Piaggio MP3

CB_Tobbe

New member
Jag provkörde en udda fågel igår. Det var en Piaggio MP 3 400 cc. Det är en trehulig scoter med automatlåda. Den svänger som en MC med mot /snabbstyrning och lutar . Men det känns lite underligt och indirekt med alla leder i framvagnen när man är van vid vanlig mc .

En fördel för många är att den kan köras på B-körkort.
Men ur säkerhets synpunkt är det tveksamt eftersom jag upplevde den minst lika svårkörd som en MC förutom växlingen. Enligt min uppfattning så kräver "apparaten" en hel del tillvänjning även för en mc-förare.
Bilförare skulle behöva en rejäl utbildning innan dom är mogna att ge sig ut själva på den är min åsikt.

Kanske det borde iingå en utbildningsdag vid köp av en mp3, speciellt då en viktig målgrupp är folk med enbart B-körkort. Annars är nog risken att vi har avåkningar p.g.a bristande körteknik.
 
Last edited:

Gunsan

New member
Jag delar helt din uppfattning att det är som att köra en MC.

Men att det känns väldigt udda med två hjul fram och alla leder för att få till lutningen.
Det exemplaret jag körde var det väldigt stort glapp i gasvajern, vilket gjorde att det var svårt att få en bra känsla genom kurvorna.
På detta ekipage är det ännu viktigare att flytta tyngdpunkt.

De är svårare att tippa, men att gå av vägen gör lika ont som med MC och att ta kurvor är en fantastisk konst som alla borde ägna mer tid åt.
 

Chopperbyggarn

New member
Om man vill åka på 3 hjul och inte har vana vid "balanskonsten" från 2 hjulig moped/mc tidigare så vill jag istället rekomendera "Trike" eller annat 3hjuligt mc-registrerat fordon som inte går att luta som vanlig mc och därmed inte kräver mer balans konst än att köra bil och som är tämligen okänsliga för lösgrus i kurvor, bara att styra genom kurvor (ingen risk att välta om tungdpunkten är låg vilket brukar vara fallet när det gäller trike), okänsliga för sidvindar.

Anders.J
 

Spiff

New member
Om man vill åka på 3 hjul och inte har vana vid "balanskonsten" från 2 hjulig moped/mc tidigare så vill jag istället rekomendera "Trike" eller annat 3hjuligt mc-registrerat fordon som inte går att luta som vanlig mc och därmed inte kräver mer balans konst än att köra bil och som är tämligen okänsliga för lösgrus i kurvor, bara att styra genom kurvor (ingen risk att välta om tungdpunkten är låg vilket brukar vara fallet när det gäller trike), okänsliga för sidvindar.

Anders.J

Du missar hela poängen, finessen med MP3 är att det är en scooter som vilken annan scooter som helst. Den enda skillnaden är att man får köra den med ett b-kort. Hur nu det kan komma sig är ju mycket märkligt. Antagligen är det någon eu-regel som säger att det är ok. Att köra en trike i Stockholmstrafiken ger ju inga fördelar jämfört med bil. Lika svårt att komma fram tex.
 

Chopperbyggarn

New member
Du missar hela poängen, finessen med MP3 är att det är en scooter som vilken annan scooter som helst. Den enda skillnaden är att man får köra den med ett b-kort. Hur nu det kan komma sig är ju mycket märkligt. Antagligen är det någon eu-regel som säger att det är ok. Att köra en trike i Stockholmstrafiken ger ju inga fördelar jämfört med bil. Lika svårt att komma fram tex.

