vilket skick! En utställningshoj som fått komma ut på vädring?

112_zpsaaixezqv.jpg


Knappast.
Har man varit med och kört "Allroad Tour" så har man nog fått använda grejerna.
Tio år sedan arrangemanget kördes senast: http://www.allroadtour.fi/index_en.html
Finns ett nutida "Spirit of Allroad Tour" för stora grushojar. Jonkko vet mer.

...och ta mig tusan om inte brorsan står lite längre bort!

038_zpsuitonnj1.jpg


Upplagd framskärm, klöjveväskor över tanken - waddajaknow!

Men, nu har vi hamnat på grusspåret igen.
Mitt fel - det är mitt intresse som drar sig åt det hållet.
Här finns hojar av alla sorter - vi avslutar dagens postning med att bjussa på lite blandat:

037_zpszofppwej.jpg

Luta framåt

036_zpsxpnocosx.jpg

Luta bakåt

099_zpsjovdiz1d.jpg

..och ja - hur sitter man här; utan att se obekväm ut?

En Yamaha SR 250 "Special" är riktigt rörande att se.
Så liten, så nätt.
I en tid när en customhoj måste ha en hel liter mer i slagvolym för att "räknas" så framstår en SR 250 i skinnchaps som näpen.
Är den körd hit med en ironisk blinkning?
Eller är det ägarens stolthet? Vardagshoj, eller finhoj på helgerna?

Här på Pystis spelar det faktiskt ingen roll!
Det viktiga är att man är här och delar upplevelsen - inte hur ball hoj man har.
...ståendes hemma i garaget, för att man inte nänns köra den.


Mer bilder kommer - fortfarande många mer kvar.







Forts
 
Last edited:

Ginnies

New member
Har man varit med och kört "Allroad Tour" så har man nog fått använda grejerna.
Tio år sedan arrangemanget kördes senast:

Jag har kört Allroad Tour 1999 och 2000 [emoji1]
-99 på en Dr 650 och -00 på en XR 600. Var de absolut roligaste och bästa MC turer jag varit på, någonsin. Jättebra organisation, grym MC körning och ett gäng finska bikers som kan hantera en offroad motorcykel.
 

Jonkko

New member
Jag har kört Allroad Tour 1999 och 2000 [emoji1]
-99 på en Dr 650 och -00 på en XR 600. Var de absolut roligaste och bästa MC turer jag varit på, någonsin. Jättebra organisation, grym MC körning och ett gäng finska bikers som kan hantera en offroad motorcykel.

Det händer nästa år igen,enligt samma koncept :tummenupp
 

Tommi

New member
Lysande Hampe! Blir som sugen på att följa med på något sådant vansinne..

/ Tommi
 

Hampe

Skriver massor!
Jo,precis så galen är han :)
Vår Hampe.

View attachment 7584


Ja, den där bilden...
Östra Finland, när gränsen till Ryssland. Precis hur mycket grus som helst ligger utrullat framför oss - och vi skall köra det ALLTIHOP - i morgon. Men jag vill sitta liite till. Solen borde gått ner, men hänger precis vid horisonten. Så stilla att det susar, och jag sitter och räknar fiskarnas slag på den spegelblanka ytan. Jag minns att jag satt tills solen gick upp.
...alltså en kvart efter att den gick 'ned'.

Men det var då och nu är nu.

jag börjar bli lite orolig. Jag har nästan 220 mil i kroppen

027_zpseacuxol0.jpg


och har varit uppe sedan 4 i morse. I går morse.
Jag vet att jag åtminstone borde resa tältet, komma i ordning: etablera
så att hela den biten är klar. Jag börjar trava tillbaka till vår camp - och möts av

166_zpsmbh5lm9c.jpg


Nygräddade pannkakor!
Sylt och socker som tillbehör - och gudagott.
Det sitter två killar och byts av med att grädda pannkakor, och det langas ut nya laggar i timmatal.
Enda avbrotten är när gaspatronen måste bytas. Oh ja, jag backar! Mer än en gång.

