Parkering i Linköping

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Då det har lyfts fram en tråd om parkeringar i GBG så passar jag på att lyfta fram en tråd om parkeringar i Linköping. Mer mc parkeringar inne i Linköpingstad. Svårt att hitta ngt ställe man parkera sin hoj på ett tryggt sätt!

Hoppas att smc och smc östergötland tar tag i det hela.

//Amir

UglyJazz

New member
Tar tag i???

Resonemanget påminner om ett resonemang jag hörde från en berusad yngling med rakat huvud. Troligen hade barberaren tagit lite väl mycket för det var inget alls kvar innanför heller... Han sade att han skulle flytta till ett land där dom inte tog emot några invandrare!!!

Annars kan man också fråga sig varför det är vi skattebetalare som alltid ska stå för fiolerna? Kan inte samhället betala någon gång?

Det är DU Amir, som ÄR SMC...
Du ska skriva en motion till kommande årsmöte i Linköping/Östergötland, inte SMC Sverige, då denna fråga saknar nationellt intresse. Där klubbas motionen antingen "ja eller nej".
Tycker du det är mer brådis, tar du själv kontakt med någon i din lokala styrelse och övertygar denne om förträffligheten i ditt initiativ...

Ingen tar tag i, om man inte vet om att det finns ett behov.
Än en gång: Det är medlemmarna som ÄR SMC...

H

honda cbf 500

Guest
vem sa att jag är medlem i smc:rolleyes:?

Jag trodde att medlemmarna betalade in avgiften så att andra kunde gå deras ärenden?

//Amir

Tar tag i???

Resonemanget påminner om ett resonemang jag hörde från en berusad yngling med rakat huvud. Troligen hade barberaren tagit lite väl mycket för det var inget alls kvar innanför heller... Han sade att han skulle flytta till ett land där dom inte tog emot några invandrare!!!

Annars kan man också fråga sig varför det är vi skattebetalare som alltid ska stå för fiolerna? Kan inte samhället betala någon gång?

Det är DU Amir, som ÄR SMC...
Du ska skriva en motion till kommande årsmöte i Linköping/Östergötland, inte SMC Sverige, då denna fråga saknar nationellt intresse. Där klubbas motionen antingen "ja eller nej".
Tycker du det är mer brådis, tar du själv kontakt med någon i din lokala styrelse och övertygar denne om förträffligheten i ditt initiativ...

Ingen tar tag i, om man inte vet om att det finns ett behov.
Än en gång: Det är medlemmarna som ÄR SMC...

gundj

New member
Nyttja din rätt som skattebetalare i Linköping, skriv ett förslag till ditt partis representant så kanske denne tar upp det i kommunfullmäktige. Eller skriv till gatukontoret direkt.

TMax500

Member
Du ska skriva en motion till kommande årsmöte i Linköping/Östergötland, inte SMC Sverige, då denna fråga saknar nationellt intresse.
Håller inte med! Mc-parkering i städerna är i allra högsta grad ett nationellt intresse. Det finns inte en gemensam princip för hur mc får parkera utan det är olika från stad till stad. Om jag t ex skulle besöka Linköping så har jag ingen aning om var/hur jag får parkera. Jag skull behöva uppsöka Turistbyrån, gå in kommunens hemsida eller ha tur(?) att hitta en p-vakt. Innan jag ens kan ställa ifrån mig hojen.... Det duger självklart inte att det är på det viset.

Att Göteborg har varit mycket i fokus beror på att man 2009 bytte ut en bra regel (man fick parkera invid cykelställ) mot en dålig (bara parkera på ett mindre antal mc-rutor, eller köpa en biljett och fästa den... ja, var då?!).

Det borde vara en intressant fråga för SMC Riks att få någon ordning på detta.

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har under ett antal år försökt driva frågan om MC-parkeringar. VI har begärt nationella regler för detta, så att det går att parkera en hoj med samma regler i hela landet. Jag har nyligen uppvaktat Sveriges Kommuner och Landsting och begärt ett samarbete.
Då det gäller platser lokalt driver du detta bäst genom att kontakta kommunens trafikkontor och tala om vart det behövs MC-parkeringar.
Länk till mer info om MC-parkeringar: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=341

SuperRetard

New member
Jag förstår inte vad ni tjafsar om öht.

