Pyrenéerna 2012

TinaS

New member
Då var det dags igen! Pärlan tvättad och nyservad i garaget , minnen från sommarens turer borde mätta hela vintern.
Men så är det ju inte, knappt har däcken kallnat förrän nya planer dyker upp.

Lurar på om inte 2012 ska handla om Pyrenéerna. Sedan 09 har pärlan snällt tuffat igenom Norge och stora delar av Europa, nu senast Alperna/Dolomiterna.

Inför Frankrike/Spanien har det dock dykt upp en del frågor. Kanske kan skyllas på en ökad mognad eller tja lite erfarenhet om att saker och ting kan dyka upp på vägen. Första gången jag åkte söderut hade jag noll koll. Köpte enkel biljett till färjan i Trelleborg till Rostock och fortsatte sydost på småvägar. Två veckor senare var skadan ett faktum, obotlig resfeber!!

Men som sagt var: Pyrenéerna! Här har vi några issues, den första: språket. I Tyskland/Österrike/Italien = inga problem. Jag babblar på på engelska och de gör likaså på tyska/ryska/italienska. Det enda jag inte gått i land med är "kan jag få ett löskokt ägg". Mina erfarenheter av mindre fransktalande byar är dock blandade. Det kan bli spännande. Spanska sidan tror jag iallafall kan vara lättare, händer och fötter borde duga som språk (hoppas jag;).

Sen har vi boende, hur funkar det egentligen? Finns det boende att hitta på vägen eller behöver man boka i förväg? Jag brukar tälta i Sverige och bo på pension/guesthouse/rum i Europa. Bäst är när man kan ta in på vägen och slippa bestämma rutt i förväg.

Vilken tid är bäst att åka?

Tanken är att ta tåget till Narbonne och fortsätta därifrån, känns som jag sett autobahn så det räcker. Någon som vet hur långt i förväg man måste boka ev hemresa? I somras var det knölfullt Munchen/Hamburg så jag körde hem istället. Jag vill ogärna boka i förväg för att det är omöjligt att veta när man vill hem, det kan ju lika gärna bli en extrasväng via Italien och ta tåget därifrån istället.

Kul med tips och idéer, halva nöjet är ju att planera. Eller nåja det kanske är dags att göra något nytt... planera i förväg ;-P
 

Yxan

Member
HEJ Tina

Har själv inte varit till 'Pürennéerna' (ännu....), dock en hojpolare som i maj -08 gjorde en högst lyckad hojrepa över Pyrennéerna. För tips, information och inspiration, läs hans reseberättelse via denna LÄNK, hoppa sedan ned till sid 10-13 (i PDF-dokumentet) och läs artikeln "Touring i Pyrennéerna", av Björn Tingström.

För egen del siktar jag på Murmansk/Nordkalotten under 2012...

Lycka till med din ride!
Mange
www.beronius.eu
 

fjrdriver

New member
Hej Tina!

Titta in på Tomas Ericssons hemsida angående resa till Pyrenéerna http://www.ericssons-motorcycletours.se/pyreneerna.html

Kolla bilderna och du blir ännu mer sugen. Har själv åkt ungefär samma rutt dock bara från atlantsidan till medelhavet. Inget tåg utan hoj hela vägen. Ner via Frankrike med en snabbvisit in i Paris (fotade Eifeltornet) och sen iväg igen. Kryssade sen lite på både franska och spanska sidan av pyrenéerna. Missa inte vägen upp mot passet mellan Frankrike och Andorra. Ingen av oss fyra som åkte har några större språkunskaper. Det funkar i stort sett överallt med lite skolengelska och "teckenspråk". Boendet löser sig också alltid på ett eller annat vis. Vi förbokar aldrig. Ibland blir det dyrt (oftast om man bryter för sent på dagen) men nästa gång hittar man nåt billigt i stället.

Lycka till
Lasse H//
 

TinaS

New member
Tack, fastnade en lång stund och läste Björn Tingströms berättelse. Den var bra och jag får en känsla av att det är ungefär samma var man än reser. Ibland drar man en vinstlott man inte visste man köpt och ibland får man frysa &%/:dan av sig ;) Det är tokigheterna man minns efteråt!
Thomas Ericssons mail dyker ner i mailboxen så den har jag läst tidigare, även om man föredrar att åka själv så är det kul att höra hur andra gjort.

