Rörken 2009-07-27

adrian_vg

New member
Hej BKK-ansvariga!

Körningen på Rörken idag blev absolut helt smockfull! Många som kom runt kl 16.20 verkade ha blivit utan västar. :eek:

Utan att ha siffror eller så, känns det som om körningen på Rörken blir mer och mer populär för varje vecka som går. Har ni funderat nåt på att utöka körningarna till alla söndagar tex, och inte bara varannan som nu? Ser det likadant ut på de andra BKK-körningarna på exvis Tuvängen i Södertälje eller Hälla i Västerås?

Personligen har jag blivit utan väst en (1) gång på Rörken, så jag har haft tur jämförelsevis (semester och flex på jobbet gör sitt till). En kollega berättade att han misslyckats tre gånger att få en väst, men lyckades på fjärde försöket i söndags.

Vad jag vill komma till är att det börjar bli lite väl extremt att man måste komma så många timmar i förväg för att vara säker på att få en väst. Går det alls att fixa på nåt sätt? Förbokning kanske? Fler tider i veckan? Dyrare kursavgifter? När jag talade med Regor för ett tag sen, sa han att tiderna som finns nu (måndagar och söndagar) är de tider som SMC kan få, och att inga andra tider alls finns tillgängliga. Är det så?

Det är ju ganska uppenbart att folk vill köra. Dessutom med tanke på SMC:s säkerhetstänk, är det väl bättre att folk "kör av sig" på bana och får lite utbildning på köpet, än att det buskörs på allmän väg.

Har ni nån kommentar till detta? Skulle vilja höra vad SMC Uppsala kan tänkas göra för att ordna mer slottider på Rörken, då behovet uppenbarligen finns hos motorcyklisterna i trakten.
 
Last edited:

@nderz

New member
Hej BKK-ansvariga!

En massa text, tar bort det för att göra inlägget lättare att läsa.

Hej adrian_vg och självklart även alla andra.
Vi instruktörer och styrelsen tycker det är jättekul att våra körningar är så populära, själv trodde jag inte att det var sant det jag såg när jag kom över sista krönet på vägen till Rörken. 16:22 visade klockan på och hur många hojar som helst på parkeringen.

Vi har diskuterat det här med förbokning fram och tillbaka ett antal gånger men byråkratin runt det är svårt att lösa. Glöm inte att vi ställer upp ideelt och gör detta för att det är så för***at roligt, dels att köra på Rörken men också att få lära ut ett säkerhetstänk och ge er en möjlighet att förstå mer om hojkörning än vad som är möjligt att göra i trafiken.

När det gäller popularitet så har jag heller inga siffror på det men kan nog hålla med dig om att fler och fler hittar till oss. Det är ju ett dilemma, samtidigt som det är bra att flera hittar ut till oss så tenderar ju många att bli utan väst.

Det som sätter begränsningen idag är tillgången till banan samt antalet instruktörer vi har, själv har jag varit på Rörken 17 gånger (+ 2 instruktörsdagar) i år och det finns säkert några som hunnit med fler gånger.
I söndags var det inte fullt, åtminstonde inte i Blå och Röd.
Gul, som jag instruerade i var full, grön vet jag inte

Dyrare kursavgift tror jag inte löser problemet, då måste vi nog ta i ganska mycket vilket i sin tur gör att många nog kommer att dra sig för att prova på BKK-körning på Go-kartbana. Ett scenarie vi på inget sett vill ha.

Tuvängen och Hälla brukar inte ha lika mycket folk som vi, tror jag i alla fall.

Hoppas detta ger lite svar och samtidigt att vi har full förståelse för de som inte får möjlighet att köra. Tyvärr är detta ingen lätt uppgift att lösa.

Vi är hela tiden i behov av nya instruktörer, men tanken är inte att man ska bli instruktör för att få möjlighet att köra utan att man ska tycka att det är roligt att lära andra att bli bättre, öka deras förståelse för vad aktiv körning kan ge och sakta men säkert inpränta ett säkerhetstänkande.
Detta tillsammans ger oss en större möjlighet att hantera farliga situationer ute i trafiken och därmed en minskad risk för att skada sig i trafiken.
Om det är någon som är intresserad att börja som instruktör så ta kontakt med Regor på Rörken.

Ha det bra och vi syns på Rörken på måndag som vanligt
 
Last edited:

McGregor

New member
Hej BKK-ansvariga!

