Prioriteringar när det gäller oss farliga sammhällssrörtande varelser.

VBK

New member
Rumlar runt och skriver alldeles för ofta med magen, kommer inte ens ihåg var och när jag la ett inlägg ang att det var galet att dom blå var tvingade att dra ner på insatserna på dom riktigt elaka för att kunna lägga energin på att fota oss vid glasskiosker för att slå till hårt mot oss missanpassade busar som fördärvar samhället med bakaåka, buller och ev en hantighetsöverträdelse vid behagliga tillfällen.

Så här med blicken i backspegeln så måste jag ju säga till RPS och alla inblandade ......Skit ner er och se för helvete till att inse var det behövs resurser...

http://www.expressen.se/gt/skots-pa-restaurang-var-inte-en-slump/
 
Last edited:

VBK

New member
Vet inte hur jag skall tolka den obefintliga responsen, hade jag varit ute på stöpis så hade jag blivit ifrågasatt, men tystnaden tyder på att det är en kanskesanning.... Som ingen törs sig på.
 

Cyborg

New member
Att polisens prioriteringar är felaktiga är väl egentligen inte många som tvivlar på. Dock är det inte polisen själva som bestämmer sina prioriteringar utan det är politiken. Fast för att lugna er högerkramande läsare så spelar det egentligen ingen roll vem som bestämmer då vi ändå befinner oss i en slags liberal mittfil.

Man skulle också kunna skylla på den rådande kapitalismen gällande brott: man tycker att det är bättre att polisen genererar symboliska ekonomiska samhällsvinster till staten där det är lätt att fälla och få den straffade att betala för att "sona" för sitt brott än att polisen måste lägga ner "enorma" resurser på brottsförebyggande åtgärder där samhällsvinsten istället skulle resultera i att förhindra ett brott som inte generera någonting annat än trygghet.
Trygghet är förövrigt egentligen meningslös om det inte finns något som gör en otrygg :p

Man kan säga att polisen nu står för att dra in pengar till samhället medan kamerorna och övervakningen istället tagit över rollen att skapa "tryggheten".

Fast det går givetvis att skifta fokus om man skulle kapitalisera flera typer av brott, framförallt våldsbrott och mord genom att införa en möjlighet för förövarna att betala en större summa för att slippa mångåriga fängelsestraff samt lägre beviskrav, då skulle vi se hur mycket fokus det skulle läggas på detta område :wink:
Sjukt? jovisst men det är i praktiken lika sjukt som att fokusera på att "lagligen" tjäna pengar på vissa typer av "mindre" brott.

Ett annat sätt vore att privatisera polisen där då konsumenterna direkt skulle få möjligheten att bestämma vad det är polisen ska lägga sin prioritering på :wink:

Varsågod VBK, help yourself out :tummenupp
 

gundj

New member
...å för att inte du själv skall framstå som lite off du med så kan det sägas att forumklockan skiljer en timme beroende på om man är inloggad eller inte. :tummenupp

Jag är säkert lite "off" varför skulle jag annars skriva så mycket här?
Men jag förstår inte kommentaren om forumklockan, när visar den rätt? När jag är inloggad eller urloggad?
 

Hampe

Skriver massor!
Jag är säkert lite "off" varför skulle jag annars skriva så mycket här?
Men jag förstår inte kommentaren om forumklockan, när visar den rätt? När jag är inloggad eller urloggad?

Samma här - man borde fa... ...ktiskt tänka sig för lite.
Forumet visar (just nu) rätt tid när man är inloggad, men går en timme tidigt när man betraktar inläggen som ej inloggad.
Du framstår alltså bara som förvirrad för de som inte är frekventa gäster på forumet. Vi andra vet... *solskensleende*

Hampe
 

VBK

New member
...å för att inte du själv skall framstå som lite off du med så kan det sägas att forumklockan skiljer en timme beroende på om man är inloggad eller inte. :tummenupp



Det kallas "pietet". Var du glad och tacksam för det. :angel:



H

Jag vet faktiskt inte, jag trodde det skulle rumla om lite bland tankarna och kommentarerna hos folk.

Men ibland missar man ju apex otäckt galet.
 

Jämten

New member
Så mycket skitsnack.Skithusdiktare bland poeter är som en brakskit bland trumpeter.Skriv dessutom så gemene man kan förstå

och inte i klyschor.Hälsningar Jämten.:lemon::lemon:
 

SuperRetard

New member
Att polisens prioriteringar är felaktiga är väl egentligen inte många som tvivlar på. Dock är det inte polisen själva som bestämmer sina prioriteringar utan det är politiken. Fast för att lugna er högerkramande läsare så spelar det egentligen ingen roll vem som bestämmer då vi ändå befinner oss i en slags liberal mittfil.

