Problem med hojen!

2Wheels

New member
Nu förhåller det sig så att jag införskaffade en Yamaha XT 400 från 1983 förra året då jag skulle ta mc-kortet.
Tyvärr köpte jag nog grisen i säcken och fick på köpet ett litet driftproblem som jag funderar på om det finns någon vänlig mekaniker där ute som kan ge tips på vad det kan vara för fel. :confused:

Bågen går bra när man kickat igång och drar iväg. Efter en stund börjar den dock hacka/dö när man ligger och nöter på 4an-5an. Irriterande är det ju så klart, då körningen blir en aning ojämn..:mad:
Men problemet slutar inte där! Kör man ytterligare en stund så blir den också helt orkeslös, du kan inte köra snabbare än 70-80km/h och draget finns knappt...

Jag har haft en teori om att det varit någonting med soppa-tillförseln då det känns som soppatorsk när han väl börjar hacka..
Har haft ned förgasare, tank och allting i bränsleväg. Gjort rent och justerat ett flertal gånger.
Detta hjälpte endast en liten del, men problemet kvarstår. funderar nu på om det kan vara tändningen som strular??:confused:

Skulle vara väldigt tacksam för tips då jag inte vill ängna denna säsong åt att enbart mecka :rolleyes:

Mvh/ Björn

Smartswede

New member
Testat byta tändstift?
Kollat voltregulatorn?

Är ingen mekaniker utan bara glad amatör :cool: Har en BMW F650 som strulade en del för 2-3år sen och det visade sig vara voltregulatorn som gått sönder.

Hoppas det löser sig!
/Anders

Ove 60+

Active member
Bågen går bra när man kickat igång och drar iväg. Efter en stund börjar den dock hacka/dö när man ligger och nöter på 4an-5an. Irriterande är det ju så klart, då körningen blir en aning ojämn..:mad:
Men problemet slutar inte där! Kör man ytterligare en stund så blir den också helt orkeslös, du kan inte köra snabbare än 70-80km/h och draget finns knappt...

:confused: Tycker det låter som om det inte kommer till luft i tanken. :confused:

SuperRetard

New member
Med tanke på årgången vill jag inte börja spekulera i elfel.. Det låter ju som något som antingen är kopplat till gångtiden, eller temperaturen. Testa gärna det och se om det gör någon skillnad i utfall.

Är det gångtiden skulle jag liksom ovan tippa på undertryck i tanken vilket ger "soppatorsk".

Annars låter fenomemet lite som ett tjook-problem.. För mkt luft eller så.. Är den bara "orkeslös" eller blir den påtagligt "bluddrig" också?

Hur som helst skulle jag börja med att kolla slangar, kopplingar och kranar osv.. Hittar du inget så kolla tändning och de komponenter som styr det. Men äldre motorer brukar strula på annat än el, oftare iaf.

Lycka till!

@nderz

New member
Tank-problemet är lätt kollat. Lyft på tanklocket, det ska inte vara undertryck i tanken.

En spekulation bara utan att vara speciellt duktig på el-problem, men:

Kan eventuellt vara tändspoleproblem. Nu har jag i och för sig inte koll på hur snabbt temperaturen stiger i dom, men en dålig tändspole borde kunna bli ännu sämre ju varmare den blir.
När den har kallnat, hojen varit avstängd en stund, så funkar den bättre igen

SuperRetard

New member
Tank-problemet är lätt kollat. Lyft på tanklocket, det ska inte vara undertryck i tanken.

En spekulation bara utan att vara speciellt duktig på el-problem, men:

Kan eventuellt vara tändspoleproblem. Nu har jag i och för sig inte koll på hur snabbt temperaturen stiger i dom, men en dålig tändspole borde kunna bli ännu sämre ju varmare den blir.
När den har kallnat, hojen varit avstängd en stund, så funkar den bättre igen

Är också inne på värmespåret.. Kan man simulera det genom att kyla under eller värma före gång på nåt sätt?

En fläkt som kyler genom att bara blåsa in kallluft månne? (men då måste ju problemet vara märkbart även under tomgång.)

Kanske gå på med värmepistol/fön innan för att se om problemet uppkommer snabbare?

Felsökning ger mig alltid klåda och slutar med att jag "ringer en vän" (livlina).

Hampe

Skriver massor!
XT 400 var när den kom en försäkringsklassbastard för Sverige som i allt utom slagvolym är samma hoj som XT 550.
...och delar samma problem.