Jodå jag har förstått hela poängen med Piaggo MP3...ett fordon som beter sig som en 2hjuling och som får köras på B-kort och som fungerar bra i stadstrafik.
Traditionell Trike och dom flesta övriga 3 hjuliga mc-registrerade fordon som får framföras på B-kort beter sig inte alls som 2hjulig mc och kräver inte tidigare vana från moped/mc för att framföras säkert och av den anledningen vill jag rekomendera dessa framför MP3 om man har bristfällig körvana av moped/mc tidigare.:)

Anders.J
 

Spiff

New member
Traditionell Trike och dom flesta övriga 3 hjuliga mc-registrerade fordon som får framföras på B-kort beter sig inte alls som 2hjulig mc och kräver inte tidigare vana från moped/mc för att framföras säkert och av den anledningen vill jag rekomendera dessa framför MP3 om man har bristfällig körvana av moped/mc tidigare.:)

Anders.J

Det håller jag helt med dig om =)

Det bästa vore om de som inte har a-kort håller sig till fordon som inte beter sig som a-fordon. I andra länder får man köra scooters med max 125 kubik på b-kort har jag för mig så snart ser vi väl det här också.

Men jag skulle vilja ha en trike också.. egentligen så skulle man ha ett jättegarage =)
 

kenod

New member
Det håller jag helt med dig om =)

Det bästa vore om de som inte har a-kort håller sig till fordon som inte beter sig som a-fordon. I andra länder får man köra scooters med max 125 kubik på b-kort har jag för mig så snart ser vi väl det här också.

Men jag skulle vilja ha en trike också.. egentligen så skulle man ha ett jättegarage =)

Jag har en MP3 och håller med om att den verkligen kräver en utbildning, själv har jag gått en MC-utbildning på körskola men utan möjlighet till privat övningskörning blev det till slut för dyrt. Jag kom inte fram till ett A-kort men fick de kunskaper jag behöver för att köra MP3 på ett säkert sätt.

Men hur är det med alla dem som fick sitt A-kort på köpet? De bör ju vara minst lika osäkra/farliga som outbildade B-kortare? Många av dem sätter sig på 1100-kubikare utan att ha kört annat än bil (eller kanske moppe). Jag tror att det finns många A-kortare som inte har en dags MC-utbildning.
 

kenod

New member
Förlåt. Jag vill förstås säga hej till er alla också. Ny på forumet körande en italiensk trehjuling. Kanonskoj!
 

Chopperbyggarn

New member
Info jag fick från transportstyrelsen är att 3-hjuliga motorfordon med kod
(D.6)Karosseri 98 (på våra Trikes står det 98 Övrigt)= B eller A kort

På mina 2hjuliga mc med o utan sidvagn står det (D.6) Karosseri 01 Motorcykel = A kort

Uppgifterna finns i regbeviset.

Det finns så många olika varianter på 3-hjuliga motorfordon från MP3 till traditionell trike samt många olika varianter på 3-hjuliga bilar och små lastbilar att det förmodligen är mycket svårt att plocka ur fordon som MP3från övriga 3-hjuliga motorfordon bara för att den beter sig som en 2 hjulig mc.

Dom som fick A behörighet på köpet i samband med bilkörkort finns ingen anledning att oroa sig för då det pga åldersskäl kommer att minska dramatiskt med nybörjare i denna kategori framöver.

Anders.J
 
Last edited:

kenod

New member
Info jag fick från transportstyrelsen är att 3-hjuliga motorfordon med kod
(D.6)Karosseri 98 (på våra Trikes står det 98 Övrigt)= B eller A kort

På mina 2hjuliga mc med o utan sidvagn står det (D.6) Karosseri 01 Motorcykel = A kort

Uppgifterna finns i regbeviset.

Det finns så många olika varianter på 3-hjuliga motorfordon från MP3 till traditionell trike samt många olika varianter på 3-hjuliga bilar och små lastbilar att det förmodligen är mycket svårt att plocka ur fordon som MP3från övriga 3-hjuliga motorfordon bara för att den beter sig som en 2 hjulig mc.

Dom som fick A behörighet på köpet i samband med bilkörkort finns ingen anledning att oroa sig för då det pga åldersskäl kommer att minska dramatiskt med nybörjare i denna kategori framöver.

Anders.J

Vad bra, Anders. Tack för det. Jag vet att min MP3 är registrerad för B-kort men jag har inte förstått hur jag kan se det. I mitt registreringsbevis står Övrigt 98, precis som du sa.

Knut-Erik
 
Top