Projekt Enduro - tips på hoj

996

New member
Hej

Funderar på att ge mig på enduro med målet att köra nåt enduro-lopp som tex GGN eller Ränneslättsloppet.

Behöver litet tips om vad man kan tänkas behöva för hoj för ett sånt projekt.

Kraven är förstås driftsäkerhet och hyfsade serviceintervall, dvs jag vill köra i stället för att meka hela tiden.
Och sen är budgeten begränsad, så hojen för gärna ha några år på nacken.
 

zodiak06

New member
Någon sjyst ktm, husaberg eller honda. Alla har någon model i 300-500 cc vilket är lagom till en motionär. Annars är 250 hojarna lätta och roliga att pytsa runt med som träning.
 

Bansaie

New member
Suzuki DR-Z 400S
600mil serviceintervaller, landsvägsreggad, driftsäker och duger bra till motionsenduro. Se bara till att byta den lilla plåttanken mot en lite större i plast.
Här har du en bild på en skogsrustad DR-Z

attachment.php
 
Last edited:

990 Adventure

New member
På forumet på http://www.soe.se finns mycket info.
Skulle inte rekommendera DR-Z p.g.a. vikten, titta på Husaberg eller KTM.

/ Tommi

Köp en Honda crf 250x, där har du en maskin som du kan köra med endast byte av olja i motor och växellåda var 15 tim samt luftfilter var 3-5 timme år efter år, priset på en begagnad sådan är från 15000:- 2004 till 80 000:- 2012, väldigt lite ändrat och går lagom snällt, har själv ägt sådan sedan just 2004 och fram till nu ,kör ca 100 tim om året så vet vad jag pratar om skulle jag vilja påstå, finns rapare maskiner men Calle Bjerkert vann Novemberkåsan på en 2008 års model med ytterst få modefieringar så kapaciteten begränsas nog mest av den som sitter på.

Billiga delar och god tillgång på detsamma är ännu en fördel.

Lycka till
 

Lenchris

New member
Läste just en test i någon av de aktuella svenska tidningarna, men tyvärr minns jag inte vilken tidning. Om du tittar på tidningshyllan borde det synas på framsidan. I och för sig var det ett test för motionärer, så det kanske inte passar dig.
 

996

New member
Tack för alla svar, det var många bra tips!

Planen är inte att bli världsmästare, utan att bli en enduro-motionär.

Låter som om Honda skulle uppfylla min kravspec mycket bra.
Är det nån skillnad på serviceintervaller mellan en Honda och text en KTM eller en Husaberg?
(Känns viktigt för jag vill köra mycket och meka lite)

250 eller 450?
Jag är, som sagt rookie (eller egentligen inte ens det utan rookie-wannabe) och väger 85 pannor.
Verkar vara 5-10kg skillnad i vikt på årets modeller. Inbillar mig att en 250 skulle vara bra.
Några råd på vägen?

Driftstid?
Såna här hojar går gissningsvis hårt. Hur länge "håller" dom?
En annons säger: "190 tim, motions körd" och en annan "250 välservade timmar till stor del efter landsväg".
(att alla säger motionskörd kan man väl ta med en nypa salt)
Är det mycket? Är det risk att dra på sig massor med prylar som ska servas, gås igenom och bytas - utöver "vanlig" service (olja, luft, ventilspel - eller vad det nu är)
 

V Saarela

New member
Ta även i beaktande att Hondorna är enduroreggade(kanske finns nån lv-reggad?) och allt vad en sådan registrering innebär.....
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för alla svar, det var många bra tips!

Driftstid?
Såna här hojar går gissningsvis hårt. Hur länge "håller" dom?
En annons säger: "190 tim, motions körd" och en annan "250 välservade timmar till stor del efter landsväg".
(att alla säger motionskörd kan man väl ta med en nypa salt)
Är det mycket? Är det risk att dra på sig massor med prylar som ska servas, gås igenom och bytas - utöver "vanlig" service (olja, luft, ventilspel - eller vad det nu är)


När en av mina äldre bröder tävlade seriöst för drygt 20 år sedan så bytte han till ny hoj minst vart annat år för att som bäst kunna placera sig på mellan tionde till femtonde plats på SM tävlingarna och Novemberkåsan. Han ansåg vad jag minns att efter två säsonger så höll dom inte måttet längre. Antar att det är lika dant idag, äldre än två år betyder mycket skruvande och sämre chanser till god placering i tävlingar. Man kan givetvis ställa upp i någon av veteran klasserna och tävla på lika villkor som övriga i klassen (givetvis mycket skruvande i veteran klasserna).:)

Anders.J
 

Hojkul!

