Premiärtur 2009!!!

Katarina

Helt okej
Nej, men ser man på. :)
-Då har vi nog träffats, du och jag.
Jag var nämligen där och körde bandvagn i Februari samtidigt som det var en massa lyckostar som fick fara omkring på två hjul och skidor.
Jag var där vecka 9 och var enda tjejen i hela gruppen. Var du där samma vecka så sprang vi nog förbi varann i Trängslet. =)

Jag saknar stället redan, nästa år ska jag dit igen helt klart.

Jo, vi fick provköra bandvagn där, det var skoj. Ungefär nästan som när jag var bilkårist och körde Tgb 11, 13, 20, 30 och 40 i skogen.

Last edited:

Alfred

New member
Var ute och tog en liten testrunda idag efter service och däcksbyte.leendet gick från öra till öra.Äntligen efter vinterdvalan:D

puttepj

New member
Tittade på ditt foto och kan bara instämma: Bilden visar exakt vad som många känner och vill göra :D

Bara att instämma. Om SMC har en årets bildtävling är Allans bild en given nominerad. Själv går jag och väntar på att det skall bli varmt och torrt nog på mornarna så att jag kan börja jobbpendla med min nya plastskoter. Visserligen har det redan blivit 57 mil sedan 14 Jan men då på dagtid när tempen kommit upp i några värmegrader. Fick jag en spänn varje gång jag varit inne på prognosen.se och kollat förutsättningarna, hade jag haft råd med en större cykel :)
100_0219.jpg

- Men i morgon ser det ut att bli av, peppar, peppar

/putte

Last edited:

swischmc

New member
Äntligen!!! :D:D
Första turen avklarad. Ringrostigt, halt i mittstängen på småvägarna och kallt på hemvägen... men, underbart!!!

Hojen fick ledigt idag, minusgrader i morse, men f.o.m i morgon blir det jobbpendling på heltid. Nu gäller bara att komma på hur man gjorde det här med hoj... fy sjutton att vintern ska vara så lång. *suck*

Jåke

New member
Det gills inte om man inte åker sin egen hoj. ;)
(helst skall man ha köpt däcken själv också) :D
Jaha, men NU är det iaf godkänt med en kort runda för att kolla att hjulen satt kvar. Lite blött igår men hojen gick nog ungefär som den skulle efter vinterservicen. Tyvärr blir ju suget värre efter en sån här runda... :rolleyes:

Trodde inte för ett år sedan att jag skulle få återanvända ett beggat framdäck från TRX:en på en lika gammal Bladlus. Men den gick ju rätt fort så nu blir det nog åka av med Honda'n åxå :D

Last edited:

roke

New member
Idag har även jag tagit premiärrundan.:)
Mc var lite tjurig att få igång men den startade innan batteriet tog slut.
Sen gick den fint när den väl blivit varm igen.
Stelt och kallt var det och man fick sicksacka sig fram emellan rådjur och harar och rullgrus.
Men nu är man igång igen.
I morgon blir det kanonväder så då tänkte jag ta mc till jobbet.
Ha det bra alla.

puttepj

New member
Idag blev det då äntligen dags för min första jobbpendling. Lite feg gav jag mig in i smeten och köerna på Essingeledens morgonrusning. Det blev en del väggrenskörning och försiktigt kryssande mellan bilarna, men en och annan skoter och mc tog för sig betydligt mer än jag vågade. Trots det var det inte många stopp utan det gick förvånansvärt enkelt att ta sig till och från jobbet.

Effektiv restid är nog i närheten av 50 minuter, något som kommer att minska lite när jag vågar mer (men det har jag inte så bråttom med). Lägger man lite tid för att låsa upp cykeln, extramecket med kläder o.s.v. tar det nog en dryg timme från Rönninge till Kista (45km), gissningsvis en vinst på en halvtimme enkelresa jämfört med bil, men det är en timme av nöje, inte att förglömma.

Sen eftersom Innovan har en löjligt liten tank så toppade jag upp den när jag kom hem inför morgondagens pendling - 90km på 1,9 liter , tur att man tankar med kort, för att gå in och betala 2 liter skulle kännas lite pinsamt...

Summering: Vilken kul dag :D

/putte

puttepj

New member
90km på 1,9 liter :eek: undrar vem som slår det :D
/Jojje

Ja, det är rätt kul, även om det självklart beror på brist på storlek, däcksbredd, tyngd och inte minst prestanda. Det som är surt är att tanken bara rymmer 3.7 liter, vilket tvingar mig att tanka varje dag efter en jobbpendling för dag 2 är det överhängade soppatorsk-risk på hemvägen...

/putte

Bajen-Sam

New member
Premiären skedde förra fredagen och sedan blev det en tur med hojvänner på lördagen. :D

Photo_5267_1153818.JPG

Tänkte ta premiärturen till jobbet för i år imorgon torsdag om det inte regnar och är för kallt. :D

Pärallan

Member
äntligen

Nu har jag äntligen åkt min premiärtur..... Trots att det varit en av dom snörikaste vintrarna på mycket länge så har det nu blivit farbart på vägarna, dock lite mycket sand för min smak.

mudder

Member
Ja, det är ju en del sand på asfalten, därför är det bäst att hålla sig på grusvägarna.:D
l_1_998.jpg

Lite snö och is finns det också. Skitigt och skitkul.:D
l_2_542.jpg

Allan Ågren

New member
Äntligen!!!

Då var premiärturen avklarad.
Nu vill jag bara köra mer... och mer... och mer...
Turen gick dock bara någon kilometer och tillbaka till garaget, för väglaget är ännu inte idealiskt att övningsköra på.

Oj, vad skönt den turen var.:D

Katarina

Helt okej
Så här gick det med mina nya TKC80:

DSC00157.JPG

Ingen fara, sånt som hör till när man inbillar sig att man kan köra på is med dubbfria däck, tok-Fia här. ;)

puttepj

New member
Så här gick det med mina nya TKC80:

Ingen fara, sånt som hör till när man inbillar sig att man kan köra på is med dubbfria däck, tok-Fia här. ;)

Ser ut som om det trots allt gick rätt bra. Roligt med folk som bjuder på sig själva och med ett leende :)

/putte

Leif H..oj

New member
Idag på Valborgsmässoafton var jag igång på första mc-turen för i år. Det var rekordsent men fram till för två veckor sedan var det ju ishalka på vägarna å vi hade flera decimeter snö på gårdarna å vägkanterna.

Jag körde bara ett par mil nu på Alnö och blev varse en massa grus på vägen å gropar å bulor som tjälen tryckt fram. Vi tar det lugnt ett tag till på vägarna. Efter 10 minuter hade man balansen och njutningen igång.

Undrar om ni i Norrbotten börjat komma igång än.