True, jag har två kompisar i olika polisstyrelser, den ena röd och den andre blå, ingen av dem riktigt platsar där dock.
 

Hampe

Skriver massor!
Jag vet faktiskt inte, jag trodde det skulle rumla om lite bland tankarna och kommentarerna hos folk.

Men ibland missar man ju apex otäckt galet.

Du vill diskutera ämnet på allvar, alltså?
Okay - klicka uppe på fliken "forumflödet" då.
Där ser du vad som hänt på forumet de senaste dagarna. Inget.
Inget av värde i vart fall. En nyreggad medlem ifrågasatte varför han inte fått någon form av kvittens på att hans medlemsansökan tagits emot.
Både Jesper och Swedie har engagerat sig och svarat. That's it for the weekend.
Nonsens- och tramstrådarna rullar på, men annars är det dött.
Nu, strax före midnatt på tisdagskväll kan jag i forumflödet bland de 10 senaste lyfta trådarna se tre trådar som det postades senast i under lördag eftermiddag... Det är alltså inte din fråga det är fel på - det är forumet.
Forumet, och landets befolkning som inte bryr sig när rättsväsendet skevar ur.

Man skulle kunna tro att Polisen arbetar för att upprätthålla lagen, och har riktlinjer att arbeta efter som är sunda och vettiga.
Så är det inte. De som fysiskt arbetar med förebyggande arbete, ren brottsbekämpning, och utredning av begångna brott sitter i en häxkittel av order och kontraorder, begränsningar, besparingar och får sitt arbete förstört av opportunister som sitter i chefande positioner, travade på varandra och ängsligt försöker förstå vart vinden blåser denna veckan.
Man är angelägen att vara "till lags" gentemot opinion och vad media skriver för tillfället, samtidigt som man försöker manövrera sig själv så att man inte hamnar i karriärmässigt marvatten.

Anledningen till att vi har en polisstyrka som accepterar en utveckling där gangsters skjuter hejvilt omkring sig är att vi accepterar det.
Vi är inte speciellt upprörda över det som sker - eftersom det huvudsakligen händer i segregerade områden där smågangsters knallar ner andra smågangsters. Vissa av oss rycker på axlarna och tycker att det är bra med självsanering där lowlifes raderar ut varandra utan att staten behöver gå emellan. Om vi inte bryr oss, så lär inte rättsvårdande myndighet göra det...
Att vapnen cirkulerar fritt och är mer lättillgängliga än någonsin tidigare verkar inte bekymra någon. Det är ju inte så att dom åker runt och skjuter hederliga personer, eller hur?

Samma sak med sommarbränderna i olika förortsområden. Det är ju deras egna bilar som brinner, eller hur? Dom är väl bara glada att kunna casha in på försäkringen. Vi ser hur samhället krackelerar - men engagerar oss inte. Det är ju bara vissa speciella postnummerområden som är drabbade; vad rör det mig?

Inte ens när rättssystemet ruttnar sönder inifrån och folk finner andra, mer effektiva vägar att finna "rättvisa" på reagerar vi.
"Övergrepp i rättsak" är ett brott som under perioden 1999 till 2009 ökade med nästan 100% och fortsätter öka starkt.
Vem bryr sig? Vem bryr sig när den innersta väven som vårt rättsystem är byggt av repas upp, maska för maska...?

Brott som är "svåra" att reda ut läggs ner, eller kriterierna för hur dom skall bokföras ändras för att bättre passa den bild man vill visa upp.
För det är det det handlar om. Man vill projicera en "bild" av att man är handlingskraftig, och då lönar det sig bäst att jobba med sådant som är enkelt att lagföra, och som folket tycker är bra.

Beteendeövervakning i trafiken = Dåligt - eftersom man måste förklara för folk vad dom gjort för fel, och kunna få med sig rätten på spåret också.

Sätta åt dödspiloter på motorcyklar som väsnas = bra, eftersom ingen utanför en snäv krets av motorcyklister tycker att vi har ett existensberättigande. Vi dyker upp från ingenstans för den som sitter i lugn och ro med lite Facebookande, vi tränger oss i köer utan att ens betala trängselskatt och vi har fri lejd förbi alla fartkameror eftersom vi slipper ha nummerskylt fram.