Språket reder sig nog, om inte annat får man fler historier att rita ner :->

Kollade runt lite och vid en första anblick verkar det som att det bör finnas rum och värdshus lite varstans. Man är ju inte så kinkig bara för att sova, å andra sidan blir man bortskämd i alperna med värsta saunan för 35pix. Vem sover inte gott i ångbastun och vattensängen efter 9 timmar i sadeln? I somras höll jag på att bli inlåst i badavdelningen när värden tänkte låsa för kvällen.

Blir nog tåget ner iallafall för att sen ev slingra mig uppåt/sidled eller vad det blir. Där vet jag att meningarna går isär, det är dessutom en utmaning att ducka sig igenom ett långt tågset. Nästa gång plockar jag bort tankväskan, hänga på sidan och hoppas på det bästa var den dagens utmaning.

Blir i så fall en runda runt Eifeltornet på hemvägen i så fall. Kan ju lika gärna åka förbi igen, varit där (inte med hoj dock) men inte upp. Å andra sidan kan man åka åt andra hållet, eller ja just hemvägen känns inte så viktig att planera. Hem har jag ju alltid kommit hittills.

Nån som testat campa? Tältet hänger med as usual ..utifall att...
Och vet någon när är bästa tiden att åka? Vore skönt att slippa regnet som fullkomligt öser ner i Österrike emellanåt
 

Cawwa

New member
Vi åkte förra sommaren tidigt i juni. Det var perfekt vädermässigt. Visst hade vi regn men å andra sidan var det lagom varmt i spanien ... :)

Annars är det nog bättre att köra ner och ta tåget hem när hemlängtan sätter in. Vi körde ner längs Normandie-kusten och det var sannerligen en härlig tur. Härliga småvägar och mycket att se!

Vi följde visserligen Atlantkusten, dvs runt norra Spanien. Detta kan jag varm rekommendera. Så trivsamt folk och så härliga vägar har jag inte träffat på tidigare. En fantastisk resa!

Har visserligen bloggat om detta, men det gör inte resan alls någon rättvisa. Res på bara och börja inte tänka på att skaffa sovrum förrän ni känner för det. Det finns platser överallt. Förresten P med grön bakgrund betyder inte parkeringsplats men väl Pensionat ... kom vi på efter halva Spanien ... :) ... mycket privärt boende.

Vi tog också turen Barcelona - Andorra - Marsielle ... :) ... jisses vilken resa!

Men som sagt du bara MÅSTE åka i norra Spanien! Kantabrien och Galicien får inte missas!! ... :)
 

TinaS

New member
Vi åkte förra sommaren tidigt i juni. Det var perfekt vädermässigt. Visst hade vi regn men å andra sidan var det lagom varmt i spanien ... :)

Annars är det nog bättre att köra ner och ta tåget hem när hemlängtan sätter in. Vi körde ner längs Normandie-kusten och det var sannerligen en härlig tur. Härliga småvägar och mycket att se!

Vi följde visserligen Atlantkusten, dvs runt norra Spanien. Detta kan jag varm rekommendera. Så trivsamt folk och så härliga vägar har jag inte träffat på tidigare. En fantastisk resa!

Har visserligen bloggat om detta, men det gör inte resan alls någon rättvisa. Res på bara och börja inte tänka på att skaffa sovrum förrän ni känner för det. Det finns platser överallt. Förresten P med grön bakgrund betyder inte parkeringsplats men väl Pensionat ... kom vi på efter halva Spanien ... :) ... mycket privärt boende.

Vi tog också turen Barcelona - Andorra - Marsielle ... :) ... jisses vilken resa!

Men som sagt du bara MÅSTE åka i norra Spanien! Kantabrien och Galicien får inte missas!! ... :)


Ojoj blir bäst att ta till ordentligt med tid den här gången ;-) Brukar försöka åka iväg i början av semestern om det är möjligt för att slippa ha brått hem igen. Vore förresten kul att läsa bloggen.
Hade initialt tänkt ägna den mesta tiden år franska sidan men efter att ha läst ditt inlägg så blir jag sugen på spanska sidan också.
Bästa tiden verkar vara juni och september, man måste dock rätta sig efter när det är möjligt att ta ledigt så chansen finns att det blir rätt svettigt.
Tack för fina tips
 
Top