Passagerare och Alkohol

Olof

New member
Vad säger lagen om alkohol och passagerare på motorcykel?
Är det lagligt att åka bakom föraren alkoholpåverkad, om inte, var går då gränsen?
Har försökt leta på google och här men inte hittat resultat, har hört att det är finns en gräns som ligger på samma nivå som föraren?
Någon som vet vad lagen säger? Eller har nån aning om var man kan få tag på lagtexten? Och är det då passageraren eller föraren som är ansvarig?

Jag förstår ju själv att det är livsfarligt att köra en stupfull person på bakpå motorcykeln, så uppläxningar kring det avbeds.
 

SuperRetard

New member
Vad jag hört är det helt lagligt tills det passerar gränsen för vårdslöshet för föraren att ha en potatissäck bakom sig!
 

Ballhead

New member
Finns en tråd om det på sporthoj minns jag.
Ring till trafikpolisen och fråga, och ge oss svaret.
 

P-O Noren

New member
Är det vad du vet eller tror?

Källa!

Ja, det finns helt enkelt ingen lag mot det. Hur ska jag bevisa att det inte finns en lag? Läs igenom Svea rikes lag så ser du själv.

Det är tillåtet, helt enkelt.

Källan på detta är Svea rikes lag och två trafikpoliser.
Några trådar varje år startas varje år på sporthoj i detta ämne.
Vi behöver väl nödvändigtvis inte ha den traditionen här på smc oxå?;)

Det kan bli problem med andra rent generella lagar om passageraren är dyngrak, exempelvis vårdslöshet i trafik. Men så länge som passageraren sitter kvar och håller i sig är det lagligt.

Lämpligt?
en helt annan fråga som inte trådskaparen ville ha svar på, så det kan vi lämna därhän...:rolleyes:

Var och en kan väl själv avgöra detta från fall till fall. Lagligt är det iallafall, såvida det inte kommit en lag under semestern mot detta. (inte troligt)
 
Last edited:

Olof

New member
Ah, alltså verkar det inte finnas en lag utöver sunt förnuft. Planerar dock inte slänga upp en sladdrig geleklump där. Fanns ingen tråd om detta på SMC, så nu hittar förhoppningsvis någon den här nästa gång.
 
Top