Parkering i `staden´

pjoter

New member
:confused: Hejsan, nu ställer jag en dum fråga.
När jag tar MC till staden och skall parkera köper jag
P-biljett då och var fäster jag den då?
Tacksam för vettiga svar:confused:

IP_Freely

New member
I teorin är det samma regler för MC som för bil. Du är skyldig att betala för parkering. I praktiken är det dock ett problem, precis de som du beskriver. Du kan ju aldrig bevisa att du har köpt en biljett om någon stulit den eller om den blåser bort. Min erfarenhet är att du inte får böter helt enkelt. Har själv pratat med Stockholm Stad om det och de har inget bättre svar än vad jag har :) Du kan ju på vissa ställen betala med SMS, det skulle vara en lösning om du absolut vill betala.

jan-olovj

Active member
Jag har klämt biljetten i tanklocket vid något tillfälle. Det är inte fel att skriva regnumret på biljetten så är det inte lika lätt att sno den.
Jan-Olov

OH-

Member
Sedan "urminnes tider" har man parkerat MC utan att betala på alla dom små överblivna ytor som finns. Små asfaltlappar som liksom blev över, den lilla kilen på trotoaren där en parkeringsplats för bilar börjar och slutar t ex eller inne i vinklar och vrår på husen.

Detta fungerar utan konflikter därför att den övervägande majoriteten av motorcyklister är tänkande varelser. Därför blir jag så trött när nån idiot ställer sig mitt på en gångbana, framför en port eller på nåt annat störande sätt. Det är så man retar upp folk och driver fram kravet på att "dom jävlarna skall minsann oxå följa reglerna och betala".

Pettsson

New member
Ska man parkera i parkeringsrutor kan man ju även tänka på att parkera så en mc/moped till får plats. Finns inget så irriterande som att köra runt och leta parkeringsplats utanför köpcentrat och se en liten moppe stå så att den tar en hel ruta själv.

zynthaxx

New member
Ska man parkera i parkeringsrutor kan man ju även tänka på att parkera så en mc/moped till får plats. Finns inget så irriterande som att köra runt och leta parkeringsplats utanför köpcentrat och se en liten moppe stå så att den tar en hel ruta själv.

Nackdelen med detta, har jag för mig, är väl att om en i rutan står "fel" blir alla lappade...

Kaxe

New member
jag och en kompis var till oslo i lördags och stannade till vid en parkering intill Akers brygga , det kostade 46 kr timmen att stå där och vi blev fundersamma hur vi skulle ställa oss så vi tog helt enkelt och ringde till europark som hade denna parkering och uppgav numret på automaten, svaret blev att vi skulle ställa oss på ett tomt fält som inte hade inritad ruta och vi behövde inte betala avgift, när vi kom tillbaka från akers brygga kom det en kontrollant i en euoropark bil samtidigt som oss och han tittade inte ens åt oss men gick runt och kollade i alla bilrutor.:)

Esquire

New member
Ring numret som står på P-automaten där du tänkt parkera och fråga vad som gäller. Då kanske de säger att mc står gratis eller att du får tillåtelse att ta med dig lappen i fickan eller något. Tänk på att ta namnet på personen du pratat med.

Maria Nordqvist

Super Moderator
I Norge parkerar motorcyklar alltid gratis. I Sverige är det gratis på mc-parkeringar, men vi betalar i vanliga rutor. Det finns en dom från Svea Hovrätt som ifrågasätter om en motorcyklar verkligen ska ha parkeringslapp, eftersom systemet inte fungerar för mc. Den vanligaste varianten är att dela biljetten mitt itu, ta med hälften i fickan och ha andra delen på motorcykeln. SMC har gjort en enkät till Sveriges kommuner angående mc-parkering och besvarat remisser med mera rörande parkeringar. Du hittar mer information på denna sida. http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=341
Blir du bötfälld, finns goda råd här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=957