Problem om man byter tillbaka till originaljuddämpare från slip-on

KLV1000

New member
Jag har en Kawasaki KLV1000 (samma som Suzuki DL1000) -04 som jag haft i snart 10 år. Den gick som en kratta vid låg belastning när jag köpte den och det blev inte bättre efter att jag bytte till slip on-ljuddämpare, vilket naturligtvis inte var att vänta. Efter att jag lät mappa den och montera Powercommander och KN-filter har den gått jättefint. Problemet är när jag kör touring. Jag blir så himla trött på motorbullret. Det som låter gott när jag kör hemmavid blir en pina på touring, fr.a. om jag dristar mig att köra långa motorvägssträckor (visst, det är trist, jag undviker det, men det blir lätt sådana i alla fall), även om jag har en bra hjälm (Shoei Neotec) och kör med öronproppar. Jag inbillar mig iaf att det skulle bli mindre tröttande med originalsystemet. Kan jag montera tillbaka det vid behov och lugnt köra vidare utan andra åtgärder, eller får motorn för mycket soppa då (det skulle väl iofs inte åstadkomma några skador, bortsett från att de bakom mig skulle klaga ännu mer på bensinlukt)? Eller bör jag göra några åtgärder på PowerCommandern? Det vet jag inte om jag har teknisk kunskap att göra.
 

Skye

Kör Mycket!
Db-killer i eller utan?

Avgörande för mig i alla fall att ha de i när jag är på långtur och får transportera mig via motorväg. Blir en hemsk resonans i hjälmen om dessa db-killers är ur
 

Lottafia

Member
Det gläder mig en aning att se att även ni bullermarodörer kan upptäcka vilket lidande ni utsätter omgivningen för... :mad:
 
Top