Plastdetaljer, svindyrt!?

Olof

New member
Jag vet! tänker nog många nu, jag visste det också i teorin, men nu får jag lära mig det i praktiken. Enn plastkåpa försvann under sadeln till min XBR 500 försvann. Den hade suttit lite halvtaskigt då "plastpiggar" som skulle greppa ramen brytits av, men den satt ändå med en rejäl skruv, måste ha skruvat i den dåligt. Typiskt en sån där sak man tänker "Det där måste du fixa", aldrig gör det och sen får stå sitt kast och skälla på sig själv. Hittade den av en slump vid sidan av motorvägen där jag hade kört 5 dagar senare, eller snarare hälften av den. Suck, 500 spänn åt helvete tänkte jag. 1200spänn åt helvete så dom på verkstaden. Hur kan det vara så jäkla dyrt? Det är ju bara en bit plast?

Med bara runt 80st Honda XBR i sverige känns en efterlysning rätt utsiktslöst. Av dem 80 hondorna, vem skulle läsa en eftersökning och vem av dem vill sälja sin kåpa?

Finns det verkligen inget alternativ till att köpa direkt från verkstaden?
Har googlat som en galning utan resultat efter nån som säljer reservdelar utan resultat. Snälla säg att jag slipper betala 1200kr för en bit plast!
 

Zopilote

New member
Om du kan lyckas hitta den andra halvan, är det inte särskilt svårt att laga trasig plast med t.ex. Biltemas plastningskit. Ofta blir lagningen starkare än orginalet om man gör det rätt.
Du måste ju visserligen lacka om den lagade biten sedan, men det kostar knappast några 1200:-
Ut och leta :)
 

SuperRetard

New member
Jag har plastat en hel del genom åren, och lagningen i sig är inget som helst problem att få det att hålla. Finishen är bara en fråga om hur tålmodig du är med slippappret.

Det som KAN ställa till det är lackering. Kan du nöja dig med det resultat du klarar själv (och det kan jag omöjligen bedöma, själv är jag rätt dålig på det) så kommer du undan med ca 400 kronor totalt om du köper plast, glasfiber och färg på rätt ställen.

Vill du ha ett perfekt resultat så är nog 1200 helt ok. Min "flärpar" (kylarvingar) på SuperDuken kostar 2.400 st, men de är klarlackade och har rätt hög finish.

Kvalitutt kostar serru :cool:
 

Blåflagg

New member
Pris, efterfråga, antal

Du svara själv lite på frågan med att konstatera att det finns 80 st XBR i Sverige. Att ta fram ett pressverktyg för en enskild del kostar nog en hel del pengar som sedan skall bakas in i utpriset till kund. sedan skall transport, material (troligen den minsta delen) lagerhållning etc etc betalas.


En liknelse

Tappade häromdagen dörrhandtaget till bilen (måste bytas då det gick i två delar) Handtaget kostar ca 500:- pix men att lacka det kostar ca 700:- :eek: Då tycket jag också att det var orimliga priser men att blanda färg för för ett dörrhandtag eller halva bilen är lika "jobbigt" och verktygen skall rengöras osv
 

Olof

New member
Jag har plastat en hel del genom åren, och lagningen i sig är inget som helst problem att få det att hålla. Finishen är bara en fråga om hur tålmodig du är med slippappret.

Det som KAN ställa till det är lackering. Kan du nöja dig med det resultat du klarar själv (och det kan jag omöjligen bedöma, själv är jag rätt dålig på det) så kommer du undan med ca 400 kronor totalt om du köper plast, glasfiber och färg på rätt ställen.

Vill du ha ett perfekt resultat så är nog 1200 helt ok. Min "flärpar" (kylarvingar) på SuperDuken kostar 2.400 st, men de är klarlackade och har rätt hög finish.

Kvalitutt kostar serru :cool:

Alright, tack för svaren.
Letade vid sidan av vägen men hittade inte del två. Fördelen är att den delen jag har kvar är samma del där ett hål för en skruv sitter för att fästa den i ramen. Med en ny skruv kan jag alltså fästa en halv kåpa, kanske går att bygga på en liten förlängning där. Ska leta vidare. 1200 är en 1/15 av priset jag betalade för hojen. Hojen är i fint skick, men om kåpan inte blir perfekt så är det inte hela värden. Ska se vad som går att göra, tack!
 

SuperRetard

New member
Alright, tack för svaren.
Letade vid sidan av vägen men hittade inte del två. Fördelen är att den delen jag har kvar är samma del där ett hål för en skruv sitter för att fästa den i ramen. Med en ny skruv kan jag alltså fästa en halv kåpa, kanske går att bygga på en liten förlängning där. Ska leta vidare. 1200 är en 1/15 av priset jag betalade för hojen. Hojen är i fint skick, men om kåpan inte blir perfekt så är det inte hela värden. Ska se vad som går att göra, tack!

Samma sits jag var i när CBR åkte i backen..

Köp glasfiberväv, plast och spackel.. den del som saknas går att "bygga ut" utan större problem. Är det snygga kanter, knepiga forner etc så har du ett liett projekt, för då får du bygga en form, lämpligen i frigoligt eller nåt. Du kan med fördel göra en snabbversion av det som ska gjutas i gipsväv för att testa passformen eftersom det förmodligen sitter saker ivägen innanför plasten.

Egentligen ganska enkelt, men man får pyssla lite. Ganska mysigt att hålla på med faktiskt! Tjejen börjar gilla det nu, efter 3 vurpor :D!
 

SuperRetard

New member
Då har du allt blivit lurad om du har betalt så mycket!
Ca 50:- om du handlar på RÄTT ställe!

Då får du upplysa mig om vart jag köper, glasfiber+ plast (billigt med små kitt (själv kör jag storpack pga behov vilket gör realkostnaden ännu lägre), slippapper, spackel och färg för 50 pix!

Jag kommer inte på vart det skulle va iaf.
 

hamre

Member
Då får du upplysa mig om vart jag köper, glasfiber+ plast (billigt med små kitt (själv kör jag storpack pga behov vilket gör realkostnaden ännu lägre), slippapper, spackel och färg för 50 pix!

Jag kommer inte på vart det skulle va iaf.

Gå in på ett båtvarv, svårare behöver det inte vara. Jobbar själv på ett litet varv och säljer ganska mycket till privatpersoner som tittar in och vill köpa.
Polyester 50:-/kg. Gelcoat/Topcoat 50:-/kg. Spackel kan man göra själv med hjälp av lite microballonger, som man köper på samma ställe.
 

SuperRetard

New member
Gå in på ett båtvarv, svårare behöver det inte vara. Jobbar själv på ett litet varv och säljer ganska mycket till privatpersoner som tittar in och vill köpa.
Polyester 50:-/kg. Gelcoat/Topcoat 50:-/kg. Spackel kan man göra själv med hjälp av lite microballonger, som man köper på samma ställe.

Spackelspade, plastprimer, färg och klarlack då??



Och jag är också båtoman, och har köpt saker för att plasta skrov egentligen. Typ 3 kvm fiberväv för nån hundring, räcker till många kraschade kåpor :D
 

Olof

New member
ha ha!

Begagnade kåpor finns högvis på www.ebay.de . Dessutom länkar försäljarna sina varor till sina hemsidor. Dem är alla på tyska och alla korrespondans får tolkas via google translate, men det finns!
Hittade samma kåpa som annars kostade 1300 för 300+100 i frakt. Det är iallafall överkomligt.

Tack för alla tipsen!
 
Top