Privatförsäljning av hojar; problem juridiskt vid provkörning

LEA

New member
Vid privatförsäljning av egen MC och "normalt" tillhörande provkörning råder det klart ett "moment 22" förhållande:
Stor Risk att man kan bli av med fordonet och riskera att inte få nån ersättning av försäkringsbolaget för stöld om den tilltänkte köparen sticker med hojen....
Att driva en process för att få tillbaka sitt fordon är ju knappast det man längtar efter...
Orsaken är ju att man ju frivilligt lämnat över sina nycklar på dyrgripen till den tilltänkte köparen och det då inte räknas som stöld av försäkringsbolagen.
Skulle själv göra en MC försäljning förra veckan och försökte hitta nåt formulär/kontrakt på nätet som gjorde att jag hade ryggen någolunda fri men tyvärr gick jag bet.
Kontaktade då mitt försäkringsbolag Bilsport&MC som utmärkt snabbt återkom med en "kravlista" på punkter som skulle uppfyllas för att det skulle vara möjligt att få ersättning av dom vid ev smitning med fordonet:

Gjorde då ett försök till eget "kontrakt" enligt följande:

Provkörning av MC ------- (Typ-regnr-datum skrivs in här )

Följande villkor gäller vid provkörning enligt mitt försäkringsbolag Bilsport&MC

• Köparens körkort överlämnas till säljaren
• Provtur sker enligt upplagd rutt ca 5-10 min.
• Säljaren kör före eller efter med egen MC-Bil.
• Del av köpesumma överlämnas som garant.
• Bensin i tank för kort tur´endast
• Dispens för provkörning beviljad för LEA 20120619 enligt mail Bilsport&MC

Utöver detta gäller att vid eventuell av provköraren orsakad skada /omkullkörning av fordonet debiteras SEK xxxxx kr i självrisk. ( Välj själv det belopp ni anser vara rimligt jag begärde 10000 )

Örebro 2012-xx-xx
Lars-Erik Andersson (ägare)


Godkännes


xxxxxxxxxxx - 19xx-___-___________ (provkörares namn och födelsedatum)


¨VIKTIGT är dock att kolla med ditt EGET försäkringsbolag vad som gäller kanske inte alls möjligt hos vissa enligt ovan !
Jag själv hade ju en "seniorförsäkring å flera hojar och normalt ej tillåten att provköras av andra men fick dispens för provkörning per mail från Bilsport&MC aktuell dag.

Mycket att tänka på men kanske nåt att nyttja för er andra privatsäljare ; sens moral min tilltänkte köpare provade aldrig hojen utan köpte den direkt ändå !
 

gundj

New member
Bra initiativ.
Jag brukar skriva i annonsen att det är pengar i min hand och vurpad hoj är köpt hoj, det brukar seriösa spekulanter tycka är OK.
 

Zopilote

New member
Jag kanske är godtrogen, men jag brukar gå på intrycket jag får av köparen... Har köpt och sålt rätt många hojar (30-40st), och har hittills inte blivit blåst...Ett antal gånger har köparen frivilligt lämnat över körkort och t.ex. bilnycklar, annars har jag nöjt mig med att titta på körkortet att det är rätt person och att A-behörighet finns. En enda gång har jag nekat provkörning när jag har tyckt det varit något skumt med köparen. Ofta tycker jag det går att sålla bort suspekta människor redan på telefon.
 

LEA

New member
Hej Instämmer med er båda generellt
Har under åren sålt en massa bågar å även ett antal bilar utan egentliga problem och utan att ställa några speciella formella krav vid provkörning .....men fick upp ögonen förra året när en 08:a (ursäkta stockholmare men thats reality) dök upp och köpte en hoj av mig, han kunde hela registret med risker eftersom han krängde fordon lite halvproffesionellt !
Ett stort antal personer har dock köpt hoj av mig UTAN provkörning förmodligen på grund av mina blå ögon.....'
Skämt åsido normalt det går det nog bra i 99% av fallen men den gången man är 1 % är det inte kul.
Vore bra om SMC kunde lyfta denna fråga och gärna försöka hitta nån bra lösning som passar såväl säljare som potentiell köpare; man vill ju trots allt sälja bågen !
En sammmanställning vad de olika försäkringsbolagen anser kanske kunde utgöra en artikel i medlemstidningen
 

Cyborg

New member
Själv skulle jag inte trivas att enbart kunna provköra en hoj i 5-10 minuter med dig körandes bakom mig. Bättre då att ha lite bensin i hojen så den bara klarar sig en-två mil så har man en dunk hemma som man kan fylla på hojen med om den säljs vid tillfället.
 

LEA

New member
Själv skulle jag inte trivas att enbart kunna provköra en hoj i 5-10 minuter med dig körandes bakom mig. Bättre då att ha lite bensin i hojen så den bara klarar sig en-två mil så har man en dunk hemma som man kan fylla på hojen med om den säljs vid tillfället.

Håller med dig ..inte roligt att ha nån säljare i bakhasorna när man provar men vad göra som säljare ?

Lite bensin i tanken är ju "peace of a cake" för en potentiell tjuv att fixa med lite "medhavd skaffning å sen påfyllning på närmsta mack..... tyvärr !

Behövs nog lite klarare regler från försäkringsbolagen vi får väl se om det blir nåt i tidningen fra<möver bollen är kastad till redax

//Lars-Erik
 

-JP-

New member
I strikt juridisk bemärkelse bör man akta sig för vilka begrepp man använder ("stöld", "garant" osv.). Vi jurister har en tendens att vara tämligen anala när det kommer till lokutioner.

Angående problemet för handen är ett avtal mellan dig och personen som ska provköra tämligen meningslöst om vederbörande avser att sno hojen, eftersom jag har svårt att tänka mig att han (eller hon) lämnar korrekta uppgifter. Ditt försäkringsbolag kan således inte veta säkert att du inte själv upprättat avtalet när väl du insett att de där fem-tio minuterna ni kom överens om blivit 50 och att du nog inte kommer få återse din hoj. Du står följaktligen risk att komma att sitta på ett i praktiken värdelöst avtal (åtminstone om försäkringsbolaget har en jurist av någon som helst kvalitet).

Begränsad bensin i tanken är ju också tämligen meningslöst eftersom, såsom påpekat, föraren bara behöver tanka (och betala kontant, för att undvika ev. spårning).

Det finns ingen, åtminstone mig veterligen, 100% säker lösning som samtidigt är praktiskt genomförbar när det kommer till provkörning. Det bästa jag kan rekommendera är att göra en nedsättning av köpesumman på (oberoende) tredje parts bankkonto. Om hojen blir såld (eller "försvinner") går beloppet till säljaren. Om inte går det tillbaka till köparen. Metoden fungerar även som en form av kreditundersökning.

Avtal reglerande omkullkörning m.m. rekommenderar jag dock helhjärtat.
 
Top