Hej. Nu börjar semestern närma sej. Ska söderut i år igen och vill gärna veta varför man som SMC medlem inte har rabatt på Scandlines när man köper biljett i Tyskland på väg hem. Har för mej att jag tog upp detta här i forumet förra sommaren Har kanske stått något om det tidigare,har isåfall missat detta. Någon som vet
Nisse
Kansliet har ju en välförtjänt klämdag idag, så ett riktigt svar kan dröja.
Under tiden kan du få ett hobbysvar U.P.A från Hampe.
"Scandlines" finns inte.
Låter konstigt, men det är så att säga mest bara ett klistermärke - ett samlande marknadsföringsnamn på en massa olika färjor och linjer som ägts och samseglats av en massa olika ägare och konsortier. Inte helt enkelt att tränga igenom som lekman.
Historiskt har de olika ländernas statliga järnvägsbolag eller staten själva varit djupt insyltade i trafiken och ägandet.
Tyskarnas andel ägdes länge av Deutsche Bahn genom dotterbolaget DFO Deutsche Fährgesellschaft Ostsee mbH, och danska staten ägde del av trafiken som berörde Danmark, men hade ingen ägarandel i direkttrafiken DE <->SE. Där var SJ, eller kanske snarare något SJ-dotterbolag samseglande med DB genom DFO.
"Scandlines" som det marknadsfört sig utåt har alltså varit en hydra inåt där man delat kostnader och eventuella vinster emellan sig på de mest bisarra vis. Detta sagt för att man skall förstå att det historiskt sett knappast varit möjligt att förhandla fram en generell rabatt med "Scandlines" eftersom nätverket och ägandet varit så vildvuxet. Det enda jag kan tänka mig är att SMCs avtal är framförhandlat med det lilla svenska "Scandlines AB" som numer troligen är "Stena Line Öresund AB". Eller nåt.
Denna långa förklaring är alltså till för att förklara
varför det är svårt (omöjligt?) för SMC att sluta ett heltäckande avtal med alla bolag som seglar under vimpeln "Scandlines".
Men lösningen är inte långt borta! Precis som Skye säger så mycket mer kärnfullt än mig så...
Köp en öppen biljett på väg ut från Sverige.
Svåra är att komma ihåg alla bokningskoder för respektive firma.
...får man SMC-rabatt på det mesta man bokar och betalar med Scandlines Sverige. Det är så att säga vår bakdörr ut i världen. Heller snarare hem igen.
Kommandobryggan vet mer om historian bakom Scandlines:
http://www.kommandobryggan.se/Bryggan/scandlines.htm
Nästa sak är svårare att svara precist på för mig...
Själv undrar jag varför jag får billigare biljett om jag inte använder SMC rabatten. Ska boka Göteborg-Kiel och upptäckte att utan att ange rabattkoden så blir det några hundra kr billigare...
...eller för någon annan med, för den delen.
Skulle tro att man behöver veta ner i detalj hur din bokning såg ut med avgång, hyttval och eventuella tillval för att härleda var felet ligger någonstans.
En förklaring skulle kunna vara att Stena på Kiellinjen på kort tid gått från att vara satta, feta och ointresserade av PAX till att hugga som de värsta kobror på chanser att fylla båtarna. Dom som jobbar ombord älskar Stenas nya aggressiva prispolitik eftersom det ger liv och rörelse ombord, men kanske kanske är det så att de tidigare rabattsatserna som varit gångbara sedan Sten Allan gick i kortbyxor baserar sig på ett järntaxebruttopris som helt enkelt inte finns i praktiken längre...?
Helt klart värt att titta in på - jag vet att SMC-rabatter på TT-line under en period drabbades av något liknande. Maila dina uppgifter till kansliet med hänvisning till denna tråden så är jag säker på att någon går på djupet med Stena.
Edit:
Det är nog för att SMC-rabatten bara gäller flexi- och premiumpriser. Skriver man inte i koden får man även upp economypriser, som är billigare.
Mer troligt. Mycket mer troligt! Var det "Occam" du hette...?
Du kan åka tåg från Hamburg. Gå in på DB,s hemsida och kolla auto-zug. Rätt dyrt tycker jag, åkte förra sommaren till
Villach i Österrike.
Men bara några år till. Trafiken läggs ner från 2017:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/jarnvag/article3827598.ece
Hampe