Planering inför FIM 2013 i Frankrike.

SuperMek

New member
Hej!

Planerandet inför FIM 2013 som hålls i Frankrike detta är smyger igång så smått här hemma. Min plan är att köra direkt via småvägar till Frankrike och Epernay där mötet hålls, för att efter tillställningen ta en runda vidare söderut och passera Alperna på tvären, från Frankrike till Wien i Österrike.

Frågan är hur vägen till Frankrike förvaltas bäst? Jag utgår från strax söder om Stockholm och velar mellan att ta vägen över Danmark via Helsingborg-Helsingör alternativt ta färjan från Trelleborg/Malmö till Tyskland.

Några idéer eller förslag i ämnet mottas tacksammast. Hur gör ni övriga som skall besöka FIM detta år? Samåkning kanske finns på agendan?
 

SuperMek

New member
Det verkar inte vara något vidare tryck på att åka till FIM? Eller är alla FIM-åkare bara inte aktiva här på forumet?
 

Ina

New member
Inget Fim detta år.( ev Finland nästa år).....men har varit neråt o snurrat lite - hatar Autobahn...så vill du njuta o se något på vägen kan jag rekommendera följande vägar vilka inga är motorväg:
Ta nattfärjan mellan Malmö o Travemunde ...utvilad styr du kosan förbi Luneburg mot Celle (sagostad som man har lust att stanna flera dagar i), Laatzen, Höxter (övernatta gärna på Tonenburg - häftig borg), Warburg, Haiger, Koblenz, Morbach, Saarburg, Perl o så vips är du inne i France. Överallt finns det intressanta saker att se o billiga gasthaus att övernatta på....Naturligtvis finns det massor av andra alternativ...småvägar hitan o ditan....genom massor av charmiga byar..frågan är bara hur lång tid man har på sig....

Angående Österrike är det absolut mödan värt att ta sig över Grossglockner ner till Heiligenblut. Till Wien skulle jag sedan varmt rekommendera att strunta i motroväg o åka till Kapfenberg, Thörl, Seewiesen över Mariazell o sedan vidare mot Wien. Helt magiskt.
Lycka till o NJUUT!
 
Last edited:

gundj

New member
Jag ska i o f s inte dit, men jag skulle tagit färjan Gbg - Kiel och sedan kört mot Gluckstadt, kort färja över Elbe, siktat bort mot Friesland och sedan ner genom Holland och Belgien ev in i Luxemburg bara för skoj.
Alternativet är att köra genom Hamburg och sedan hålla väster ut ned genom Weser Bergland bort mot PortaWestfalica, Minden och vidare sydväst.
Gillar man sagor så har du både Hameln och Bodenwerder lite söder om Minden.
 

SuperMek

New member
Tack Ina för alla fina tips. Jag ska plotta ut orterna på kartan och se vad jag finner. Tack även "gundj" för dina förslag till alternativ rutt. Det blir att lägga ut stora kartan på golvet för att se hur man lämpligast kan ta sig fram. Finns det fler tips/sevärdheter som inte bör missas tar jag tacksammast emot dem alla.
 
Top