Rösta på nätet

MiniSumo

New member
Hoj hoj på er!

Har läst en hel del inlägg i forumet där det debatteras SMC vara eller inte vara. Huruvida SMC representerar medlemmarna, om årsmötet är tillgängligt för alla, varför SMC vill höja medlemsavgiften osv.

Om alla medlemmar hade möjlighet att säga sitt skulle kanske dessa frågor få bättre stöd och SMCs legitimitet skulle förhoppningsvis öka.

Mitt tanke är att man skulle inför årsmötet kunna rösta på framlagda motioner via nätet.

Alltså någonform av poströstning. Det skulle kunna vara möjligt genom att logga in på sitt medlemsnr och genomföra röstningen.

(Alternativt skulle det vara intressant att genomföra rådgivande omröstningar precis som går att göra nu på forumet.)

Då skulle alla nej-sägare till tex höjda medlemsavgifter få sitt lystmäte och dito ja-sägare.
 

jan-olovj

New member
Tanken är inte fel det ger även möjlighet att få olika vinklingar på det som avhandlas. Teckniken fins redan eftersom det redan har utförts flera röstningar.
Jan-Olov
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag tycker tanken kan vara vettig, även om det finns flera nackdelar också.

Största argument mot detta är konsekvent att en stor av medlemmen inte har internet och dator. Vi vett från kansliets sida inte hur bilden egentligen är och vi har inga enkel sits för att ta reda på detta.

En motion till årsmötet, är nog bästa sätt att få frågan bragt fram..
 

Ducatista

New member
Största argument mot detta är konsekvent att en stor av medlemmen inte har internet och dator.
Sant men alla har tillgång till internet.
Det är bara att besöka närmaste bibliotek.

Visst hade det varit behändigt och demokratiskt om röstningen sker via internet. Och då kan man inte skylla på att årsmötet ligger för långt bort. Men man får inte glömma bort att många gånger föregås röstningen av givande diskussioner för och emot motionerna. Det har hänt att jag hört argument på årsmötet som gjort att jag lagt min röst annorlunda mot vad jag hade tänkt från början.

Och sist men inte minst: personvalen. Ack så viktiga och kan bara avgöras på årsmötet eftersom man där kan nominera andra personer än valberedningens förslag.
 

MiniSumo

New member
Men man får inte glömma bort att många gånger föregås röstningen av givande diskussioner för och emot motionerna. Det har hänt att jag hört argument på årsmötet som gjort att jag lagt min röst annorlunda mot vad jag hade tänkt från början.

Håller med, MEN diskussioner kan hållas på nätet också (se bara på den här;) ). Så om du kan bli övertygad av argumentation på årsmötet borde du kunna bli övertygad på forumet också.
Samma princip gäller för riksdagvalet i Sverige. Vill jag inte ha någon information om partierna/valfrågorna och rösta ändå så har jag min fulla rätt till det.

Att vidga möjligheterna för att rösta skulle bredda SMC. Det innebär precis som du påpekat problem för de som vill uttrycka sin åsikt att nå ut med sitt budskap till en större röstande publik, men ger klara demokratiska fördelar.
 
Top