Förgaseriet är modellens achilleshäl - set-upen med en lågfartsförgasare och en högfartsförgasarare lanserades med argument som att det skulle ge "optimal gashastighet oavsett trottellyft, varvtal och belastning" samt "god körbarhet i alla lägen, på ett unikt vis bland encylindriga motorcyklar" och marknadsavdelingen hoppade jämfota av tre anledningar:

A: Det var nytt
B: Man döpa det hela till en förkortning, i detta fallet "YDIS"
C: Det var enkelt att peka på att hojen hade 4-ventilstopp genom att hojstackaren drabbats av "dubbla förgasare"

Sanningen?
Som alltid mycket tristare:
Dubbelförgasararrangemanget var en nödlösning eftersom det visade sig att det redan då föråldrade monoshock-systemet tog upp platsen som en riktig förgasare hade behövt...

Modellen är tyvärr en riktig citron och vara bara i produktion under 2 år - verkligheten kom ikapp hojen på rekordtid och blåste förbi på yttern på ett sätt som man inte sett sedan Suzuki var wankelmodiga...

Du skall börja med att känna om lågfartstrotteln (CV-styrd) löper lätt och fint. Oxidering och åldersförändringar kan ställa till det rejält på hojar som står mer än dom körs...

Därefter kan du försiktigt undersöka membranet efter minimala sprickor / hål.

Dessa två åtgärder är standardprocedur på alla hojar med konstantvakumförgasare som går skit.

På just din modell är bränslematningen från lågfartsförgasarens gemensamma flottörhus över till högfartsförgasaren ett problem - högfartsförgasaren saknar eget flottörhus och lirar inte förbindelsen där så går den inte fullt.

Även bränslenivån i det gemensamma flottörhuset är kritisk och kan behöva justeras.

Självklart har du redan kollat wire och att länkaget till spjället i högfartsförgasaren löper lätt och öppnar som det skall...?

Under en period höll man på att bygga om insug från Yamahas Grizzly-ATV för att kanske kunna klämma dit en vettig förgasare, men BLÄ vilket meck för att få igång en gammal hoj.
Ryktas också att förgasarbryggan från Kawasakis nutida 250 Ninja går att anpassa så man kan få i gång sin gamla 550 (400) men - vad vet jag...?

Jo, en sak vet jag!
Sonauto parade på sin tid ihop XT 550 med IT 465-chassin och fick till en grym ökenräjser med knaskort hjulbas!

1982--XT550.jpg

Bygg upp en replica! Nya Dakar-reglerna föreskriver ju max 450 CC - du är helrätt ute med en XT 400...

Lycka till!

Hampe

Chopperbyggarn

New member
Jo, en sak vet jag!
Sonauto parade på sin tid ihop XT 550 med IT 465-chassin och fick till en grym ökenräjser med knaskort hjulbas!

1982--XT550.jpg

Bygg upp en replica! Nya Dakar-reglerna föreskriver ju max 450 CC - du är helrätt ute med en XT 400...

Lycka till!

Hampe

OT:

Frän hoj!!

I yngre år drägglade jag över Enduro hojar konverterade med 4-takts Off Road motorer! Sålde min sista Enduro hoj (Husqvarna) ca 1982-83 män känslan för dessa hojar försvinner inte...en vacker dag kanske det blir en enduro igen och då blir det ett fyrtakts bygge från åren runt 1980.:)

Anders.J

2Wheels

New member
Tackar för alla tips! :)

Spekulationer om luft till tanken kan vi stryka då jag nyss var ute och testade detta, utan positiva resultat, tycker ändå inte att detta borde vara ett problem då det faktiskt sitter luftning i locket. :eek:

Tändspolen, som @nders och Hund klurade på skulle nog kunna vara värt att testa, har en tillfällig som man skulle kunna sätta på och köra en sväng med och kolla om det fungerar.

Fungerar inte detta så är nog Hampe inne på rätt spår med förgasarnas dåliga konstruktion. Har också fått höra från andra håll att dessa inte är av bästa slag.. :(
Med tanke på hur många gånger jag plockat isär, gått igenom och ställt in dessa så skulle det nog vara en idé att modifiera förgasare från en annan cykel så att de passar? :confused: Men fråga är ju då om det är värt allt jobb, eller om man hellre ska köpa en ny båge? :p

Full rulle!/ Björn

Hampe

Skriver massor!
OT:
Frän hoj!!

I yngre år drägglade jag över Enduro hojar konverterade med 4-takts Off Road motorer! Sålde min sista Enduro hoj (Husqvarna) ca 1982-83 män känslan för dessa hojar försvinner inte...en vacker dag kanske det blir en enduro igen och då blir det ett fyrtakts bygge från åren runt 1980.:)
Anders.J

Höll också på att böka i skogen från mitten av sjuttiotalet och 10 år framåt, ungefär.

Storkens fantastiska HL 500 blev ju normen, men den första XT 500-motorn var ju så hög att det var svårt att passa in den i några vettiga ramar, till vettiga kostnader.