I sthlm och GBG finns ett stort problem i brist på p-platser överlag, då är det en relevant fråga.

I linköping är det ju inte ens några problem att parkera med bil, så hur ska det kunna vara ett problem med mc??? Finns ingen avsedd mc-parkering ställer jag mig i en bilruta med hojen, det är i lagens ögon ett fordon som alla andra. Om bilister eller kommun tycker att det är ett problem att mc tar onödigt med plats så kommer de att bygga avsedda mc-parkeringar.

Busenkelt!

Ni i Gbg borde samla era krafter och gå upp extra tidigt nån dag i veckan (samma dag), åka in och ta varsin p-plats med hojarna. Betala precis som alla andra gör och låta Gbg-stad se problemet själva. För det är exakt så det hade varit om ni istället tagit bilarna. Det är NI som ERBJUDER andra jyttjeborrjare fler platser genom att välja att ta 2 hjul, inte tvärtom!

H

honda cbf 500

Guest
Ska man tex bara hoppa in i en butik och handla en liten grej som tar 2-3 min så vill man inte parkera långt ifrån butiken där man får gå en bit och dessutom inte vet om cykeln står säkert där. Att parkera hojen ska inte ta mer tid än att handla det lilla man ska handla så att säga.

// Amir

Jag förstår inte vad ni tjafsar om öht.

I sthlm och GBG finns ett stort problem i brist på p-platser överlag, då är det en relevant fråga.

I linköping är det ju inte ens några problem att parkera med bil, så hur ska det kunna vara ett problem med mc??? Finns ingen avsedd mc-parkering ställer jag mig i en bilruta med hojen, det är i lagens ögon ett fordon som alla andra. Om bilister eller kommun tycker att det är ett problem att mc tar onödigt med plats så kommer de att bygga avsedda mc-parkeringar.

Busenkelt!

Ni i Gbg borde samla era krafter och gå upp extra tidigt nån dag i veckan (samma dag), åka in och ta varsin p-plats med hojarna. Betala precis som alla andra gör och låta Gbg-stad se problemet själva. För det är exakt så det hade varit om ni istället tagit bilarna. Det är NI som ERBJUDER andra jyttjeborrjare fler platser genom att välja att ta 2 hjul, inte tvärtom!

gundj

New member
Ta det pâ rätt sätt, det känns som om du mest är lite lat :)
Jag kör mer bil än MC i Linköping och kan inte pâminna mig när jag tyckt det varit lângt frân P-plats till butik.
Med hojjen slinker man ju lätt in pâ den rutan jag inte fâr in volvon.
Och är det ett 2-minutersärende sâ hinner du ju in och ut innan P-nisse hinner se dig.

H

honda cbf 500

Guest
Lat är jag knappast, men jag vill inte ställa hojen bland en massa cyklar då de kan välta den av misstag, vill heller inte parkera den i ett parkeringshus, där obehöriga kan arbeta ostört så lösningen är en eller två mcrutor på välvalda platser mitt in centrum. Det är inte avgiften som skrämmer mig utan jag vill ha en plats som är nära och hyfsat tryggt ställe att ställa hojen.

//Amir

Ta det pâ rätt sätt, det känns som om du mest är lite lat :)
Jag kör mer bil än MC i Linköping och kan inte pâminna mig när jag tyckt det varit lângt frân P-plats till butik.
Med hojjen slinker man ju lätt in pâ den rutan jag inte fâr in volvon.
Och är det ett 2-minutersärende sâ hinner du ju in och ut innan P-nisse hinner se dig.

SuperRetard

New member
Ska man tex bara hoppa in i en butik och handla en liten grej som tar 2-3 min så vill man inte parkera långt ifrån butiken där man får gå en bit och dessutom inte vet om cykeln står säkert där. Att parkera hojen ska inte ta mer tid än att handla det lilla man ska handla så att säga.