Körningen på Rörken idag blev absolut helt smockfull! Många som kom runt kl 16.20 verkade ha blivit utan västar. :eek:

Utan att ha siffror eller så, känns det som om körningen på Rörken blir mer och mer populär för varje vecka som går. Har ni funderat nåt på att utöka körningarna till alla söndagar tex, och inte bara varannan som nu? Ser det likadant ut på de andra BKK-körningarna på exvis Tuvängen i Södertälje eller Hälla i Västerås?

Först och främst vill jag säga att jag är jätteglad att det är så många hojåkare som känner att de har både nytta och nöje av utbildningen på Rörken och andra gokartbanor i landet. Antalet utbildningstillfällen har ökat mycket sen förra året. Vi har tex utökat med 7 (sön)dagar jmf med förra året och det finns inte mycket mer tid att använda. Resterande söndagar används till instruktörsträning/klubbkörning. Under perioden maj-september finns 1 (en) ledig söndagförmiddag under 2009. En fundering är varför det hittills (trots fint väder) inte varit fullt med deltagare en enda söndag.

Med tanke på att drygt hälften av deltagarna på Rörken kommer från 08-området, borde det kanske finnas fler utbildningstillfällen i det området. Men begränsningen är ofta funktionärerna. Alla ställer upp ideellt trots att de flesta har familjer som kanske har synpunkter på alternativa helgaktiviteter. Inte heller Hälla i Västerås har möjlighet att utnyttja banan så mycket man önskar under sommaren.

Vad jag vill komma till är att det börjar bli lite väl extremt att man måste komma så många timmar i förväg för att vara säker på att få en väst. Går det alls att fixa på nåt sätt? Förbokning kanske? Fler tider i veckan? Dyrare kursavgifter? När jag talade med Regor för ett tag sen, sa han att tiderna som finns nu (måndagar och söndagar) är de tider som SMC kan få, och att inga andra tider alls finns tillgängliga. Är det så?

Det är ju ganska uppenbart att folk vill köra. Dessutom med tanke på SMC:s säkerhetstänk, är det väl bättre att folk "kör av sig" på bana och får lite utbildning på köpet, än att det buskörs på allmän väg.

Har ni nån kommentar till detta? Skulle vilja höra vad SMC Uppsala kan tänkas göra för att ordna mer slottider på Rörken, då behovet uppenbarligen finns hos motorcyklisterna i trakten.

Det är helt klart att vi inte kan få mer tider per vecka. Allt annat är bokat av gokartträning eller hyrkartverksamhet. Förbokning löser inte problemet med antalet utbildningsplatser, det bara förändrar deltagarsammansättningen. Det finns bara 57 platser per utbildningsdag.

Vi har många instruktörer i Uppsala-Stockholmsområdet, förmodligen mest i hela landet. Men för att utöka verksamheten ytterligare krävs ännu mer instruktörer och andra resurser.

Vi har en stående förfrågan till alla intresserade på vår hemsida och är öppna för att ta emot nya aspiranter. Är du intresserad, tveka inte att höra av dig.

Roger Söderbom
MCT-utbildningsansvarig SMC Uppsala
och ansvarig för Rörkenverksamheten
 

adrian_vg

New member
Vi har en stående förfrågan till alla intresserade på vår hemsida och är öppna för att ta emot nya aspiranter. Är du intresserad, tveka inte att höra av dig.

Tack för bra svar och information! Ser att det inte går att göra så mycket mer än det ni redan gjort. Ni gör ett bra jobb, och att påstå nåt annat är bara vrickat. :D

Att bli instruktör är nåt jag har funderat på själv ett tag. Men, måste jag erkänna, mest mest i egetsyfte - att få en garanterad plats på banan. Kanske inte helt rätt skäl, men ändå. :rolleyes: Det kräver dock de fyra kurserna som jag inte har möjlighet att gå i år, så nästa kanske, givet att man kan bli instruktör även om man fn kör i blå grupp.

PS. Mitt inlägg kan ev upplevas som negativ kritik. Så är inte fallet. Det var mest en förfrågan om det gick att utöka körningarna på Rörken generellt. Tycker faktiskt lite synd om folket som kommer ganska tidigt, köar i ett par timmar och sen ändå blir utan väst. :( DS.
 
Last edited:

Spiff

New member
Det är ungefär samma sak på Tuvängen och då börjar körningarna 0900 lördagmorgon.

Vi har funderat massor på hur man skall kunna ha ett rättvist system som gör att man slipper åka långt i onödan. Är det någon som sitter inne med en vettiglösning så fram med den :)

/spiff
 

adrian_vg

New member
Det är ungefär samma sak på Tuvängen och då börjar körningarna 0900 lördagmorgon.