New member
Tack för alla svar, det var många bra tips!

Planen är inte att bli världsmästare, utan att bli en enduro-motionär.

Låter som om Honda skulle uppfylla min kravspec mycket bra.
Är det nån skillnad på serviceintervaller mellan en Honda och text en KTM eller en Husaberg?
(Känns viktigt för jag vill köra mycket och meka lite)

250 eller 450?
Jag är, som sagt rookie (eller egentligen inte ens det utan rookie-wannabe) och väger 85 pannor.
Verkar vara 5-10kg skillnad i vikt på årets modeller. Inbillar mig att en 250 skulle vara bra.
Några råd på vägen?

Driftstid?
Såna här hojar går gissningsvis hårt. Hur länge "håller" dom?
En annons säger: "190 tim, motions körd" och en annan "250 välservade timmar till stor del efter landsväg".
(att alla säger motionskörd kan man väl ta med en nypa salt)
Är det mycket? Är det risk att dra på sig massor med prylar som ska servas, gås igenom och bytas - utöver "vanlig" service (olja, luft, ventilspel - eller vad det nu är)

Precis som Chopperbyggarn beskriver (nära elitsatsande) så är det så att den som kör sin hoj frekvent och med "bra tempo" sliter på den ganska friskt. Men många faktorer spelar in för hur mycket en hoj slits.
En "vardagsmotionär" kan vanligen inte nyttja hojen till dess maximum, vilket kan vara en fördel. Fast det kan vara en nackdel om denne har vurpat ett antal gånger och förstört vissa känsliga delar på hojen. Å andra sidan kanske denne motionär inte har de tekniska kunskaper som krävs för att serva hojen, och då hamnar man i en situation där delarna inte byts i rätt tid, och går sönder pga. för dålig service.
Många tidigare ägare för en hoj betyder stor sannolikhet att den har blivit misskött på något sätt. Att "se" om en hoj är i gott skick är inte det enklaste, och kräver många års träning. Ibland kan en hoj se hur fin ut som helst på utsidan, men när man "öppnar" motorn blir man varse om att det varit en "putsbög" (ursäkta uttrycket, inget ont menat) som haft hand om den.

Mitt tips följer "990 Adventure"; köp en Honda crf 250x". Den är alldeles lagom liten/tung och smidig. Kräver inte maxservice för att fungera för dina ändamål.
Instämmer även i Tommi´s synpunkt om Suzuki Dr-Z - den är Inte lämplig att köra på som förstagångsenduro!

Det sista och kanske viktigaste tipset; försök få kontakt med någon som "kan det här" med endurohojar, som du kan anlita vid köp av begagnad hoj. Det kan vara värt många kronor och tidsvinster framöver.

Lycka till!
 

SGM

Moderator
Riktig enduro för vettiga pengar med minimalt med meck -> tvåtakt. Alla dagar i veckan.

Jag har gått genom det mesta, och den enda hojen jag saknade var min KTM 300EXC -08, så det blev en GasGas EC300 -05 som spontanhandlades för ett litet återfall i skogen.
De är betydligt smidigare än 4t-modellerna, de är snällare i tragglande lågfart (som det handlar om för nybörjare, och mig..), billigt om det rasar och man vågar köpa en äldre hoj (det gör man inte med 4t raceenduros).

Och titta absolut inte på motoreffekten, det är bara ett problem med stygga motorer i skogen (så en 300a är för mycket egentligen, 200a 2t är den gyllene medelvägen).

Kör hårt!

