Råd till återfallare?

leifm

New member
Hej
Jag är helt ny på forumet. Var medlem i SMC senast 1978, så det har gått några år. Hade då BMW R90/ -75.
Nu fyllt 50 osv.

Kort sagt, sugen på att köpa motorcykel igen.
Inte intresserad av någon racer. Vill glida runt på småvägar, men kunna marcha på motorväg vid behov. Och till att börja med ska det vara lågbudget, har tänkt mig max 20.000 helst lägre.

Börjat titta på Honda CB 400 kring 1982-83. Eller CB650?
Men ändå lite sugen på BMW igen. R75 från 78 och framåt kanske? Eller k75?
OK jag vet - väldigt olika cyklar, men så har jag tänkt.

Lättmekat och lite krångel uppskattas

Till frågan: Några råd om vad jag ska köpa? Vad ska man tänka på när det gäller så gamla cyklar?

Är BMW K75 något att ha? Honda CB 400?

/Leif Magnusson
 

Esquire

New member
Du har inte funderat något på Honda Transalp?

Sedan rekommenderar jag en "avrostning" eller liknande genom SMC när du har skaffat hojen. :)
 

leifm

New member
Du har inte funderat något på Honda Transalp?

Sedan rekommenderar jag en "avrostning" eller liknande genom SMC när du har skaffat hojen. :)

Jo, avrostning får det bli.

Hittade några Transalp på Blocket. Vad är bra med dem? Funkar den bra både på stora och små vägar?

Vet du var man kan hitta mer data om den? Dvs drivpaket, effekt, vikt, försäkringskostnader etc?

Någon mer som har förslag på vad jag ska köpa och vad man bör tänka på?

/Leif Magnusson
 

Zopilote

New member
Transalp håller jag med om är ett bra förslag. Den är känd för att vara lite "småtråkig", men en väldigt duglig och slitstark hoj. Ett mer landsvägsanpassat alternativ med samma motor är NTV650 Revere. Fördelen med den är att den har kardan, så du slipper kladdet med kedjan. Suzuki VX800 är ytterligare en hoj i "standard"-kategorin. Även denna med kardan och en trevlig V-motor (Samma som Intruder 800) VX800:an var/är populär som körskolehoj, vilket borde betyda lättkörd och slitstark.
Annnat som kan vara värt att titta på om du inte tänker tillbringa alltför mycket tid på motorvägar, kan vara några av de lite större offroadhojarna, t.ex. DR650, BMW650GS, Xt660 DR800 m.fl. Billiga i drift, lättskruvade och alldeles tillräckliga prestanda för småvägar. Kul att kunna svänga in på en liten grusväg eller stig också, om lusten faller på:)
 

Katarina

Helt okej
En härlig hoj! :D

Kul att kunna svänga in på en liten grusväg eller stig också, om lusten faller på:)
Helt underbar på grus, BMW:n. Och så lättkörd!
Jag läste att de senare årsmodellerna har dubbla stift och avsevärt mindre bränsleförbrukning, runt 0,33 l/mil. Tanken rymmer 18 l så man kan köra ganska länge då, innan det blir dags för tankning. Me like! :)
 

Kraftfull

New member
Välkommen tillbaka till MC-livet! Körde själv knarr på 80 - 90talet men ekonomi och sådant satte käppar i hjulet för åkandet under några år!

2005 gick det inte att hålla sig längre utan en fin GSX 750 ES -83 införskaffades. Detta gav ju mersmak - vad annars! Förra året blev det en "Panna" d v s Honda ST 1300.

Det har hänt en hel del med motorcyklarna på 20 år. Suzukin finns fortfarande i min ägo och tjänstgör som övningshoj för hustrun och reservhoj för mig.

Titta gärna på äldre cyklar - det är ett utmärkt sätt att komma tillbaka till MC-åkandet för en billig peng. Var dock bara beredd på att mersmaken gör att du vill byta upp dig några årsmodeller!

Lycka till med hojvalet!
 

leifm

New member
Tack för alla råd så här långt. BMW 650GS och Honda Transalp verkar intressanta. Även lite andra BMW lockar. R100 är kankse större än jag tänkt mig. Får väl börja ringa runt och provköra.

Tar gärna mot fler råd.

/Leif M
 
P

Pingo

Guest
Tack för alla råd så här långt. BMW 650GS och Honda Transalp verkar intressanta. Även lite andra BMW lockar. R100 är kankse större än jag tänkt mig. Får väl börja ringa runt och provköra.

Tar gärna mot fler råd.

/Leif M

Det är ju nästan 30 år sedan du körde hoj så det blir liksom att börja om från början. Visserligen kommer det att gå snabbt för dig att komma igång igen men just de första månaderna kan bli besvärliga och kanske farliga för dig innan allt kommit tillbaka.

