Räcken i kurvor

Maria Nordqvist

Super Moderator
70 % av alla motorcyklister som dödas i trafiken gör det i ytterkurvor. De flesta av dessa olyckor ser på 70-vägar. Det vanligaste krockvåldet i singelolyckor är vägräcken. Hälften av motorcyklisterna som dödas glider in i räcket. Störst behov av att förse räcken med mc-vänliga skydd är därför ytterkurvor. Tyvärr finns inga riktlinjer idag i Vägverkets styrdokument som säger att detta måste ske och var. Självklart är detta något vi arbetar för på sikt.
SMC har träffat Vägverket som lovat att förse ett antal kurvor med underglidningsskydd. Nu är frågan var? Här behöver SMC hjälp av medlemmarna. Än en gång är det Sveriges viktigaste mc-vägar som samlats in av våra medlemmar som är utgångspunkten. Du hittar dem här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290
Vilka kurvor har räcken som skulle behöva utrustas med underglidningsskydd?
Ange vägnummer, län, GPS-kordinater eller en noggrann angivelse om var kurvan finns på vägen.
Skicka svar till: maria.nordqvist@svmc.se
Jag samlar informationen och skickar den vidare till Vägverkets regioner + SMCs vägspanare. Tackar på förhand för svar!
 

HåkanP

New member
Räcken kunde med fördel ha funnits med på de nya på- och avfarterna på motorvägen genom bohuslän. Allt är så komprimerat att det idag inte finns utrymme att glida av påfarten ut i säkerthetszoner likt gräsmattor o.d.

Fick själv en chockupplevelse i höstas (september) vid avfart 103 norr om uddevalla. Påfarten är en närmast 90 graders sväng ut mot motorvägens påfartsträcka, där allt hänger samman och påfartens kurva och mtorvägen avdelas i stort sett bara av ett streck i backen.

Mindre kul när det ligger fullt med rullgrus över hela påfartsvägen som när jag kom, eftersom VV envisas att hälla grus i väggrenen och bilister inte kan hålla sig på vägen. Nu såg jag skiten och lyckades hålla mig på hjulen, men hade jag gått omkull hade jag glidit rakt ut i motorvägens körbana. Nu hade jag nog överlevt det också eftersom ingen bil eller lastbil just då mullrade förbi (en av sveriges lastbilstätatse sträckor), men skall en påfart behöva vara konstruerad på detta sätt? Man kan väl åtminstone sätta upp ett barriärräcke fram tills att man är i samma körriktning som motorvägen.

Påpekade för övrigt detta och rullgruset till VV: via deras tipsadress. Fick som svar att man skulle ta bort gruset men att man tvingades lägga dit grus eftersom annars kan bilarna få kast när de hamnar utanför asfalten (dvs. genar igenom kurvan).

Efter att ha påpekat gruset 3 gånger under ca 1 månads tid, lät jag bli att tjata. Gruset försvann dock aldrig men var senast jag åkte förbi glest och liggandes i kanterna, tack vare bilarnas förmåga att sopa rent.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns möjlighet att göra förstärkta stödremsor istället för att lägga ut grus. Vägspanaren i Region Väst läser här, jag gissar att han tar upp det med dem. Ska skicka länken till VV, fvb till rätt person på VV.
 
Top