Placering i korsning

OH-

Member
Just nu har jag förmånen att vara "mentor" för en ny motorcyklist som skall ta "tungt" MC-kort (från B-kort). Då kommer det fram en del konstigt.

Enligt en körskola är det risk att kuggas vid uppkörningen om man inte lägger sig mycket långt åt sidan i körfältet när man skall svänga i en gatukorsning. Så långt åt sidan att det i många fall finns plats för en bil vid sidan av motorcykeln :eek:

Alla jag har talat med håller med mig - detta är farligt. Är det likadant i hela landet? Kan SMC tänka sig att ta upp detta på sina träffar med vägverket? Regler och utbildning måste väl vara till för att undvika faror och olyckor?
 

P-O Noren

New member
Normalt sett så skall inte motorcykeln placeras så att en bil kommer upp bredvid. Det är som du säger trafikfarligt. Du skall hålla en konsekvent och tydlig markering i det körfält du kör i. Detta gäller normalt om det finns körfält speciellt för svängande trafik.

Men om vi pratar om korsningar utan särskilda körfält för svängande trafik så är det korrekt antar jag, för i det läget gäller ju att släppa fram trafik som skall rakt fram som ligger i ditt körfält bakom dig.

Det är väl sålunda typen av korsning som avgör hur du ställer dig...
 
Last edited:

Rubbe

New member
Just nu har jag förmånen att vara "mentor" för en ny motorcyklist som skall ta "tungt" MC-kort (från B-kort). Då kommer det fram en del konstigt.

Enligt en körskola är det risk att kuggas vid uppkörningen om man inte lägger sig mycket långt åt sidan i körfältet när man skall svänga i en gatukorsning. Så långt åt sidan att det i många fall finns plats för en bil vid sidan av motorcykeln :eek:

Alla jag har talat med håller med mig - detta är farligt. Är det likadant i hela landet? Kan SMC tänka sig att ta upp detta på sina träffar med vägverket? Regler och utbildning måste väl vara till för att undvika faror och olyckor?

Jag håller på som bäst att köra på skola nu och min lärare tjatar bokstavligt talat hål i huvet på mig om att jag ska klämma ut mig så långt till höger som möjligt vid högersvängar i korsningar, så det du hört av körskolan är sannolikt fullständigt korrekt.
 

OH-

Member
Normalt sett så skall inte motorcykeln placeras så att en bil kommer upp bredvid. Det är som du säger trafikfarligt. Du skall hålla en konsekvent och tydlig markering i det körfält du kör i. Detta gäller normalt om det finns körfält speciellt för svängande trafik.

Men om vi pratar om korsningar utan särskilda körfält för svängande trafik så är det korrekt antar jag, för i det läget gäller ju att släppa fram trafik som skall rakt fram som ligger i ditt körfält bakom dig.

Det är väl sålunda typen av korsning som avgör hur du ställer dig...

Det är bara i fallet med ett körfält där man kan välja olika riktningar som det är aktuellt och farligt!
Dels kan det bli obehagligt trångt vilket är mest psykologiskt. Men det kan oxå vara så att bilisten i all sin visdom först kör upp brevid MC:n och sen svänger åt SAMMA håll som MC:n. Då är goda råd dyra.
Detta är inte något hypotetiskt resonemang utan händer ute i den hårda verkligheten.

Kan bilisterna vänta på att en bil framför i filen svänger i korsning så kan dom oxå snällt vänta bakom en MC.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Är det bara ett körfält så skall du hålla ut till höger. Om du blinkar höger får inte bilisten bakom köra upp bredvid dig om dom oxå skall till höger. Bara om dom skall rakt fram. Har själv aldrig upplevt just detta som ett problem.
 
P

Pingo

Guest
Jag håller på som bäst att köra på skola nu och min lärare tjatar bokstavligt talat hål i huvet på mig om att jag ska klämma ut mig så långt till höger som möjligt vid högersvängar i korsningar, så det du hört av körskolan är sannolikt fullständigt korrekt.

