Problemer ved reg besiktning - hjälp :-)

ljunghusen

New member
Köbte nyligen en Yamaha Dragster tillverket 2001 i Danmark som jeg havde tænkt mig at indregistrerer her i Sverige (har boet i Skåne dom sista 10 år).

Nu er der opstået et lidt uventet problem.

Ved registreringsbesiktningen blev MC'en underkänt med følgende grund.

COC ej giltig, helfordonsgodkännande för gammalt.

Situationen som jeg forstår den, er at denne motorcykel aldrig har været indregistreret i Danmark. Den har været anvendt til shows som udstillingsmodel og test MC for forskelligt udstyr - den har gået 800 mil og kun kört på testskylter.

Nu overholder den åbenbart ikke dom nya avgasregler från EU.

Bilprovningen foreslog at jeg søgte om dispensation, men hvad krävs for at få dette och finns der overhovedt en chans ?

På forhånd tack !!!

Martin
 

Pisken

New member
Kolla med generalagenten angående nytt intyg eller sök dispans , men en Dragge är rätt vanlig så tror inte att Yamaha sverige har några problem att utfärda ett nytt..... fast en Dragstar tillverkad i Danmark är lite ovanligt dock (kunde inte låta bli :p)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Du har först rätt att överklaga beslut om avslaget du fick vid registreringsbesiktnngen. Det gör du till Transportstyrelsen. Samma personer jobbar med dispenser, kontakta dem: Lars-Åke Gustafsson eller Dick Thörn. 0771-14 15 16.
Fråga om det räcker att överklaga eller om du ska ansöka om dispens. Och: vilket lagrum är det din motorcykel inte uppfyller och vad du ska söka dispens för.
Det kostar 1 200 kronor att ansöka om dispens. Ansökan: http://www.transportstyrelsen.se/Gl...rdon/dispens_undantag_krav_fordon_ansokan.pdf
 

Hoke

New member
Det kan ju ligga nära till hands att misstänka att problemet uppstått genom att motorcykeln inte varit påställd i EU-land innan 2008 och formellt inte uppfyller EURO-3 avgaskraven .

Samma problem har det varit med s.k. Enduroregistrerade/tävlningsregistrerade motorcyklar som man velat registrera som "vanlig" motorcykel efter 2008.

Se tidigare tråd http://forum.svmc.se/showthread.php?p=14276
 

ljunghusen

New member
Ja dom dragstar från Danmark er inte helt vanlige :)))

Coc dokumentet er nyt og rekvireret hos generelagenten i Danmark i år, så det er inte problemet.

Problemet er rigtig nok at den inte overholder euro 2 eller 3 - vet inte hvilket ??? Og ja den har aldrig været taget i trafik nogon stans. Kun kørt til show som udstilning.

Jeg har fået kontakt og haft dialog med Dick thorn og jeg har forsøgt at skaf fram forskellige papper, men jeg tycker at jeg savner et klart svar på hvad det er jeg skal Fixa fram.

Jeg har skaffet fram et intyg på provskylterne från Danmark. De er uttagne 2001 for at køre med motorcyklen til och från kunder. Men problemet er åbenbart at det inte kan knyttes direkt til fordonet, blot udstedt til den person som har ejet motorcyklen.

Så har jeg framskaffet et intyg från forsikringsbolaget på trafik forsikring på motorcyklen hvor stel nummer fremgår, men det var heller ikke okay da det var en police från 2007.

Nu har jeg haft tur og skaffe et intyg från 2003, det længste tilbage som forsikringsbolaget har gemt i arkivet.

Venter på svar från transportstyrelsen igen, men vet egentlig fortfarende inte hvad det er jeg söger efter for at få min dispensation.....

De 1200 er det mindste problem, selvom jeg er ret træt af at have betalt 700 i ursprungskontrol samt 1400 i registreringsbesiktning för jeg blev opmærksom på problemet.

Jeg er vældig tacksamnfor alle svar og håber at der er nogle derude der kan hjælpe mig med at blive præcis på hvad det er som jeg kan gøre ???

/ Martin
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Om fordonet inte tagits i bruk före 17 juni 2003 gäller dagens regler. 17 juni 2003 kom nya avgasregler som måste uppfyllas. Du ska bevisa att fordonet tagits i bruk, t ex genom t ex försäkringsbesked.
Ett CoC gäller en viss tid och under den tiden ska ett fordon tas i bruk. När de nya reglerna trädde i kraft fanns övergångsbestämmelser under en viss tid för slutseriefordon, fordon som redan fanns på marknaden etcetera. Den som sålde motorcykeln till dig borde ha talat om detta för dig eftersom samma regler ska gälla i hela EU.
Fortsätt att ha kontakt med Dick Thörn på Transportstyrelsen. Han är en av personerna i Sverige som kan ge dig dispens och den som ska förklara vilka dokument du ska visa upp.
 
Top