/J
 

Igge

New member
Jag är villig att hålla med SGM
Men jag vet inte om en 300 är så mycket "för mycket", jag hade en och man kan välja att köra snällt med dem, bara att hålla varvtalet nere. Fast en 200 är nog ändå mer lagom :)

[Tapatalk]
 

SGM

Moderator
Jag är villig att hålla med SGM
Men jag vet inte om en 300 är så mycket "för mycket", jag hade en och man kan välja att köra snällt med dem, bara att hålla varvtalet nere. Fast en 200 är nog ändå mer lagom :)

[Tapatalk]

Jag vet någon som skrev en hel del på soe i ämnet "hur lugnar jag ned mitt monster till 300a". :pwned xD

Poängen är - jag är relativt van och använder tomgång till mellanregister på min ute i skogen, allt över det är en olycka på G med mjölksyran pumpandes genom öronen.

Men är det inte enduro vi pratar om utan lättare grejer, då är det ju bara kul med lite motor. Men då närmar vi oss grusbus och fyrtaktare...
 

996

New member
Intressanta synpunkter om 2-taktare!
Och blårök är ju klart roligare.
Visst, jag inser att toppeffekten är helt ointressant för mig.

Men jag hade fått för mig att det är lättare att köra 4-taktare pga bättre bottendrag och bredare register, dvs mindre växlande och mindre risk för stopp i tid och otid. Drar en 2-taktare lika bra från botten som en 4-taktare?

Och det här med en större motor: samma fråga där: får man inte litet bättre bottendrag med en 450 än en 250?
 

SGM

Moderator
Om något är det lättare med endurotvåtaktare i skogen. :) Rätt bestyckat drar en tvåtaktare inte mycket mer än en tvåtaktare heller.

Bottendraget i en 300a 2t är minst lika bra, och tendensen till tjyvstopp är obefintlig (men en plåga för ovana på fyrtakt i skogen).

450 4t i skogen för en nybörjare är lite som att ge sig ut på en literklubba på banan, och på det ha noll kunskap om hur man gör. :)
 

990 Adventure

New member
Vet vi vad vi pratar om !

Om något är det lättare med endurotvåtaktare i skogen. :) Rätt bestyckat drar en tvåtaktare inte mycket mer än en tvåtaktare heller.

Bottendraget i en 300a 2t är minst lika bra, och tendensen till tjyvstopp är obefintlig (men en plåga för ovana på fyrtakt i skogen).

450 4t i skogen för en nybörjare är lite som att ge sig ut på en literklubba på banan, och på det ha noll kunskap om hur man gör. :)

Måste nog säga emot lite här nu , en fyrtakt får du ju inte tjuvstopp på, däremot en tvåtakt är det lätt att bromsa på sig med, vist allt är ju beroende på hur man kör, men en fyrtakt har du ju en motorbroms på som du kan använda till att ställa upp hojen eller varför inte motorbromsa med i ex en nedförsbacke, det är ju betydligt svårare med en tvåtakt som i princip saknar motorbroms, därav får du använda bakbromsen mycket mer för att styra med och följden kan bli att du brommsar på dig o motorn gör ett host o e dö.

Någon pratade om kostnader för ett ras, hur vanligt är det med ras på fyrtakt, mig har det inte hänt , däremot är det känt att tvåtakt kräver mer underhåll,typ kolvbyten,reedventiler och div annat för att få dom att gå bra, gör man detta så går dom och dom går bra, men prioriterar man kör tid före meka så är fyrtakt att föredra, orken i en 250 räcker, vill du ha lite mer att brottas med så köp en 450 men var bered på att det händer grejer(gäller i högsta grad 300 tvåtakt med) o hojen kommer ta över om du inte är bestämd.

Vill du ha något riktigt ettrigt så köp en 250 tvåtakt typ Kawwa eller Suzuki men var bered på att skruva , detta gäller även Gas Gas som är jättekul att köra men kräver massor med mek,jag vet efter att ägt en och åker med killar som har just Gas Gas.

Ska du sedan börja köra på annat än helger vid denna årstid så är det ju bra om det redan finns lite batteri osv så du kan börja driva lite lampor vilket jag tror samtliga fyrtakt är utrustade med, sätt dit ett 450 batteri så klarar du dig en timme lätt med ett xenon på hojen o ett batteri pack i fickan till hjälmljuset.
 

