Privatimport EU

LC4ever

New member
Vi (min fru och jag) har hämtat hem en hoj från Tyskland.
Tyvärr hamnade vi nu i det nya systemet med Vägverkets ursprungskontroll.
Lungt tänkte vi, det skulle ta 1-3 arbetsdagar för att fixa pappersarbetet.
Nu efter 2 veckor har vi fortfarande inte fått igenom pappersarbetet, nu pga av att det internationella datasystemet tydligen har krashat.
Problemet är att så länge den inte är besiktigad kan vi inte få ett registreringsnummer, vilket betyder att vi inte kan försäkra den.

Om man nu går ut och säger att det skall ta 1-3 dagar, skall det inte behöva ta 1-3 månader.

Så alla ni som skall importera nu till våren, tänk på att det kommer att ta en månad innan ni får köra eran nya pärla.
 

RMac

New member
Vi (min fru och jag) har hämtat hem en hoj från Tyskland.
Tyvärr hamnade vi nu i det nya systemet med Vägverkets ursprungskontroll.
Lungt tänkte vi, det skulle ta 1-3 arbetsdagar för att fixa pappersarbetet.
Nu efter 2 veckor har vi fortfarande inte fått igenom pappersarbetet, nu pga av att det internationella datasystemet tydligen har krashat.
Problemet är att så länge den inte är besiktigad kan vi inte få ett registreringsnummer, vilket betyder att vi inte kan försäkra den.

Om man nu går ut och säger att det skall ta 1-3 dagar, skall det inte behöva ta 1-3 månader.

Så alla ni som skall importera nu till våren, tänk på att det kommer att ta en månad innan ni får köra eran nya pärla.

Ja, det tar nog en stund innan de löser alla buggar med den nya processen. Jag tog hem med mig min MC från USA förra Oktober. Då sköt tullen ursrungskontrollen och jag fick skyltar av VV efter en och en halv veckor. Mitt problem däremot är att jag måste fixa bulleremissionsprov hos SFRO innan jag kan registreringsbesiktiga machinen. Problemet är att de kör inte bullerprovet förrän det blir nästan ideala väderförhallanden, så jag har fått vänta flera månader och kanske någon månad till.

Vet inte om det var ett kontruktivt svar i det här sammanhanget. Men lite kommentar om att vänta i alla fall...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har kontaktat Vägtrafikregistret och väntar på svar. SMC sa OK till att VV övertog ursprungskontroll eftersom man lovade 1-2 dagar. Verkligheten är en annan. Men, inkörningsproblemen bör vara åtgärdade och väntetiderna gå ner. Däremot ska det gå att försäkra en mc med utländsk registrering sedan nya regler trädde ikraft i fjol sommar. Ring ditt försäkringsbolag och förklara problemet.
SFRO genomför bullerprov så ofta som möjligt och när förutsättningarna medger det.
 

RMac

New member
Jag har kontaktat Vägtrafikregistret och väntar på svar. SMC sa OK till att VV övertog ursprungskontroll eftersom man lovade 1-2 dagar. Verkligheten är en annan. Men, inkörningsproblemen bör vara åtgärdade och väntetiderna gå ner. Däremot ska det gå att försäkra en mc med utländsk registrering sedan nya regler trädde ikraft i fjol sommar. Ring ditt försäkringsbolag och förklara problemet.
SFRO genomför bullerprov så ofta som möjligt och när förutsättningarna medger det.


Det är intressant. Min MC står också helt oförsäkrat i garaget just nu..

I fall det lät som om jag klagade på SFRO - för säkerhets skull så vill jag påpeka att det inte alls var avsikten... Man kan i alla fall vara tacksam att de finns. Det verkar inte finnas någon som helst alternativ för att skaffa bullercertifikat. Suzuki Sverige är inte alls intresserad av att hjälpa. Vilket jag tycker är lite konstigt egentligen - men det är ett annat ämne.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Pratat med Vägtrafikregistret. Inkörningsproblem av ett nytt system i kombination med att de europeiska söksystemen Eucaris och interpol inte fungerat optimalt är svaret. Denna vecka har tio nya personer hyrts in för att lösa problemet. Det kommer ändå att ta tid innan Vägverket kan utlova svar inom 1-2 dagar.
 
Top