Problem Bakbroms

Koskivaara

New member
Hej alla MC-vänner!

Ska börja med att säga att jag är total rookie inom området. Köpte mig en Kawasaki kx 250-99 förra hösten. Nu har jag problem med att bakbromsen ligger an och efter en stunds körning blir skivan varm och kärvar fast. Fotbromsen fungerar bra i övrigt. Vanligt problem? Var kan felet sitta? Problemen började i s m att jag spände kedjan.
 

-ah

New member
Är bromsen mekanisk trumbroms, med stag?
I så fall ska även bromsen justeras när du spänner kedjan.
 

OH-

Member
Hej alla MC-vänner!

Ska börja med att säga att jag är total rookie inom området. Köpte mig en Kawasaki kx 250-99 förra hösten. Nu har jag problem med att bakbromsen ligger an och efter en stunds körning blir skivan varm och kärvar fast. Fotbromsen fungerar bra i övrigt. Vanligt problem? Var kan felet sitta? Problemen började i s m att jag spände kedjan.

1. Kolvarna kan vara skitiga / rostiga i oket. Pumpa ut, rengör, slipa eventuellt ytterst försiktigt, kleta på en aning silikonfett.

2. Fotbromspedalen går trögt, fjädern slapp, feljusterad så att huvudcylindern inte går tillbaka helt.

Inget av detta har med kedjejusteringen att göra men världen är full av sammanträffanden :rolleyes:
 
Top