SGM

Moderator
Måste nog säga emot lite här nu , en fyrtakt får du ju inte tjuvstopp på, däremot en tvåtakt är det lätt att bromsa på sig med, vist allt är ju beroende på hur man kör, men en fyrtakt har du ju en motorbroms på som du kan använda till att ställa upp hojen eller varför inte motorbromsa med i ex en nedförsbacke, det är ju betydligt svårare med en tvåtakt som i princip saknar motorbroms, därav får du använda bakbromsen mycket mer för att styra med och följden kan bli att du brommsar på dig o motorn gör ett host o e dö.

Någon pratade om kostnader för ett ras, hur vanligt är det med ras på fyrtakt, mig har det inte hänt , däremot är det känt att tvåtakt kräver mer underhåll,typ kolvbyten,reedventiler och div annat för att få dom att gå bra, gör man detta så går dom och dom går bra, men prioriterar man kör tid före meka så är fyrtakt att föredra, orken i en 250 räcker, vill du ha lite mer att brottas med så köp en 450 men var bered på att det händer grejer(gäller i högsta grad 300 tvåtakt med) o hojen kommer ta över om du inte är bestämd.

Vill du ha något riktigt ettrigt så köp en 250 tvåtakt typ Kawwa eller Suzuki men var bered på att skruva , detta gäller även Gas Gas som är jättekul att köra men kräver massor med mek,jag vet efter att ägt en och åker med killar som har just Gas Gas.

Ska du sedan börja köra på annat än helger vid denna årstid så är det ju bra om det redan finns lite batteri osv så du kan börja driva lite lampor vilket jag tror samtliga fyrtakt är utrustade med, sätt dit ett 450 batteri så klarar du dig en timme lätt med ett xenon på hojen o ett batteri pack i fickan till hjälmljuset.

...underligt, jag har precis tvärtom erfarenhet...i lågfartsvingel som enduro mest handar om i Sverige, så är tjyvstoppen något man dras med på fyrtaktare (gissa varför det krängs reklusekopplingar i parti och minut till fyrtaktarna?), och det är rent av svårt att få ett sådant på en tvåtaktsenduro. :)

Det är egna erfarenheter med av långvarigt vinglande i svenskenduro på både två- och fyrtaktare som lett till att jag absolut rekommenderar tvåtakt numera... :)

Lyset håller jag med om, men det är ofta samma operation som krävs ändå för att få riktig ordning på hjälmlyset, omlindning och likriktning, så det spelar mindre roll vilka takter motorn går i.
 

990 Adventure

New member
Vad vet jag !

...underligt, jag har precis tvärtom erfarenhet...i lågfartsvingel som enduro mest handar om i Sverige, så är tjyvstoppen något man dras med på fyrtaktare (gissa varför det krängs reklusekopplingar i parti och minut till fyrtaktarna?), och det är rent av svårt att få ett sådant på en tvåtaktsenduro. :)

Det är egna erfarenheter med av långvarigt vinglande i svenskenduro på både två- och fyrtaktare som lett till att jag absolut rekommenderar tvåtakt numera... :)

Vi har alla olika erfarenheter av vad vi upplever, jag har ägt Honda crf 250x sedan 2005 totalt 5 st ,samtliga utrustade med trailtech system för att få ordentligt med kräm till dubbla nattljus, ingen av dessa har jag eller i dom fall där jag vet vem som köpt dom efter mig haft några problem, 2004 byttes insugsventilerna på för den blev svårstartad när den blev varm, detta berodde på ett fel på dom Titanventiler som användes och är nog åtgärdat på samtliga sålda vid det här laget, så vad kan jag göra annat än att rekomendera denna maskin.

En lika bra maskin vad jag tror är en Yamaha 250 fyrtakt, bara går och går om dom är efter 2004 med uppdaterad kam/kammar, även det en kapabel maskin med ex mats Nilsson bakom styret med ex antal GGN segrar och inte minst novemberkåsan gör att orken räcker nog för en motionär.

Men lycka till trådskaparen i din jakt på hoj, och inte minst välkommen ner till Skövde till våren och ta med dig ett gäng så ni får prova på annat än vingelenduro när 12 timmars avgörs, då finns det långa partier att sota ur motorn :)
 
Top