Vi har funderat massor på hur man skall kunna ha ett rättvist system som gör att man slipper åka långt i onödan. Är det någon som sitter inne med en vettiglösning så fram med den :)

På Tuvängen har ni väl förhandsbokning eller hur? Hur funkar det administrativt tycker du? Tycker ni att det blir bättre med förhandsbokning för alla som vill åka?

Nån sa här tidigare att det blir så in i bomben mycket mer administration med förhandsbokning, så det kanske inte ger nåt i slutänden för er eller för åkarna, eller? Är inte ens säker själv på om detta skulle hjälpa dem som vill åka, möjligen för dem som har en bit att köra till Tuvängen.

Att öka priset per körning inser jag också nu inte är rätt väg att gå. Återstår fler tider och/eller fler banor. Inte det lättaste problem att lösa om man säger så...
 

adrian_vg

New member
Att bli instruktör är nåt jag har funderat på själv ett tag. Men, måste jag erkänna, mest mest i egetsyfte - att få en garanterad plats på banan. Kanske inte helt rätt skäl, men ändå. :rolleyes: Det kräver dock de fyra kurserna som jag inte har möjlighet att gå i år, så nästa kanske, givet att man kan bli instruktör även om man fn kör i blå grupp.

Vänta lite nu... Tror jag missförstod grundinstruktörsbiten på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3624.

Stämmer det att om man vill bli grundkursinstruktör så räcker det med kontakta trafikansvarig i sitt distrikt så görs en bedömning där, och man behöver inte de där fyra sporthojs-kurserna. Har jag fattat rätt nu?
 

Spiff

New member
På Tuvängen har ni väl förhandsbokning eller hur? Hur funkar det administrativt tycker du? Tycker ni att det blir bättre med förhandsbokning för alla som vill åka?

Nån sa här tidigare att det blir så in i bomben mycket mer administration med förhandsbokning, så det kanske inte ger nåt i slutänden för er eller för åkarna, eller? Är inte ens säker själv på om detta skulle hjälpa dem som vill åka, möjligen för dem som har en bit att köra till Tuvängen.

Att öka priset per körning inser jag också nu inte är rätt väg att gå. Återstår fler tider och/eller fler banor. Inte det lättaste problem att lösa om man säger så...
Det är en del meck och det löser inte problemet. I normal marknadsekonom höjer man priset tills efterfrågan motsvarar tillgången men skulle vi göra det här skulle det bli helt fel.
Något som skulle vara en förbättring vore om man slapp vänta så länge på att få reda på om man får en väst eller inte. Alla ideer vi har kommit på faller på att folk har en tendens att hellre få en väst än att den har rätt färg och att få in folk som borde ha grön i tex blå-grupp äventyrar säkerheten. Ett alternativ då blir att det bara är instruktörerna som kan uppgradera deltagarna till en snabbare grupp men hur mycket vinner man på allt det här? Folk kommer i alla fall att åka dit i onödan.
Vänta lite nu... Tror jag missförstod grundinstruktörsbiten på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3624.

Stämmer det att om man vill bli grundkursinstruktör så räcker det med kontakta trafikansvarig i sitt distrikt så görs en bedömning där, och man behöver inte de där fyra sporthojs-kurserna. Har jag fattat rätt nu?
 

McGregor

New member
Stämmer det att om man vill bli grundkursinstruktör så räcker det med kontakta trafikansvarig i sitt distrikt så görs en bedömning där, och man behöver inte de där fyra sporthojs-kurserna. Har jag fattat rätt nu?

Ja, det stämmer. Den som vill bli instruktör, kontaktar Trafikansvarig(MCT). Hos oss fungerar det så att jag pratar med personen om bl a syfte och målsättning som instruktör, tillsammans med andra i Rörkengruppen. Sen får Aspiranten följa med i de olika grupperna och så småningom ta egna initiativ att hålla i info till deltagarna. Huvudinstruktören i gruppen fungerar som fadder åt Aspiranten.

När vi ser att Aspiranterna fungerar (och att Aspiranterna själva känner sig mogna) skickas de till en Grundkurs som SMC Riks håller i och brukar oftast vara i slutet av säsongen. I år är det 28-30 augusti i Örebro dit vi kommer att skicka 10 personer från SMC Uppsala.

Efter examinering är man formell instruktör i SMC och kan, om man vill, fortsätta att gå Sporthojsutbildning på "storbana". Vi ser till att alla instruktörer i SMC Uppsala har en ABC-HLR-utbildning som inte är äldre än två år.

Roger S/MCT
 
Top