pris

  • Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Varför är priset så högt på denna bmw om jmf med japanska hojar från den tiden?

http://www.blocket.se/halland/BMW_R50_5_Arsmodell_1970_21324942.htm?ca=14&w=3

En japansk 500cc tex honda cb 500 f från den tiden kostar mellan 15-25000 kr så jag förstår inte var bmw ska kosta dubbelt? Bmw sålde väl mer än honda på den tiden eller?

Finns det ngn bra motivering till det höga priset som jag kanske inte känner till?

MVh

Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
Om det är ngn som har erfarenhet av denna modell får Ni gärna dela med Er!

Hej,

Varför är priset så högt på denna bmw om jmf med japanska hojar från den tiden?

http://www.blocket.se/halland/BMW_R50_5_Arsmodell_1970_21324942.htm?ca=14&w=3

En japansk 500cc tex honda cb 500 f från den tiden kostar mellan 15-25000 kr så jag förstår inte var bmw ska kosta dubbelt? Bmw sålde väl mer än honda på den tiden eller?

Finns det ngn bra motivering till det höga priset som jag kanske inte känner till?



MVh

Amir
 

jan-olovj

Active member
Det står varje säljare att begära vad han vill, frågan är om den blir såld. Vill du handla så ring o pruta. En äldre pryl med dokumenterad historia kan höja priset för en samlare.
 

P-O Noren

New member
Svårt att svara på, visst skulle jag personligen gärna haft en honda cb750 från samma tid. Men den där BMW´n var läcker. Jag tror priset ligger ganska rätt. Alltid härligare med hojar med karaktär och historia mot nytt och opersonligt. Tror garanterat att han får det han begär för hojen.

Betalade själv 40 000 för en yamaha GTS 1000 i mycket fint skick från 1993.
Jag vet att det var ett överpris, men fint skick värderar jag högt.
Det märks att gamla hojar intresserar många, man får alltid kommentarer och pratstunder då man står vid hojen.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det jag menar är att om jmf en honda cb 500 cc med likvärdig skick och historik från samma år så kostar den runt 20 000kr.

Frågan som jag ställer till mig själv och Er är att om det kan finnas faktorer som att det kan inte såldes så många exemplar av r50 som honda cb 500 eller andra skäl som kan motivera det höga priset.

Jag äger ju idag en honda cbf 500 och har börjat funderat på att byta ut den mot en veteranhoj. Det var ju trots allt en veteranhoj jag var ute efter. Det här med nya hojar är inget för mig. Äldre hojar uppfyller mina krav.

Mvh

Amir

Svårt att svara på, visst skulle jag personligen gärna haft en honda cb750 från samma tid. Men den där BMW´n var läcker. Jag tror priset ligger ganska rätt. Alltid härligare med hojar med karaktär och historia mot nytt och opersonligt. Tror garanterat att han får det han begär för hojen.

Betalade själv 40 000 för en yamaha GTS 1000 i mycket fint skick från 1993.
Jag vet att det var ett överpris, men fint skick värderar jag högt.
Det märks att gamla hojar intresserar många, man får alltid kommentarer och pratstunder då man står vid hojen.
 

P-O Noren

New member
Svårt, alltid köparen som bedömmer.
Jag skulle vilja påstå att en cb500 från samma år med lika excellent skick borde definitivt betinga ett högre värde än 20 000kr, svårt att säga exakt men kanske runt 30 000kr.

Samtidigt så är den hoj som historiskt sett gjorde mest intryck just cb750. En sådan kan ju kosta allt från 45-100 000 kronor i perfekt restaurerat skick.
Detta kan ju medföra att just cb500 modellen blir anonym. Det finns ett antal 80 talshojar som kan bli framtidens klassiker. Jag kan tänka mig några av kawasakis 1000-kubikare.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det du nämner om att 500:an fallit i skuggan av 750 modellen kan väl vara en orsak till att den står lägre i pris.

// Amir

Svårt, alltid köparen som bedömmer.
Jag skulle vilja påstå att en cb500 från samma år med lika excellent skick borde definitivt betinga ett högre värde än 20 000kr, svårt att säga exakt men kanske runt 30 000kr.

Samtidigt så är den hoj som historiskt sett gjorde mest intryck just cb750. En sådan kan ju kosta allt från 45-100 000 kronor i perfekt restaurerat skick.
Detta kan ju medföra att just cb500 modellen blir anonym. Det finns ett antal 80 talshojar som kan bli framtidens klassiker. Jag kan tänka mig några av kawasakis 1000-kubikare.
 

-ah

New member
Många privata försäljare verkar ha en rätt orealistisk uppfattning om värdet av deras objekt. Jag har sett begagnade hojar bjudas ut till högre priser än nya fjolårsmodeller som säljs av förhandlare, med garanti och 0 km på mätaren.
Men försöka duger ju....
 

P-O Noren

New member
Det du nämner om att 500:an fallit i skuggan av 750 modellen kan väl vara en orsak till att den står lägre i pris.