Alltså upplever befolkningen att polisen gör ett bra jobb när dom jagar oss eftersom vi saknar existensberättigande.
Alltså jagar polisen oss eftersom det är bra bang for the buck i allmänhetens ögon, och man slipper ifrågasättas under ännu en budgetperiod.

Var är den där "kotzen-smileyn" när man behöver den...?




Hampe
 

HkanB

New member
Korruption kan se rätt "olika" ut!

Att polisens prioriteringar är felaktiga är väl egentligen inte många som tvivlar på. Dock är det inte polisen själva som bestämmer sina prioriteringar utan det är politiken. Fast för att lugna er högerkramande läsare så spelar det egentligen ingen roll vem som bestämmer då vi ändå befinner oss i en slags liberal mittfil.

Tja , det är mycket möjligt att det är nettoresultatet av att politiker har mer gemensamt med varandra än med någon av väljare eller väljargrupper de påstår sig representera! :mad:

Man skulle också kunna skylla på den rådande kapitalismen gällande brott: man tycker att det är bättre att polisen genererar symboliska ekonomiska samhällsvinster till staten där det är lätt att fälla och få den straffade att betala för att "sona" för sitt brott än att polisen måste lägga ner "enorma" resurser på brottsförebyggande åtgärder där samhällsvinsten istället skulle resultera i att förhindra ett brott som inte generera någonting annat än trygghet.
Trygghet är förövrigt egentligen meningslös om det inte finns något som gör en otrygg :p

Man kan säga att polisen nu står för att dra in pengar till samhället medan kamerorna och övervakningen istället tagit över rollen att skapa "tryggheten".

Fast det går givetvis att skifta fokus om man skulle kapitalisera flera typer av brott, framförallt våldsbrott och mord genom att införa en möjlighet för förövarna att betala en större summa för att slippa mångåriga fängelsestraff samt lägre beviskrav, då skulle vi se hur mycket fokus det skulle läggas på detta område :wink:
Sjukt? jovisst men det är i praktiken lika sjukt som att fokusera på att "lagligen" tjäna pengar på vissa typer av "mindre" brott.
Vår polis verkar vara mer fokuserad som du är inne på "brott" begågna av Svensson snarare än brott begågna mot Svensson.
En mycket lätthanterligare "kundkrets" än det riktiga buset.
Dessutom förefaller det som om upphovsrättsbrott är något som känns angeläget för vår polis. Så angeläget att man enligt vad jag hört i radio numera har en specialgrupp för det...samtidigt som man minskat på bemanningen där man sysslar med sexualbrott...
Som sagt en fråga om prioriteringar...och endera korkade politiker eller politiker med baknkkonton på än så länge okontrollerbara ställen.
Någon skrev att: Alla politiker går att köpa...det är bara det att det är REA på svenska politiker. Ryktet säger att de säljer sig för billigt...inte bra för nivån ute i resten av EU. :wink:
Ett annat sätt vore att privatisera polisen där då konsumenterna direkt skulle få möjligheten att bestämma vad det är polisen ska lägga sin prioritering på :wink:
Om man skall dra några lärdomar av förekomsten av privata fängelser i USA och Storbrittanien så lär privata poliser snabbt ge upphov till lobbyverksamhet syftandes till dess utökning genom ytterligare kriminalisering. Inte kul.
 
Last edited:

Cyborg

New member
Intressant att trådskaparen VBK egentligen struntar i sitt eget ämne, hah vad är ens poängen att poängtera att det då har lågt intresse?

Tja , det är mycket möjligt att det är nettoresultatet av att politiker har mer gemensamt med varandra än med någon av väljare eller väljargrupper de påstår sig representera! :mad:


Vår polis verkar vara mer fokuserad som du är inne på "brott" begågna av Svensson snarare än brott begågna mot Svensson.
En mycket lätthanterligare "kundkrets" än det riktiga buset.
Dessutom förefaller det som om upphovsrättsbrott är något som känns angeläget för vår polis. Så angeläget att man enligt vad jag hört i radio numera har en specialgrupp för det...samtidigt som man minskat på bemanningen där man sysslar med sexualbrott...
Som sagt en fråga om prioriteringar...och endera korkade politiker eller politiker med baknkkonton på än så länge okontrollerbara ställen.
Någon skrev att: Alla politiker går att köpa...det är bara det att det är REA på svenska politiker. Ryktet säger att de säljer sig för billigt...inte bra för nivån ute i resten av EU. :wink:

Om man skall dra några lärdomar av förekomsten av privata fängelser i USA och Storbrittanien så lär privata poliser snabbt ge upphov till lobbyverksamhet syftandes till dess utökning genom ytterligare kriminalisering. Inte kul.

