Pulsgenerator till CBX 600E

Busterboy

New member
Har efter mycket letande kommit fram till att det måste vara pulsgeneratorn på min Honda CBX 600E -83 som är kass.
Är det nån som vet var jag kan få tag i en sån? Den har utgått ur sortimentet hos honda.
Kanske någon av er har en liggande på nån hylla i nåt garage?:)
Nån som vet vilka Honda-modeller som har samma motor/elsystem som min?

/ Per
 

guldwingen

New member
pulsgenerator

TESTA ATT GÅ IN PÅ <www.goggle.se> och skriv in i sökrutan: mc skrotar
då får Du fram ett antal alternativ att välja på
Have a nice day from guldwingen
 

Busterboy

New member
Tack ska du ha guldwingen
Jag har redan provat och jag håller på och ringer runt men inte många har öppet på söndagar:)
 

jan-olovj

Active member
Ursäkta vad är en pulsgenerator har aldrig hört beteckningen innan.
Det vore kul att få veta. Jag frågar inte för att vara spydig, men ordet är helt nytt för mig.
Jan-Olov
 
Last edited:

Busterboy

New member
Jan-Olov. du behöver inte be om ursäkt. jag visste själv inte vad detta var för några dagar sedan.
Det är en magnetisk variant av brytarspetsar (tror jag :) )
består av 2 spolar och en rotor (två svarta klumpar och en stålpinne, typ):)
sitter på samma ställe som brytarspetsar borde ha suttit. tror att detta är vanligt(om inte standard) på nyare hojar

Visst var det enklare med Push Dakota. :D
 

Busterboy

New member
mikekop- jag får inte din länk att funka riktigt, men om du menar nr 4 på skissen av pulse generator till en CB 550SC, så stämmer det nog ganska bra. den ser ju j-ligt mycket rätt ut. jag har mailat dem och frågat om den passar till min men har ej fått svar ännu
 

mikekop

New member
Ja, jag märkte det , gick visst inte att länka direkt till skissen. Kolla på CB650SC, detta är USA-versionen av CBX 600E, hette Nighthawk där, jmfr "Hurricane", (CBR 1000F), "Interceptor" (VFR 750)mm, mm. i Sverige togs den ner till 600 cc pga försäkringsregler. Femfemtin har samma del.

Jag hade själv en CBX 600E tills förra våren då jag skaffade min nuvarande, CBXen är en kanonhoj! Hoppas du får igång den! Vad har du haft för bekymmer förresten?
 

Busterboy

New member
mikekop-tackar allra ödmjukast för informationen- härligt med folk som vet vad de pratar om. konstigt att man inte kan få sån info av handlare runt om i sverige:rolleyes:

bekymmer? jodå!

Mobilen har pajat, pannan till huset likaså. sen hårddisken på datorn och nu hojen. har varit en jobbig månad:eek:

men det kanske var problemen med hojen du syftade på:)

Tänkte för mig själv när jag tog ut den (hojen alltså) att; f-n vilken bra hoj. snart 10000 mil och aldrig ett problem. Det skulle jag ju inte ha tänkt! Körde 10min sen stendör den. totalt stendöd. allting snurrar men den bara inte tänder. Helt säker(?) på att det är nåt med dödarknappen börjar man skruva. efter 20min utan att ha hittat nåt fel startar den. kör utan problem 10min till och så tvärdör den igen. håller på så ett par gånger tills jag tröttnar och blir hämtad med bil:mad:
hem o skruva. kollar gnista, tändningslås, dödarknapp, kablar och kontakter och f-n o hans moster. lyckades(?) till slut(?) komma fram till att det måste vara pulsgeneratorn. då kommer ju nästa problem. den har utgått ur sortimentet. tack för det televerket. så nu sitter jag här och letar
 

mikekop

New member
Kolla batteriet bara så att det har kontakt och att laddningen funkar! Försökte lite snabbt att hitta en verkstadshandbok på pdf men hittade ingen-inte nu iaf... Hittade den här sidan: http://www.hondanighthawks.net/ Där kan du kolla lite.
Snygg hoj för övrigt, kolla bilden:
 

mc4ever

New member
hej
Jag har en riktig verstads handbok till CBX 600an Honda orginal så behöver du mätuppgifter ohm osv. så har jag nog det.
Blir du helt ställd så har jag en begagnad tändplatta till din hoj. Som blivit över efter ett motorbyte. Men kolla batteri och kontakter noga det brukar oftast sitta där. Ett lurigt ställe som brukar oxidera på CBXen är inne i säkringshållaren den är bara byggd av lösa stift/bläck så ta ev loss locket och kolla insidan av den. Annars är huvudkontakterna under sidokåporna som brukar oxidera.
 