// Amir

Ska man göra ett 5-minuters stopp på ett specifikt ställe så är det ju inte svårare än att ställa hojen precis utanför dörrn. På 5 minuter hinner den inte bli lappad, och säkrare än att man kan ha den under uppsikt genom fönstret blir det inte (eller sticka ut huvet genom dörrn ett par gånger).

Jag håller med föregående.. Du är lat. Dessutom tycker jag ärligt talat att det är sånt man får ta om man åker hoj. Ska man lösa alla samhällsproblem ned till den nivån på prioriteringslistan så får vi antingen införa planekonomi och obligatoriska 65-timmars arbetsveckor, eller avrätta alla sjuka och pensionärer.

För jag hoppas att du på fullt allvar inte tycker att dina parkerings"problem" är viktigare än äldrevården eller dagens rätt sjaviga skola? I så fall borde du åka till Götet eller Sthlm och få lite perspektiv på P-problem.. Eller åka till ett kommunalt äldreboende och få perspektiv på ekonomiprioriteringarna.

H

honda cbf 500

Guest
Jag sa väl inte att parkeringsfrågan är viktigare än äldrevården osv som du påpekar men jag menar att på ett mcforum speciellt så ska vi ägna oss få ordning på mcrelaterade frågor.:D

Vad du gjorde nyss är precis som hundar brukar göra, skälla utan att tänka sig för:p

//Amir

Ska man göra ett 5-minuters stopp på ett specifikt ställe så är det ju inte svårare än att ställa hojen precis utanför dörrn. På 5 minuter hinner den inte bli lappad, och säkrare än att man kan ha den under uppsikt genom fönstret blir det inte (eller sticka ut huvet genom dörrn ett par gånger).

Jag håller med föregående.. Du är lat. Dessutom tycker jag ärligt talat att det är sånt man får ta om man åker hoj. Ska man lösa alla samhällsproblem ned till den nivån på prioriteringslistan så får vi antingen införa planekonomi och obligatoriska 65-timmars arbetsveckor, eller avrätta alla sjuka och pensionärer.

För jag hoppas att du på fullt allvar inte tycker att dina parkerings"problem" är viktigare än äldrevården eller dagens rätt sjaviga skola? I så fall borde du åka till Götet eller Sthlm och få lite perspektiv på P-problem.. Eller åka till ett kommunalt äldreboende och få perspektiv på ekonomiprioriteringarna.

Last edited:

SuperRetard

New member
Vad du gjorde nyss är precis som hundar brukar göra, skälla utan att tänka sig för:p

//Amir

Nej, men jag var på min "vakt" ;)!

Visst ska vi och SMC värna om mcs bästa. Men att bränna krutet på så triviala saker som p-problem i småstäder hör inte dit. Vi har ett begränsat gehör, och samhället en begränsad budget. Att börja propagera för småsaker då är att sila mygg och svälja elefanter.

H

honda cbf 500

Guest
Jag måste säga att bland de bästa mcparkeringarna i Linköping är den vid macdonald's vid tornby. Två mcparkeringar som jag tycker är helt avskilda från bilar och sånt som kan leda till att mc:n tar skada. Där känner jag att jag kan parkera min motorcykel på ett trygg sätt utan att behöva våndas om min hoj kommer att vara hel när jag kommer tbx ;)

Jag vill ser mera av såna parkeringar därmed inte sagt att smc ska ha dessa parkeringar som högsta priotet men när väl tillfälle ges så kan man ta upp det med de ansvariga.

//Amir

Nej, men jag var på min "vakt" ;)!

Visst ska vi och SMC värna om mcs bästa. Men att bränna krutet på så triviala saker som p-problem i småstäder hör inte dit. Vi har ett begränsat gehör, och samhället en begränsad budget. Att börja propagera för småsaker då är att sila mygg och svälja elefanter.

Last edited:

hompan

New member
Om De inte har ändrat på bestämmelserna så får man parkera MCn vid cykelställen i Linköping , jag kan ha fel men det är bara att fråga parkeringsvakterna jag vet att det var så för ett par år sedan