Parkeringsbiljett

Jaz

New member
Tjena.

Jag undrar om det finns något smart sätt att förvara en parkeringsbiljett på. Man måste ju kunna placera den på mc'n i något låst hållare annars kan den blåsa bort eller så kan någon sno den.

//Jaz
 
Tjena.

Jag undrar om det finns något smart sätt att förvara en parkeringsbiljett på. Man måste ju kunna placera den på mc'n i något låst hållare annars kan den blåsa bort eller så kan någon sno den.

//Jaz

De flesta mc-parkeringar är gratis :)- men det finns alldeles för få av dem:mad:

För övrigt är motorcykliter i allmänhet allergiska mot att betala för parkering så än verkar ingen ha uppfunnit efterfrågade låda. I alla fall har inte jag sett till någon. Följande kan kanske ge lite information i ämnet. http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2771&highlight=parkering
Magnus
 
Last edited:

Sad Glad

New member
Ta reda på vad som gäller för mc i din kommun. Ring nån lämplig förvaltning inom kommunen och fråga.

I Lund ställer jag mig ofta på någon överbliven yta vid nån bilparkering eller något cykelställ och än har det gått bra.

I Malmö finns det tillräckligt med mc-parkeringar för att jag alltid skall ha nånstans att ställa mig. De har för övrigt en karta med alla mc-parkeringar angivna. Något för fler kommuner att ta efter!

Sen kan du ju skriva regnumret på biljetten så minskar det kanske risken att nån skall sno den.
 

anders_69

New member
Karta?

Jag hittar bara en lista med gatunamn när jag söker på Parkering Malmö. Efter 15 år i stan börjar jag iofs ha nån slags uppfattning om var de flesta gatorna ligger, men karta hade definitivt varit smidigare om någon råkar veta var sådan finns.

Och då räknar jag inte den där interaktiva kartan som listar _alla_ parkeringsplatser i Malmö, snacka om att skymma skogen med träd :confused:
 

B89

New member
när jag parkerat i hbg har jag för det mesta sluppit betala parkering men de kan iofs vara så att jag parkerat på söndag men jag vet (kommer ej ihåg platsen) att på ett ställe o där va där ingen automat för parkering
 

lime

Skriver inte
Den lite dyrare, men avsevärt säkrare, är att ansluta sig till Mobill, TeleP, EasyPark eller någon annan av tjänsterna som gör att man kan betala via sin mobiltelefon. Då får man ett litet klistermärke och det är avsevärt svårare att få bort det.

Jag tycker att SMC skulle bearbeta någon av de stora, rikstäckande, parkeringsbetalningsföretagen och se till att vi mc-åkare får ett bra deal.
 

Laijnuss

New member
Parkering i Helsingborg

Har pratat med en trevlig trafikinspektör i Helsingborg vad som gäller och har fått följande svar:
"Parkeringsregler för MC är det samma som för personbilar, sen finns det även p-platser för endast mc. Dessa brukar vara avgiftsfria, men kolla skyltningen.
Övriga parkeringar som det skall lösas biljett på får du ta med biljetten, skulle du få en anmärkning så brukar det bli rättelse mot uppvisande av biljett
"

Ställde även frågan om vad som gäller om fler än en MC parkerar inom samma parkeringsruta, skall alla lösa biljett eller räcker det med en:
"Ja det e en lurig fråga du kommer med. Det är ju såhär att du betalar för rutan du lånar så att säga, och får du plats med mer än ett fordon i rutan så skall det vara OK. Man måste då se till att den som kör sist har biljetten. Jag tror att detta är rätt, nu har jag inte kollat det sen man skrev om trafikförfattningen, så jag skall kolla så det är rätt uppgifter du får av mig."

Hon har ej återkommit om hennes uppfattning var korrekt i detta fallet, men jag återkommer så fort som hon gör det.
 

Olle Å

New member
Har kollar med Karlstad kommun. P-avgift som för bil. Ställer sig två mc i samma ruta = 2 ggr avgift. helidiotiskt tycker vi.

om vägen blir för dålig, byt hoj
 

P-O Noren

New member
Alla parkeringsvakter verkar ha olika åsikter, verkar vara helt upp till varje kommun vilka egna regler och praxis som tillämpas.

Helt upp till svensk idiotbyråkrati så kan man alltid på en p-bot verkar det som.

Det är alldeles för pinsamt uppenbart att p-bot skrivs ut för att tjäna pengar i många fall. Sunt förnuft och om motorcykeln verkligen är i vägen för andra och sådant är bara teoretiska saker. Kan man böta gör man ofta det i våra större städer.
 

-ah

New member
Alla parkeringsvakter verkar ha olika åsikter, verkar vara helt upp till varje kommun vilka egna regler och praxis som tillämpas.

Helt upp till svensk idiotbyråkrati så kan man alltid på en p-bot verkar det som.

Det är alldeles för pinsamt uppenbart att p-bot skrivs ut för att tjäna pengar i många fall. Sunt förnuft och om motorcykeln verkligen är i vägen för andra och sådant är bara teoretiska saker. Kan man böta gör man ofta det i våra större städer.