Kan inte annat än att hålla med.

Polisfrågan är klart känslig, speciellt när det framkommer att den svenska polisen har en av de lägre nivåerna på antal uppklarade brott i jämförelse med övriga världen. Anser att politikerna använder sig då av en quick-fix likt de gjort med att höja utbildningsresultaten i grund- och gymnasieskola: de väljer att fokusera på det som är lättaste att klara upp och det i sin tur bidrar ju till att fuska sig till bättre statistik då den inte tar hänsyn till om det är allvarligare eller enklare brott som blivit uppklarade :wink: Antingen är våra politiker väldigt finurliga, lata eller så får de stora summor pengar vid sidan av.

Upphovsrättsbrott är däremot på modet i de flesta västländer. Det är förövrigt intressant: det är i regel ingen politiker som går till val på att skärpa upphovsrättsbrott utan det verkar enbart vara något man får på köpet. Representativ demokrati i sin yttersta helhet. Men här är det tyvärr dess väljare som gör detta möjligt, att upphovsrättsbrott bör ses allvarligare än att folk blir nedskjutna på gatan då de inte ställer dessa krav.

Rea på både svenska politiker, svenska naturresurser, svenska företag, svensk valuta och svensk politik, vi har blivit som en slags lågpriskedja :(

Givetvis skulle en privat poliskår bli extra utsatt för lobbying och korruption men det beror också på hur man skulle reglera privatiseringen. Jag utgår ifrån att den privata polisen kanske kunde vara en slags extratjänst där de som vill kan skaffa sig en prenumeration eller ett abonnemang. Detta skulle då betyda att polisen bör tillgodose konsumenternas intresse, vill de då ha extra fokus på inbrott eller alkoholrelaterad brottslighet skulle den poliskåren då rikta sig mot det. För att då göra det "smidigare" för konsumenten och lite mer "kostnadseffektivt" skulle man givetvis använda samma system som de privata vårdgivarna gör idag: staten står för alla transaktionskostnader så den privata poliskåren också kan vara med och konkurrera :tummenupp
 

VBK

New member
Hittade äntligen artikeln som denna tråden har roten i, http://hd.se/skane/2013/05/16/polisens-ganggrupp-ligger-nere-i/

Vet inte hur detta forumet ser på länkar till SH men jag lägger den ändå här så att folk kan få ett sammanhang, om det är ajabaja så får en mod ta bort länken.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...-sommar-quot&p=5805650&viewfull=1#post5805650

Denna tråd kanske är lite luddig, men för oss här nere i söder så blev vi ju lite förvånade över att varje tisdag vi hade en Tisdagstur så gled det alltid upp blåa i antingen civila eller målade bilar på vår älskade Strandvägen,trevligt egentligen då vi viftade och hälsade på varandra allt som oftast.

Det som blev lite för mycket i mina ögon var när det en helt vanlig tisdag gled upp en bil på gångstråket mellan oss och, havet hissade ner rutan och pratade mycket kryptiskt med den tappra skara på kanske 10 piloter som stod där och var trevliga mot Poliser som alltid.

Det som var lite mindre trevligt var ju att en kamera kom upp när dom lämnade oss och filmade oss och hojarna, till saken hör att vi oftast har en riktigt bra komunikation med dom blå och lägger mycket värde i det som vi får till oss från dessa.
Det hade varit möe bättre om dom tagit sig tid att kliva ur rustningen och faktiskt fått ut så mycket mer av situationen, vi diskuterade tom att fota oss med resp. hoj och lämna bilderna på polishuset för att markera att vi inte har nått att dölja öht

Vi vill bara köra hoj utan att störa allt för mycket men när artikeln på HD kom så tyckte jag och många av dom andra att det prioriterades galet.

En enkel förklaring till denna tråd, sen att jag vill få i gång en diskussion också är en bidragande orsak.

Och Cyborg jag struntar inte i mitt eget ämne, detta svar var till dom enda som bemödat sig att ens svara seriöst och med dom blå menar jag ju givetvis inte sittande regering utan alla våra duktiga Poliser.
 

Hampe

Skriver massor!
Hittade äntligen artikeln som denna tråden har roten i, http://hd.se/skane/2013/05/16/polisens-ganggrupp-ligger-nere-i/

Vet inte hur detta forumet ser på länkar till SH men jag lägger den ändå här så att folk kan få ett sammanhang, om det är ajabaja så får en mod ta bort länken.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...-sommar-quot&p=5805650&viewfull=1#post5805650

Denna tråd kanske är lite luddig, men för oss här nere i söder så blev vi ju lite förvånade över att varje tisdag vi hade en Tisdagstur så gled det alltid upp blåa i antingen civila eller målade bilar på vår älskade Strandvägen,trevligt egentligen då vi viftade och hälsade på varandra allt som oftast.

