Parkeringssljus/Positionsljus

svenb

Member
Vad gäller för parkeringssljus på MC?

Måste man kunna tända parkeringsljus och baklyse separat?
Eller, räcker det med att det finns en tänd lampa när halv/heljus är påslaget?

Chopperbyggarn

New member
Koppla det så att parkeringsljus slås på i tändningsläge samt i ljusläge så slipper du problem. Om tändningslåset endast har ljusläge så att parkeringsljuset slås på i detta läge. Om det gäller nyregistrering så vill jag minnas att dom vill se att det inte går att köra utan halvljus påslaget. Dessa båda sätt har jag kopplat när det gäller "Amatör registrering" , den senaste varianten vid senaste registreringen 2009. Har aldrig hört talas om att parkeringsljus behöver fungera när tändningen är avslagen på motorcyklar. :)

Anders.J

svenb

Member
På min Innova kan jag inte tända parkeringsljus separat, det går på tillsammans med övrigt när hojen staras. Med andra ord inga lampor lyser när tändningen är på och motorn av.
Anledningen till frågan är att jag håller på att renovera min kabelstam och passar på att ta bort en del onödigt.

Hoke

New member
Besiktningen säger:
Har fordonet parkeringsljus skall detta fungera. Om det lyser tillsammans med övrig belysningen eller ej spelar inte så stor roll. ;-)

Cyborg

New member
Vet inte vad grunden till din fråga är men gör du en kontrollbesiktning behöver parkeringsljuset inte fungera, varken när hojen är avstängd (med tändningslåset i P-läge) eller när hojens lampor är igång. Been there done that. Så Hokes svar är förövrigt felaktigt.

Hoke

New member
Ah, har jag fel!?
Du får hemskt gärna visa på någon källhänvisning så att mina Besiktningstekniker kan bättra på sina kunskaper! ;-)
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2013_63.pdf
(det kanske skall tilläggas att allt inte är solklart i regelverken, samt att det uppenbarligen finns en hel del Besiktningstekniker som går efter vad som är rimligt istället -iaf enligt min erfarenhet som kund och vän till några. ;-))

Last edited:

Hojkul!

New member
Men Hoke, den där länken går ju till "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar". Eller har jag fel?

Chopperbyggarn

New member
Vet inte vad grunden till din fråga är men gör du en kontrollbesiktning behöver parkeringsljuset inte fungera, varken när hojen är avstängd (med tändningslåset i P-läge) eller när hojens lampor är igång. Been there done that.

Har varit lite olika bud huruvida parkeringsljus överhuvudtaget har krävts på de hojar jag har reggat genom åren från inblandade bilprovare. Under en period lite längre tillbaks kunde jag registrerings besiktiga helt utan parkeringsljus...om detta var korrekt tolkning av lagen just då vet jag ej.

Har kontrollbesiktigat ett flertal äldre hojar som helt saknat parkeringsjus många gånger helt utan anmärkning.:)

Anders.J

Cyborg

New member
Har varit lite olika bud huruvida parkeringsljus överhuvudtaget har krävts på de hojar jag har reggat genom åren från inblandade bilprovare. Under en period lite längre tillbaks kunde jag registrerings besiktiga helt utan parkeringsljus...om detta var korrekt tolkning av lagen just då vet jag ej.

Har kontrollbesiktigat ett flertal äldre hojar som helt saknat parkeringsjus många gånger helt utan anmärkning.:)

Anders.J

Kollar man på transportstyrelsens egna rekommendationer skriver de på sida 6:

"På en tvåhjulig cykel, moped eller motorcykel som stannats eller parkerats längs vägens yttersta kant behöver inte parkeringsljus vara tänt."

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09305_utg6.pdf

Så det verkar relativt meningslöst att parkeringsljuset måste fungera om det aldrig behöver användas. En bil (och en släpvagn som Hoke länkar till) tar upp mycket mer plats på vägen än vad en mc gör så de har givetvis ett nödvändigare behov att visa sin position i mörker.