Det är kanske så enkelt att det inte handlar om att vare sig begränsa antalet fordon i stan eller att betala för ett låna en markbit, utan kort o gott om att håva in så mycket kulor som möjligt.
Och att det är utifrån det perspektivet man ska se på saken.;)
 

Hasse

New member
Vinstmaskiner

:mad:
Det är kanske så enkelt att det inte handlar om att vare sig begränsa antalet fordon i stan eller att betala för ett låna en markbit, utan kort o gott om att håva in så mycket kulor som möjligt.
Och att det är utifrån det perspektivet man ska se på saken.;)

Här sitter säkert en bunt globalt oersättliga chefer och
håvar in bonusar.
Firman går ju med vinst dessutom och det verkar ju inte vara en självklarhet
i alla lägen.
:cool:
 

Blazer

New member
Det jobbiga är att parkeringar (och p-boten) faller under lokala trafikförordningar, vilket innebär att varje kommun gör som den behagar. Jätte smidigt om man tar hojen (bilen, vilket gud förbjuder) och skall ut en tripp, först måste man lägga upp en rutt, sedan ringa runt till samtliga kommuner man kommer att passera för att ta reda på vilka regler som gäller hos just dem. Än så länge har inte jag lyckats hitta den informationen smidigt på någon kommuns hemsida. Där kan väll SMC sparka på kommunerna till och börja med, så att informationen blir lätt tillgänglig.

Mer finns att läsa här. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=957
 

-ah

New member
Det jobbiga är att parkeringar (och p-boten) faller under lokala trafikförordningar, vilket innebär att varje kommun gör som den behagar. Jätte smidigt om man tar hojen (bilen, vilket gud förbjuder) och skall ut en tripp, först måste man lägga upp en rutt, sedan ringa runt till samtliga kommuner man kommer att passera för att ta reda på vilka regler som gäller hos just dem. Än så länge har inte jag lyckats hitta den informationen smidigt på någon kommuns hemsida. Där kan väll SMC sparka på kommunerna till och börja med, så att informationen blir lätt tillgänglig.

Mer finns att läsa här. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=957

Ett annat sätt, vilket jag föredrar, är att undvika att köra i städer ÖHT.
Där duger i regel en trampcykel alldeles utmärkt. Då är det fortfarande på två hjul. :)
En motorcykel sjunger inte i sta'n, för att travestera Dean Rose.
 

swischmc

New member
Kan SMC lägga upp en sida med parkeringsreglerna, kommun för kommun? Vet man vart man ska kan man då enkelt kika där först.
Ett bättre förslag, som redan finns i denna länk, är om SMC kan förhandla fram gratis (eller i alla fall samma regler/betalning) i alla kommuner. Är det något SMC tittat på?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC kan inte lägga ut alla parkeringsregler.Det ser jag som en omöjlig uppgift. Jag gjorde en enkät till alla svenska kommuner 2001. Hälften struntade i att svara. Variationen av regler är hisnande. Jag träffade utredaren för Parkeringsutredningen som mc-isten Johnny Gylling. Han föreslog att regeringen skulle ge Vägverket i uppdrag att ta fram nationella regler för mopeder och motorcyklar. Jag har frågat Näringsdepartementet, det tänker man INTE göra.
Jag kommer at ta upp från om parkeringar i arbetet som nu pågår för en NAtionell Strategi och handlingsplan för MC- och mopedsäkerhet. Ett antal dödsolyckor sker på stulna motorcyklar. Här skulle fasta föremål på MC-parkeringar vara en idé att minska stölder och dödsolyckor.
Läs mer här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=341
 

Tyrannosaurus

New member
Det är alldeles för pinsamt uppenbart att p-bot skrivs ut för att tjäna pengar i många fall. Sunt förnuft och om motorcykeln verkligen är i vägen för andra och sådant är bara teoretiska saker. Kan man böta gör man ofta det i våra större städer.
Ja det klart eftersom kommunerna budgeterar med P-botar. Alltså om alla i en kommun under helt år skulle parkera helt rätt så skulle kommunens budget inte gå ihop.
Är det idiotiskt eller idiotiskt? Skulle behövas ett förbud mot sånt.

Vad det gäller hojen så finns det en enkel lösning. Man ställer hojen vid ett cykelställ, pockar av skylten och under har man en liten skylt som det står "Moped" på (bilister brukar ju ändå inte kunna se skillnaden :D ).
 

Esquire

New member
Det är inte bara mellan olika kommuner som parkeringsreglerna för mc skiljer. Det finns också skillnader mellan olika parkeringsföretag och bostadsbolag.

Vad man kan göra om man ställer sig på en parkeringsplats där det finns en biljettautomat är att ringa numret på den och fråga vad som gäller vid parkering av mc.
 

P-O Noren

New member
Jag kan tycka att det regelverk som gäller vid parkering med avseende på hojar liknar "rättslöst tillstånd". Hade väl varit okej i ett u-land men i Sverige?
Man ansöker om tillstånd för att få dela ut kontrollavgifter på sin mark som fastighetsägare hos länsstyrelsen, men ingen har koll på nåt om vad som händer sen...

Sunt förnuft har fått ge vika för vinsterna av att dela ut p-böter.
Affärsidén är inte att ta betalt för parkering längre, det är att böta så maximalt som möjligt. Det är där pengarna finns för de flesta aktörer på marknaden.
 
Top