Det som blev lite för mycket i mina ögon var när det en helt vanlig tisdag gled upp en bil på gångstråket mellan oss och, havet hissade ner rutan och pratade mycket kryptiskt med den tappra skara på kanske 10 piloter som stod där och var trevliga mot Poliser som alltid.

Det som var lite mindre trevligt var ju att en kamera kom upp när dom lämnade oss och filmade oss och hojarna, till saken hör att vi oftast har en riktigt bra komunikation med dom blå och lägger mycket värde i det som vi får till oss från dessa.
Det hade varit möe bättre om dom tagit sig tid att kliva ur rustningen och faktiskt fått ut så mycket mer av situationen, vi diskuterade tom att fota oss med resp. hoj och lämna bilderna på polishuset för att markera att vi inte har nått att dölja öht

Vi vill bara köra hoj utan att störa allt för mycket men när artikeln på HD kom så tyckte jag och många av dom andra att det prioriterades galet.

En enkel förklaring till denna tråd, sen att jag vill få i gång en diskussion också är en bidragande orsak.

Och Cyborg jag struntar inte i mitt eget ämne, detta svar var till dom enda som bemödat sig att ens svara seriöst och med dom blå menar jag ju givetvis inte sittande regering utan alla våra duktiga Poliser.

Vad jag förstår så anser man inne på SH att debatten här på SMCs forum är styrd och stenhårt modererad med piskan vinande lågt över huvudena på de stackars galärskribenterna som satta till att starta trådar, skriva inlägg och försöka verka glada och otvungna på samma gång.
Det är inte riktigt sant. Så länge man inte länkar till porr, våld och rasism så kan man länka vart man vill.
...det är alltså kanske, eventuellt, möjligen okay att länka till Sporthoj också. :very_drunk:


Jag förstår din reaktion på mötet med polisen. Klumpigt, okänsligt och kontraproduktivt.
Själv hade jag inte accepterat det. Men, du är inne på rätt spår själv: kliv över på deras planhalva och ta bollen ifrån dem!

I ljuset av samma resursbrist som de flesta polisdistrikt lider av under sommartid och med oro för att inte kunna täcka alla baser kommer någon - enskild polisman eller befäl på mellannivå på den briljanta idén att punktmarkera er där dom vet att ni finns och dokumentera er för att förhoppningsvis kanske hålla ner er lite på distans när dom inte har resurser nog att göra allt som alla skriker om.
Kanske bra tänkt i en liten skara av likatänkande i ett stängt, unket rum - men inte så smart i praktiken.
Lite som att svänga Hjulstabron när resurserna inte räcker till: det blev inte riktigt som man tänkt sig...

Jag hade nog hellre än att gått och varit gramse en hel sommar och en hel höst - och kanske längre än så? begärt att få till ett möte med lämplig polischef och gått dit allihopa efter jobbet: i de vanliga arbetskläderna - blåkläder för dom som känner sig bekväma i det, kavaj och slips för den som tvingas till sådant.

Berätta vad som förevarit, visa upp er som de samhällsbärare ni är och fråga på ort och ställe om ni verkligen har gjort er förtjänta av sådan behandling. Helsingborg har en fair share av idiotkörningar på lånade eller stulna cyklar, körkortslöseri och till och med tragiska dödsfall - konfrontera polisen och fråga dem om dom på allvar tror att det är ni som ligger bakom sådant.

Åh, det låter så enkelt när jag sitter här och skriver i lugn och ro på en fredagkväll - men jag själv hade aldrig accepterat att något hade ätit på mig och irriterat mig i så många månader utan att göra något åt det.

För mig har polisen alltid varit The good guys. Har dom tagit mig så har jag förtjänat det, och har jag då varit vettig mot dem så har jag aldrig fått skit tillbaka. Tvärt om upplever jag de poliser som jag haft att göra med som resonabla och schyssta.

Begär ett möte nu i lugn och ro! Berätta hur ni upplevde situationen och vad den fört med sig vad gäller er syn på polisens arbete.
Fråga vad som behöver göras för att inte situationen skall försämras ytterligare. Jag är övertygad att den insatsen betalar sig många gånger om.


Hampe
 
Top