Busterboy

New member
tack ska du ha mc4ever. menar du tändplatta med/för brytarspetsar? ber att få återkomma om det blir aktuellt. det stämmer bra att både säkringshållaren och huvudkontakterna var både oxiderade och brända, men är nu efter kontrollmätning tämligen säker på att det är pulsgeneratorn. den ena spolen dör när den blir lite varm. väntar just nu på grejer jag beställt från usa via nätet. vi får väl se om de kommer och om de isåfall passar och funkar
 

Marie

Banned
tack ska du ha mc4ever. menar du tändplatta med/för brytarspetsar? ber att få återkomma om det blir aktuellt. det stämmer bra att både säkringshållaren och huvudkontakterna var både oxiderade och brända, men är nu efter kontrollmätning tämligen säker på att det är pulsgeneratorn. den ena spolen dör när den blir lite varm. väntar just nu på grejer jag beställt från usa via nätet. vi får väl se om de kommer och om de isåfall passar och funkar

Och du är helt säker på att det inte är själva tändspolen som lägger av när den blir varm?
 

mc4ever

New member
Hej
Finns nog inga CBX600 med brytartändning. I sverge finns det bara 83:eek:r av den modellen utomlands är det 650 motorer. Men alla har brytarlöst.
 

Busterboy

New member
Marie- har testat att byta tändspole men det hjälpte inte. det var då jag började mäta på pulsgeneratorn
mc4ever- tänkte att du menade en tändplatta som jag skulle kunna använda om jag måste bygga om till brytarsystem
 

Busterboy

New member
Äntligen funkar den igen:D
Tack alla som hjälp till
fick tag i en begagnad pulsgenerator på Ebay i USA. 300:- inklusive frakt tyckte jag var överkomligt.
Som info kan jag bara säga att det finns ganska mycket delar till denna hojen i USA fast där kallas den CB550/650SC Nighthawk och årsmodellen är -84.
 

scare

New member
En bra deal

Äntligen funkar den igen:D
Tack alla som hjälp till
fick tag i en begagnad pulsgenerator på Ebay i USA. 300:- inklusive frakt tyckte jag var överkomligt.
Som info kan jag bara säga att det finns ganska mycket delar till denna hojen i USA fast där kallas den CB550/650SC Nighthawk och årsmodellen är -84.

Det var ett riktigt bra köp. Lindade om min spole hos ngn nisse nere i Kungälv, men har inte fungerat sedan dess heller. Har den hos Bike i Trollhättan nu, och där säger dem att spolen ger fel värden. Kostade mig 2400:- för att linda om spolen, så grattis till ett bra köp.

Ngn som vet vem han i Kungälv är?? som lindar om spolar till CBX 600E.
 

Busterboy

New member
Det var ett riktigt bra köp. Lindade om min spole hos ngn nisse nere i Kungälv, men har inte fungerat sedan dess heller. Har den hos Bike i Trollhättan nu, och där säger dem att spolen ger fel värden. Kostade mig 2400:- för att linda om spolen, så grattis till ett bra köp.

Ngn som vet vem han i Kungälv är?? som lindar om spolar till CBX 600E.

Kul att den här tråden fortfarande är vaken och att den förhoppningsvis kan hjälpa någon.

Scare- om du får fortsatta problem tycker jag du ska kolla på Ebay. Det kan ju vara en liten chansning men de flesta säljarna är väldigt seriösa och det finns mycke pengar att spara.
 

Ölänningen

New member
Har efter mycket letande kommit fram till att det måste vara pulsgeneratorn på min Honda CBX 600E -83 som är kass.
Är det nån som vet var jag kan få tag i en sån? Den har utgått ur sortimentet hos honda.
Kanske någon av er har en liggande på nån hylla i nåt garage?:)
Nån som vet vilka Honda-modeller som har samma motor/elsystem som min?

/ Per

Ta en titt på den här sidan.
http://lifestyleshonda.com/fiche_select1.asp?cat=Motorcycles&mfg=Honda:)
 
Top