Jag frågar om smeten - hur dom bär sig åt? Killarna visar på samma upplägg har: smeten beredd hemma, och medtagen i flaskor och behållare.
"Okay okay - men vad har ni i smeten för att det skall smaka så bra?"
Man tittar på varandra, halvt oförstående, halvt leende - innan det slipper ur dem: "Extra".
"Extra vadå?" "Allt" tydligen. Extra allt av det som är gott.
Så klart. Så självklart.

När det går upp för dem att jag skall sätta tält så får jag erbjudande att sova i något av de redan uppsatta vindskydden.

174_zpsdb6o9gss.jpg


Plats finns!

032_zpsrumsyzs1.jpg


Inte för att jag är bang att sova ute i vindskydd, inte alls - men jag avvisar vänligt erbjudandet.
Jag kommer att krascha tidigt, och vill inte gärna riskera att någon känner att dom behöver ta hänsyn till mig som ligger och sover bort halva festen.

Men, jag är imponerad av uppsättningen. En lättviktspresenning och lite repstumpar med hemifrån räcker för en utmärkt förläggning.
Resten hittar man på plats och anpassar till behovet. Men hur tusan får dom duken så sträckt och fin....?


022_zps0tjnc2mx.jpg


Aha! Det finns knep, alltså...


Mitt eget tält är en sorglig historia:

216_zps2amvjnfu.jpg


Jula 198 spänn på kampanj.
Eze-up - typ självuppsättande.
Men det är bara nys - det tar lika lång tid som att sätta ett bra tunneltält, och då slipper man vara orolig att knäcka något av dom små ömtåliga spindelbenen som bär upp konstruktionen.
...och givetvis brister en av knälederna under uppsättning och tälteländet säckar ihop som neonsufflé.

Jag lägger ingen tid på att laga, utan tar en bagagesnorp till hjälp och sätter den i ett träd brevid. Klartt!

031_zpsduogbccy.jpg


Folk både här och på andra platser har ifrågasatt hur jag kan få plats i ett sådant litet lektält, men det funkar.
...om jag ligger på diagonalen. :)

Det har varit med en säsong, och det har väl funkat. Jag kan inte helhjärtat säga att det är prisvärt ens för 198 spänn - inte med tanke på att det kunna svika mig precis när som helst. Men, jag köpte det för att det hade ett perfekt packformat, och kunde sitta buntbandat längsledes ovanpå en av sidoväskorna utan att behöva flyttas på vid något annat tillfälle än när man skall sätta upp det.

Så, det man behöver till en sådan här träff är en engångspresenning eller ett uttjänt lågpristält.
No worries.


Nä hörrni...? Dags för en bärs, eller?
Jag går och hämtar min chicka, nyköpta neoprenväska

024_zpsn1uju2dv.jpg


Jag håller den i ett elegant grepp en bit ut från kroppen, svassar när jag går och vickar på rumpan,
"Moi Suomi, här kommer svenskarna"

Lite fnissig stämning blev det, men inte mer. Det är inte alltid enkelt att skämta på bortaplan, och att hitta rätt anslag fodrar mer än jag klarar just nu.

Innehållet är det dock inget fel på:

025_zps2c1h1bkf.jpg


...och absolut inte väskan heller. Neopren - isolerar och skyddar, formar sig och smiter åt kring innehållet och är lätt att passa in på eller i packningen. Funkar strålande ihip med elastiskt bagagenät.

47-345 på Biltema, 85 spänn
http://www.biltema.se/sv/Hem/Utflykt/Lunchvaska-2000034093/

Ja, den finns i annat mönster. Nej, det är inte speciellt mycket snyggare det heller...


Nä, jag vill ut och kolla hojar igen! Hänger ni med?







Forts
Fler bilder följer.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Det finns den minimalistiska inriktningen med platsbyggda vindskydd eller små fjälltält för dom som bär med sig allt på hojen - och kör hårt på grusvägar och stigar dessutom.