Hondas charmlösa XL 350 med likkistetanken däremot - den motorn var låg och fin o passade slot-in i Husqvarnaramen, och gick dessutom att borra till 420 cc!

Å det var väl okay, men när man gav sig på denna lilla pärlan
xl250-72.jpg

och snodde motorerna så var det inte lika okay längre, tycker jag.

Men, det var andra tider då - och vem kunde tro att en offroad 250;a kunde bli en klassiker?
Och sedan dundrar plötsligt Thomas G ut i skogen med den första stänksmorda Husqvarnan, källarsmidd i lönndom - utan företagsledningens kännedom, av till största delen tvåtaktskomponenter...
Resten är så att säga historia... ...eller, eh - det är ju allting vi avhandlar i denna tråden.

F'låt avvikelsen, "2Wheels"! Kommer du någon vart med hojen din?
Låt oss få veta vad som händer!

Hampe

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Fungerar inte detta så är nog Hampe inne på rätt spår med förgasarnas dåliga konstruktion. Har också fått höra från andra håll att dessa inte är av bästa slag.. :(
Med tanke på hur många gånger jag plockat isär, gått igenom och ställt in dessa så skulle det nog vara en idé att modifiera förgasare från en annan cykel så att de passar? :confused: Men fråga är ju då om det är värt allt jobb, eller om man hellre ska köpa en ny båge? :p

Full rulle!/ Björn

Du hann svara innan jag fick iväg mitt meddelande.

Vad göra?
Ja, min uppfattning är att du kanske inte skall lägga för mycket pengar på en så gammal hoj:
den kommer knappast att bli en eftertraktad klassiker, sorry.

När du känner att du är vid vägs ände med vad du kan göra med egna händer så sälj av den i delar: Det finns säkert någon stackare som sitter med en rasad motor, men (förhoppningsvis) okay förgasarbrygga. Han blir överlycklig för att slippa riva i sin motor.
Någon annan vill ha dubbla uppsättningar hjul för att kunna växla mellan släta och knottriga däck beroende på humör - *katching*
Rätt vad det så är det någon som har en krokig framgaffel och vill ha din, sadlar utan revor har ett värde och den lilla verktygsväskan bakom sadeln verkar folk vilja betala vad som helst för...

Lite meckigt, men på så vis kan du på ett par månader hämta hem det mesta du lagt ut för hojen.
Man ser sådana här hojar ibland utannonserade för 14-15.000,- på Blocket.
Det är dom inte värda - speciellt inte med tanke på att Yamaha själva inte håller full reservdelssortiment längre.
Halva det priset är mer realistiskt - och inte sällan nästan den summa man kan få ut genom att aktivt sälja samma hoj i delar.

Det är trist att tala om "skrotvärde" på en hoj man räknat med att kunna åka omkring på och njut av, men - sorry; där någonstans landar man till slut.

Ytterligare ett tips - att köpa förgasaruppsättningar begagnat på Ebay eller så till just denna modellen är ett vågspel, som du säkert förstår.

...och slutligen en vädjan:
när du annonserar ut hojen i delar kommer du med all säkerhet att erbjudas pengar för regpappren på hojen. Inte sällan erbjuds du mer pengar för pappren än för någon annan enskild del du har kvar att sälja.
Fundera en stund över varför det är så - och avstå sedan från att sälja trots snyfthistorier om "precis likadan hoj som är importerad från Långtbortistan, men tyvärr omöjlig att registrera i Sverige bla bla bla.

Som sagt - lycka till, och håll oss uppdaterade.

Hampe

Last edited:

2Wheels

New member
Hampe: Ingen fara! Det är alltid kul med någon som har varit med ett tag och vill dela med sig! ;)

Tillbaka till mekandet! Bytte tändspole som sagt.. Utan framgång..
Tror nu stenhårt på förgasarna.. Om det inte är tändboxen som gått? Fast om detta skett så skulle den väl inte ens gå att starta?

Vad kan man då göra åt förgasarna?
Går det ens att få dessa att fungera bra med varandra, tycker både jag och far har pillat nog med dessa för att fastställa att dom inte kommer fungera till 100%? :confused:
Eller vet någon några alternativa förgasare som skulle kunna funka med lite modifiering?

2Wheels

New member
Ojdå nu han jag visst inte se att du gjort nytt inlägg förän jag skickat det gamla! :p

Mycket visa ord måste jag säga! För det verkar onekligen väldigt svårt, om inte omöjligt att få bågen att gå bra med dessa förgasare..
Har även innan funderat poå att sälja, men som du föreslår att sälja i delar verkar ju som en bättre idé för att få in lite $$$ och för att bli av med hojen..

Man får tacka för alla svar och tips som gets! Hoppas resten av er får en mindre bekymmersam början på säsongen! :D

Hoj så länge! / Björn