En lättmanövrerad MC utan allför mycket hästkrafter under de första månaderna kanske skulle vara en lämplig början. Du kanske kan låna en sådan hoj så att du kan öva upp dig innan du sätter dig på en större cykel.
 

Esquire

New member
Vad är bra med dem? Funkar den bra både på stora och små vägar?

Vet du var man kan hitta mer data om den? Dvs drivpaket, effekt, vikt, försäkringskostnader etc?
En Transalp är ungefär som de flesta andra hojar i kategorin allround: halvbra på många saker men inte superbra på något. Den sväljer det mesta från skogsstigar till autobahn med lite vilja, men bäst trivs den väl någonstans i intervallet mellan små grusvägar och svenska motorvägar.

Info om effekt och vikt etc kan du hitta på http://www.bikez.com/
En Honda XL 600 V Transalp verkar väga ca 200kg och ha ca 50hk.

Drivpaket kan du hitta på t.ex. Touringbutiken eller hos någon av Duells återförsäljare.

Försäkring kan du lite snabbt kolla på Bilsport & MCs hemsida. Men det kan ju hända att något annat bolag blir billigare för dig.
 
Hej

Ett tips är att kolla hos IF om du är sugen på Honda eller BMW.I BMW fallet vågar jag lova att du inte hittar billigare försäkring än BMW märkes försäkring.Hondas märkes försäkring har också bra priser
Fredrik
 

Jåke

New member
Mitt stående råd på hojsidan är TDM850. Ganska bortglömd och enormt underskattad. Årsmodellerna mellan 96-99 är mycket hoj för pengarna om man inte tänker sig syssla med avancerad terrängkörning. Bättre däck för asfalten än "blandhojarna".

Relativt billig att försäkra men troligen ungefär dubbelt så dyr mot en Transalp. Kolla med Bilsport & MC. Dubbelt rolig också... :)
Twin med långa serviceintervaller, kul effektregister (220kg/80hk) som inte överväldigar men ändå räcker även för vana chaufförer. Lättkörd och bekväm med upprätt körställning bakom liten men fungerande kåpa.

Sen rekommenderar jag dig att öva koordinationen på avstängt område innan du kör nånstans öht. Att nästan bara använda händerna skiljer sig mot bilkörning och det sitter visserligen i om man en gång gjort det, men fordonet är lite annorlunda mot sist. Att använda fotbromsen i en stressad situation första turen är ju inte så lyckat kanske...

Välkommen till gänget!
 

leifm

New member
Efter flera år blev det äntligen dags. Kört ett år med en lånad hoj, Honda Shadow 750, försiktigt tränat med hjälp av SMCs instruktionsbok, gav mersmak. Men kom på att Custom inte var det optimala för rygg mm. Har nu köpt en BMW R1200RT 2006.
 

påK-en

New member
Efter flera år blev det äntligen dags. Kört ett år med en lånad hoj, Honda Shadow 750, försiktigt tränat med hjälp av SMCs instruktionsbok, gav mersmak. Men kom på att Custom inte var det optimala för rygg mm. Har nu köpt en BMW R1200RT 2006.

Grattis, du har börjat om på samma sätt som jag gjorde. Jag kom efter ca 1 månad underfund om att Shadow inte passade mig och gick över till Yamaha TDM - mycket bättre.
Avrostning (grundkurs) är bra - men följ sedan upp med en kurs på stor bana - det ger fantastiskt mycket, åtminstone var det så för mig.
 

Bansaie

New member
Avrostning (grundkurs) är bra - men följ sedan upp med en kurs på stor bana - det ger fantastiskt mycket, åtminstone var det så för mig.
Ja eller bara hänga på en KNIX-kurs på gokartbana några gånger. Bara det ger otroligt mycket.
Själv har jag avverkat några säsonger på KNIX-tillfällen. Ska väl pallra mig till en storbana vad det lider.
 

HkanB

New member
Och, ja, jag ska gå en avrostningskurs och jag ska vara försiktig.

Trevligt med ironisk självinsikt! :wink: :tummenupp

Förutom avrostning å sånt så...prova gärna på att gå på en Knix-kurs. Det roligaste man göra med kläderna på näst efter...;)
Ta chansen och slå en och annan sporthojsförare med häpnad! :)
 

leifm

New member
Anmält mig till avrostning 5 maj. knixkurser i närheten tyvärr fullbokade de dagar jag kan. Så det får bli i september.
 

leifm

New member
Och beträffande försäkring:
IF 2119 kr
bilsport o MC 1527
Svedea 1385

Dessutom betydligt lägre självrisk på vagnskada på Svedea.
 
Top