Men, här finns gigantiska lavvos och miltärtält med kamin och allt. Hur kommer dom hit ut...?
Mja, det går ju inte att blunda för att något enstaka tält kan ha dumpats av från en bil tidigare i veckan - men det hör sannerligen till undantagen. Pystymettä är inte som Elefantentreff där det går en skåpbil på varje hoj, typ.
Nej, lösningen för den som vill leva på stor fot även i skogen heter:

115_zpslb4wfsfa.jpg

Sidovagn!
Ett utmärkt sätt att få med sig det man behöver. Och lite till...

Men, vad har hänt här?

114_zpsucvl1xun.jpg



Olycka...? Dikeskörning? Seriekrock?
Man står och diskuterar bärgningsstrategi, fästpunkter för lyftsling och hur man skall väga av varje ekipage när mobilkranen kommer?
Nix.
Sedvanlig sidovagnparkering på smal väg: man kör ner i diket själv. Och kör upp igen när det är dags att åka igen.
Inga problem - vi är i Finland nu...

Här finns ryssar


061_zpsghvowop6.jpg



Ryssar med päls:

062_zps6sqkjpgj.jpg



Fina ryssar

197_zpsz7utj4d6.jpg



Ryssar med stilfulla kåpor och lustig blandning av gjutet och ekrat...

151_zpskgvzsxrk.jpg



och ryssar där man passar på att göra en liten mjukvaruuppdatering när det finns många på plats som kan komma med råd...

097_zpsycqovu2c.jpg


Mönstren på reservdäcken säger en del...

096_zpsjkrc7ekf.jpg

098_zpsboarb2y7.jpg






Forts.
mer bilder följer
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
...och finishen på andra berättar om att funktionen går före allt.

085_zpsitvmhlkf.jpg



Hmmm...

086_zpsrmogdxie.jpg


Förberedd för drivning på sidovagnshjulet?
Eller, där kanske redan finns drivning, och här kan man lägga på kedja för att kunna driva en gruvhiss, mindre sågverk eller kanske dra igång en hjälpströmgenerator till rampen för medeldistansraketer...?

Styrbroms är dock bra att ha när det börjar fladdra och bära sig åt!

087_zpssveuxjjj.jpg


Å vem har sagt att en styrdämpare måste sitta uppe vid styret? Konventioner!
Att styret fladdrar och slår kan man ju egentligen strängt taget stå ut med.
Problemet är ju att framhjulet inte längre duger att bestämma riktning med när det händer.
Klart styrdämparen skall sitta där den gör mest nytta! Logisch.

En G-Suka kan få med sig mängder av packning med vagn

069_zps4rzmcsd8.jpg


och ved...

068_zpsg5oja2lj.jpg


Omedelbart framför kardansuzukin så står det ett mästarprov i alubockning:

070_zpsceqhrwos.jpg

Kolla gärna kättinglänken som kan kortas för att slippa att man trampar av sig skvättlapparna när man backar i terräng...




Forts
Mer bilder följer
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ja, kärra ja...

039_zpsrphi3vbp.jpg


"Silver Wing" - där ligger vi väl i 50 hk regionen igen?
Stor vagn, och kärra till det.

Well - det funkar ju? Dom kom ju hit, och dom kommer säkert hem.
Säkrare hem än många andra sidovagnsdragare. CX 500 är en trevlig hoj.

Finns fler... ...oväntade byggen:

147_zpsntqwcj4c.jpg


090_zps8fbyb5yl.jpg


Suzuki 650 stånka. Hoppsan!


Dagens pris till mest överraskande sidovagnsekipage går till...


132_zpsbyednqus.jpg

134_zpsrhczo73s.jpg


En tvåtaktssuzuki från tidigt sjuttiotal!
Sidokåpan säger "Hustler" vilket borde vara T250, men frambromsen är dubbelnockad vilket egentligen indikerar T500 "Titan".
Vare sig 250 eller 500 - som sidovagnsdragare var den aldrig tänkt!
Mycket är gjort med hojen sedan den stod och glänste i sina candyfärger - men sin originalskylt har den fått behålla!
Inte snygg, men ohyggligt genuin!