// Amir

Jag är ingen expert på Honda. Men jag vet att just CB750 är ju mytomspunnen för det intryck den gjorde i MC-historien. Det var ju en absolut "superhoj" när den kom. Ingen hoj på marknaden hade samma prestanda som den, om jag förstod det rätt. Bara ljudet från dom där piporna får en ju än idag att rysa.
http://www.youtube.com/watch?v=4-FstCKzbzQ
Mc-historia kort och gott, tyvärr platsar ju inte just 500 modellen där på samma sätt. Lite taskigt, för vad jag förstår så är den mycket lik 750'in i konstruktion.

För BMW kan ju faktorer som att det är ett lågt serienummer eller en mycket ovanlig modell av någon anledning spela in.

Jag håller även med dig -ah, egentligen har ganska många privata säljare orealistiska uppfattningar. Jag betalade mycket för min hoj, men jag kan ju inte räkna med att någon annan ger något. Jag har tagit en stor risk med den jag köpte. Går den sönder kan vissa delar bli dyra, men har jag tur så står den sig. För just min modell finns det endast 86st i sverige i trafik. Vad jag förstår så är ca. hälften importerade. Så ovanlig är den, det betyder dock inte att den är värdefull.
 

P-O Noren

New member
Några hojar man gärna skulle haft i garaget om man var rik:

BMW från andra världskriget
http://www.youtube.com/watch?v=RwfITSdtnvQ&feature=related

Gammal BMW r26 från 1957
http://www.youtube.com/watch?v=1qb3OImyc4Y&feature=related

Honda cb1100r
http://www.youtube.com/watch?v=i1jgtu1U5Us

Honda CB 900 Bol D'or
http://www.youtube.com/watch?v=s8rWSvAUOhU

BMW r80, går ju att köpa billigt
http://www.youtube.com/watch?v=6i01Tc1uYwY

Yamaha GTS 1000, äkta reklam från den tiden det begav sig
(visst jag är jävig eftersom jag har en sån just nu)
http://www.youtube.com/watch?v=u3hDAKGw5Is&feature=related

Suzuki gt 750 (deras svar på hondan)
http://www.youtube.com/watch?v=Xlt08WGCmYU

ja listan kan göras lång...:D
 
H

honda cbf 500

Guest
Själv är jag intresserad av yamaha sr 400/500, honda cb 500 t och f-modellen, Harley davidson med fotkoppling och handväxel, bmw r60,r69,r50/5 och yamaha tx 750.

Jag vill att nästa cykel har ekrade hjul, kick och luftkylningen, gärna fyrväxlad låda och kardan.

Aspekter som jag beaktar är pris, tillgång till reservdelar, hojens användbarhet dvs ska kunna köras korta och långa resor med, ta en tur runt sviestadbanan någon gång om året, vettig prestanda.

Generellt sätt brukar jag tänka så att ju fler cylindrar ju mer potentiell problem köper jag mig. Därav brukar jag hålla mig till stånkor och twinnar.


Hälsningar,

Amir





Några hojar man gärna skulle haft i garaget om man var rik:

BMW från andra världskriget
http://www.youtube.com/watch?v=RwfITSdtnvQ&feature=related

Gammal BMW r26 från 1957
http://www.youtube.com/watch?v=1qb3OImyc4Y&feature=related

Honda cb1100r
http://www.youtube.com/watch?v=i1jgtu1U5Us

Honda CB 900 Bol D'or
http://www.youtube.com/watch?v=s8rWSvAUOhU

BMW r80, går ju att köpa billigt
http://www.youtube.com/watch?v=6i01Tc1uYwY

Yamaha GTS 1000, äkta reklam från den tiden det begav sig
(visst jag är jävig eftersom jag har en sån just nu)
http://www.youtube.com/watch?v=u3hDAKGw5Is&feature=related

Suzuki gt 750 (deras svar på hondan)
http://www.youtube.com/watch?v=Xlt08WGCmYU

ja listan kan göras lång...:D
 

Marie

Banned
Generellt sätt brukar jag tänka så att ju fler cylindrar ju mer potentiell problem köper jag mig. Därav brukar jag hålla mig till stånkor och twinnar.

Ja tänk vad vi resonerar olika.... ;)
Jag för min del hävdar alltid:
"Cylinderantal, motoreffekt, vridmoment och slagvolym kan man aldrig få för mycket av..." Och detta gäller både bilar och motorcyklar.
I min värld är minsta tänkbara motor på en hoj en fyra och i en bil, en sexa.:eek:
 

-ah

New member
Så ovanlig är den, det betyder dock inte att den är värdefull.


Det ska gudarna veta. Om ett finns mer än ett dussin av min modell i landet skulle jag bli förvånad.
Men då får jag kanske 35000 vid försäljning i dag. En värdeminskning på 10000 om året. Men å andra sidan har jag inga tankar på att sälja, så vad gör det? :D
 
Top