Herregud vad hemskt. I början på veckan var det en bilist som var tvungen att klämma sig förbi mig på högersidan och strax efter var det några till som måste följa exemplet. Jag gjorde felet att ligga lite till vänster i filen och också att hålla hastighetbegränsningen. Det där ser jag förståss som att jag hade dålig körtaktik och har förståss korrigerat den taktiken.

Man ska absolut ligga exakt mitt i filen för att inte uppmuntra någon till att klämma sig förbi och om VV tycker något annat så behövs verkligt kraftfulla åtgärder från SMC's sida. Det är inte meningen att körkortsaspiranter ska tvingas visa upp ett för dem själva farligt beteende för att bli godkända vid körkortsprovet.
 

jan-olovj

Active member
För några år sedan så svängde jag till höger i en rondell, dumt nog så höll jag höger i avfarten och till min stora förvåning blev jag okörd mitt under pågående höger sväng. Situationen klarades men jag gör aldig om tabben att inte hälla ut så att ingen får platts bredvid mig. Jag blev skiträdd.

Jan-Olov
 

Esquire

New member
Det här är de placeringar vid sväng i korsning med flera körfält som jag har lärt mig och det som jag kör efter.

Ska jag svänga så placerar jag hjulen efter vägmarkeringarna enligt de röda linjerna. Alltså alldeles innanför pilhuvudet som pekar åt sidan. Om jag ska köra rakt fram så placerar jag mig enligt de gröna linjerna (strax till höger om pilkroppen för den raka pilen).

Skulle det inte finnas några markerade körfält så håller jag nog ut lite mera åt sidan vid en sväng. Men aldrig närmare högerkanten än en armlängds avstånd. Detta på grund av att det ofta samlas grus och skräp ute på högerkanten, att om något oförutsett inträffar som man man väldigt lite utrymme att vingla på om man ligger för långt till höger och att jag inte vill ge allt för mycket utrymme till bilister att göra dumheter de inte har tänkt igenom riskerna med innan de genomför.
 

lime

Skriver inte
Det här är de placeringar vid sväng i korsning med flera körfält som jag har lärt mig och det som jag kör efter.

Ska jag svänga så placerar jag hjulen efter vägmarkeringarna enligt de röda linjerna. Alltså alldeles innanför pilhuvudet som pekar åt sidan. Om jag ska köra rakt fram så placerar jag mig enligt de gröna linjerna (strax till höger om pilkroppen för den raka pilen).

Skulle det inte finnas några markerade körfält så håller jag nog ut lite mera åt sidan vid en sväng. Men aldrig närmare högerkanten än en armlängds avstånd. Detta på grund av att det ofta samlas grus och skräp ute på högerkanten, att om något oförutsett inträffar som man man väldigt lite utrymme att vingla på om man ligger för långt till höger och att jag inte vill ge allt för mycket utrymme till bilister att göra dumheter de inte har tänkt igenom riskerna med innan de genomför.

Exemplariskt pedagogiskt förklarat. Jag kör på exakt samma sätt.

Sedan har jag upptäckt en annan sak. Om jag har en attityd och en mental inställning att jag är större än jag egentligen är så brukar bilarna av någon anledning hålla sig lite längre ifrån mig. Trots att den fysiska storleken är samma...
 

LC4ever

New member
Men det kan oxå vara så att bilisten i all sin visdom först kör upp brevid MC:n och sen svänger åt SAMMA håll som MC:n. Då är goda råd dyra.

Har aldrig upplevt detta som ett problem. Kan bero på att jag aldrig haft någon hoj som har varit så slö att en bil accelererat snabbare än mig från en korsning.

Skall man svänga höger finns ju ingen anledning att ligga i mitten eller till vänster, bättre att tydligt visa vart man skall köra.

Vänstersväng = Håll till vänster.
Rakt fram = Mitten.
Högersväng = Håll till höger.

Väldigt enkelt.
 
Det körskolan säger var precis samma som dom sa till mig.Argumentet när jag ifrågasatte det hela var att det kan komma en unge på en trimmad moppe och dra om till höger samtidigt som jag svänger och då smäller det.I verkligheten (läs inte i Vägverkets byråkratverklighet) så ligger iaf jag med lagom avstånd till kanten så att varken en bil eller en moppe kan klämma sig förbi smärtfritt.
/FÅ
 
Top