Placering av P-biljett

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC får många tips av medlemmar då det gäller P-biljetter och annat. Från Christer Simeonsson kom denna bild och text som vidareförmedlas till läsare på forumet:
"Jag har löst det på som jag tycker ett smart sätt; inhandlade ett självhäftande plastkort på närmaste pappershandel, som jag sedan satte fast på vindrutan. se bif. bild. Alla har ju inte vindruta men någonstans på MC borde det finnas en lämplig plats.
För att vara riktigt säker på att ha bevis ifall biljetten skulle bli stulen så tar jag helt enkelt fram min mobil, tar ett kort sparar detta ifall det skulle dyka upp en P bot. Detta tror jag skulle fungera som bevis eller vad tror ni?"

puttepj

New member
Plastficka och fota är bra, men har man en penna med sig, är det nog rätt bra att också skriva cykelns regnr på biljetten. Då blir den gissningsvis i alla fall betydligt mindre stöldbegärlig.
Själv har jag anmält mig till Easypark för mobilparkering. Tråkigt att de tar en 2-hundring som reg-kostnad, ingen logik i de pengarna. Jag accepterar gärna den månadskostnad på 29:- som det kostar att vara med men de 200:- är bara ett sätt att tjäna lite extra.
Däremot gillar jag konceptet. En liten plastdekal med Easypark MC i närheten av skylten sitter inte i vägen och sen telefonparkerar man på de flesta av gatuparkeringarna via mobilen. Smidigt.

/putte

rappesnus

New member
Easy Park

Easy Park Är ju en jättebra idé, MEN det är alltför få orter som dom finns i. Tänk vad bra det skulle vara om det fanns i ALLA kommuner som har någon form av P avgift

Plastficka och fota är bra, men har man en penna med sig, är det nog rätt bra att också skriva cykelns regnr på biljetten. Då blir den gissningsvis i alla fall betydligt mindre stöldbegärlig.
Själv har jag anmält mig till Easypark för mobilparkering. Tråkigt att de tar en 2-hundring som reg-kostnad, ingen logik i de pengarna. Jag accepterar gärna den månadskostnad på 29:- som det kostar att vara med men de 200:- är bara ett sätt att tjäna lite extra.
Däremot gillar jag konceptet. En liten plastdekal med Easypark MC i närheten av skylten sitter inte i vägen och sen telefonparkerar man på de flesta av gatuparkeringarna via mobilen. Smidigt.

/putte

puttepj

New member
Easy Park Är ju en jättebra idé, MEN det är alltför få orter som dom finns i. Tänk vad bra det skulle vara om det fanns i ALLA kommuner som har någon form av P avgift

Jo. Eftersom jag bor i Sthlm så funkar det för mig och det gör det i en del av våra större städer, men inte alla så det vore bra om det blir mer utbrett i en framtid. Sen gäller det ju bara 'gatuparkeringar' så det finns fortfarande en massa tomtmarksparkeringar, garage o dyl där olika parkeringsgarage huserar så det är bara en bra lösning, där det är tillämpligt :-(

/putte

puttepj

New member
GRATIS PARKERING FÖR MC ! DET TJÄNAR MILJÖN !
Mao ett mycket rimligt krav !
.
Rimligt eller inte, finns säkert olika aspekter, men helt klart skulle det förenkla en hel del i alla fall eftersom parkeringsystemen definitivt är uppbyggda runt bilen.

/putte

Blomqvist

New member
En annan intressant fråga är var en rörelsehindrad person som framför tex. en fyrhjuling ska placera sitt parkeringstillstånd.

Dessa parkeringstillstånd är mycket värdefulla, och betingar ett pris på tiotusentals kronor på svarta marknaden.

Parkeringstillstånden är inte på något vis bundna till ett specifikt fordon genom tex. regnr. vilket gör dom mycket stöldbegärliga.

Det finns dessutom ett flertal motorcyklister som är tillräckligt illa däran för att ha ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade, men tillräckligt friska i kroppen för kortare turer på mc, så detta är en fråga som även angår oss.

Ducatista

New member
Jag brukar lösa biljett och ringer sedan telnr:et som står på automaten.
Meddelar då mitt regnr och tiden jag har betalt till.
För säkerhets skull har jag sparat biljetten men än så länge har jag aldrig behövt lämna in något bevis.

Däremot lappades min hoj på ett ställe där det var gratis parkering för mc och det tog ett par veckor innan p-bolaget kröp till korset och strök boten.
Innan dess hade de försökt med att påstå att jag inte hade biljett (som inte behövdes enligt avtalet som jag skrivit på), att hojen inte stod på mc-parkeringen (som inte finns på området) o s v.

Jojye

New member
Hde 5 pboter som jag överklagade hade, p-biljett till alla som jag skickade in. Fick långfingret tillbaka o nekad överklagan.
4k åt helvete! woo

Bänkad o Klar

New member
Hde 5 pboter som jag överklagade hade, p-biljett till alla som jag skickade in. Fick långfingret tillbaka o nekad överklagan.
4k åt helvete! woo

Detta låter inte riktigt klokt :eek: Visst måste du ha laglig rätt till att överklaga.
Fick du biljetterna tillbaka eller har du kopior på dem du skickade in?

Någon på SMC-forumet som kan ge tips?!

Jojye

New member
Nop man var tvungen att skicka in orginalbiljetten till polisen, ringde upp dem o frågade varför jag fick alla nekade o de sa att blijetten ska synas tydligt på hojjen, spelade ingen roll om man betalat eller ej. förslag på hur man skulle bära sig åt ifall de blev stulna hade hon inte.

Jag har 6 månader att överklaga men fråga är om det är lönt.
Polis tanten var inte så hjälpsam. Antar att malmö kommun har brist på pengar å behöver casha in på någon.

Bänkad o Klar

New member
Nop man var tvungen att skicka in orginalbiljetten till polisen, ringde upp dem o frågade varför jag fick alla nekade o de sa att blijetten ska synas tydligt på hojjen, spelade ingen roll om man betalat eller ej. förslag på hur man skulle bära sig åt ifall de blev stulna hade hon inte.

Jag har 6 månader att överklaga men fråga är om det är lönt.
Polis tanten var inte så hjälpsam. Antar att malmö kommun har brist på pengar å behöver casha in på någon.

Var placerade du dina p-biljetter?