Här är en genuin till:

144_zpssurwnojv.jpg


Zündapp KS 750! Det är så att man sträcker upp ryggen när man går förbi, drar in magen, trycker ut bröstet - links rechts links, links, links.

I public service anda måste vi nu väga upp med något från de allierade:

199_zpszncguimh.jpg


...along with something bent like a banana


137_zpstwb1oxhg.jpg


och, som avslutning: något alldeles

071_zpsvbnjtij9.jpg


vanligt, samtida och välfungerande.


forts
mer bilder kommer
 

Hampe

Skriver massor!
Så, detta är en sidovagnsträff då...?


Nej, nej, nej - och det är ingen offroadträff, adventureträff eller custombiketräff heller.
Det är en MC-träff.
I Finland upplever jag inte de vattentäta skotten mellan olika typer av motorcyklister som jag känner i Sverige.
Här kör man MC i första hand, och de allra flesta - även här i Sverige har väl kört olika typer av hojar genom åren...?

Inte byter man väl umgänge, ståndpunkt och värderingar bara för att man byter hoj...? Ärligt?

Här känner jag inte att man hänger upp sig på vad för typ av MC någon annan dyker upp på.
Jag gillar INTE de svenska korridorerna där man försöker utröna i vilken vinkel den mötande sitter innan man hälsar.
Faktum är det är bara i Sverige jag upplever denna distinktion mellan olika typer av motorcyklister. I övriga Europa är man motorcyklist.
Basta!

Sidovagnshojar är kul för att dom erbjuder möjligheter utöver vad solohojar gör.
Vill jag köra en? Absolut! Det hör till allmänbildningen.
Vill jag äga en...? Säkert. Någon gång vill jag säkert det.


Solohoj...?

084_zps3wwe2zna.jpg


Solohoj!

Så, alla ni som trodde att Hondas dåtida alfabet slutade på "n" - look and behold!

100_zpssefpcof5.jpg


Honda 250 RS!



103_zpsqw1myzlg.jpg


Varadero, Transalp, Crosstourer.
Visst är det mycket trevligare med namn än med bokstavskombinationer?
"Lär känna männiksna bakom diagnosen" ha ha ha!

En XR 125 och en GS 1000 S passar fin-fint ihop.

106_zpsg4plhy5w.jpg


En snart 30 år gammal motorvägsvignette sitter kvar på kåpglaset. Poesi, och tiden stannar plötsligt upp.
Vem var det som drog ner på kontinenten då, med en 10 år gammal hoj?
Sveriges ekonomi gick som tåget då, och vi inbillade oss fortfarande att vi var ett föredöme och måttstock för andra.
En del tror det fortfarande.
Hur såg det ut i Finland då? Inte så fett, vill jag minnas... En GS1000S var något att vara stolt över som ny.
Avgjort även 10 år senare. Nu då...?
Even more so! Jag ser träffdekaler, jag ser det obligatoriska Grossklocknermärket, jag ser Craven packutrustning - jag undrar om vi inte har en hoj till här som kan kopplas till sin original owner - eller i vart fall att samma kille som var nere och brände på kontinenten med hojen är här nu och lägger mer ved på brasan någonstans inom synhåll.

Apropå XR:

105_zps1dwbhtxs.jpg


Tro mig: detta är en träff som lockar ut alla sorts hojar i skogen, verkligen ALLA.

XR 1200an ovan berättar ordlöst att ägaren kör alla underlag obesvärat, och att han vill ha bra grepp i regn.
Inget trams, och H-Dn mittemot har tydlig finsk prägel den med:

141_zpsecwx0bij.jpg


Fjärrljus i rally set-up!
...och nej, den är inte två-tonslackerad.


Alla sorts hojar!



108_zpsxkw1g1ty.jpg

109_zpspnebhx1i.jpg



Jag tror ni börjar fatta?



Forts
Mer bilder följer...
 
Top