Packa rätt???

knivsta_jimmy

New member
Hallå!!!

Jag tänkte sätta gumman bakom och rulla neråt västkusten ca 5-6 dagar. Då jag aldrig rest på hoj på det sättet undrar jag om någon/några har något/några tips på hur man ska packa, vad man ska packa och annat att tänka på...

M

magne

Guest
Hallå!!!

Jag tänkte sätta gumman bakom och rulla neråt västkusten ca 5-6 dagar. Då jag aldrig rest på hoj på det sättet undrar jag om någon/några har något/några tips på hur man ska packa, vad man ska packa och annat att tänka på...

På Norska mc unionen finns en bra lista.
Kolla
http://www.nmcu.org/tur/praktisk/pakking.html

Mera hittar du på
http://www.nmcu.org/tur/index.html

Hoppas du får några bra tips där. Det kanska finns några norska ord som är svåra, men jag tror du kan räkna ut vad de betyder.

/Magne

Ducatista

New member
Vi brukar packa efter reglen fifthy-fifthy (50-50)

Lägg din packning på sängen - Ta bort hälften (=50%)
Titta igenom det som är kvar - Ta bort hälften (=50%)
Det du har kvar nu är det nödvändigaste och ryms förhoppningsvis på hojen :D

Marie

Banned
Vi brukar packa efter reglen fifthy-fifthy (50-50)

Lägg din packning på sängen - Ta bort hälften (=50%)
Titta igenom det som är kvar - Ta bort hälften (=50%)
Det du har kvar nu är det nödvändigaste och ryms förhoppningsvis på hojen :D

I första rundan brukar jag få ihop såpass mycket att det skulle behövas en flyttbuss, så ingalunda får det plats på sängen.....

Min metod är som din fast i åtta - tio steg....
När jag sedan konstaterat att det ändå inte ryms i väskorna, så är det bara att köpa fler och större väskor...:p
Har för närvarande två 45-liters GIVI, en 50 liters toppbox, en 80 liters packrulle och en 22-liters tankväska - och då har jag ändå ingen passagerare.....

Monica

New member
På Norska mc unionen finns en bra lista.
Kolla
http://www.nmcu.org/tur/praktisk/pakking.html

Mera hittar du på
http://www.nmcu.org/tur/index.html

Hoppas du får några bra tips där. Det kanska finns några norska ord som är svåra, men jag tror du kan räkna ut vad de betyder.

/Magne

Intressanta sidor. Men en fråga. De pratar om sin kalender och uppgifter om B.R.Ö. (bärgning, reparation och övernattning) och då undrar man ju osökt om vi har någon liknande förteckning över Sverige.... Efter en gooooogle sökning så kommer det upp en del. Vulcan Riders har en lista som ser väldigt omfattande ut. Frågan är bara om vi övriga som nu inte åker Vulcan kan åka dit......eller not.
Jaha, så var det frågan då.....finns det någon sådan förteckning från SMC kanske? Jag o guben kör Suzuki och Yamaha, och det blir lite jobbigt om man måste hålla sig till vissa märken ju (när det gäller reparation). Övernattning är ju lugnt tack vare allemansrätten....om man nu har packat me tältet förstås....

V Saarela

New member
Nej för tusan! Gumman ska du inte lämna hemma om du sen ska leva ett drägligt liv resten av din tid på jorden :)

Vi brukar inte spara på nåt. packar så mycket vi orkar. Har med sovande och kök med. Topbox, tre väskor samt tält o sovsäckar på sidoväskorna(så hon kan sova där bak hela resan).

070705-7b2.jpg

070705-8b2.jpg

Petra

Super Moderator
Intressanta sidor. Men en fråga. De pratar om sin kalender och uppgifter om B.R.Ö. (bärgning, reparation och övernattning) och då undrar man ju osökt om vi har någon liknande förteckning över Sverige.... Efter en gooooogle sökning så kommer det upp en del. Vulcan Riders har en lista som ser väldigt omfattande ut. Frågan är bara om vi övriga som nu inte åker Vulcan kan åka dit......eller not.
Jaha, så var det frågan då.....finns det någon sådan förteckning från SMC kanske? Jag o guben kör Suzuki och Yamaha, och det blir lite jobbigt om man måste hålla sig till vissa märken ju (när det gäller reparation). Övernattning är ju lugnt tack vare allemansrätten....om man nu har packat me tältet förstås....

Visst har SMC en liknande kalender. Den får alla medlemmar årligen. Har inte du fått den så bör du höra av dej till kansliet.

Här på hemsidan, under fliken "Travel" finns bra tips på vad man ska ta med sig, boende, resvägar, plus en massa annat såsom länkar till bra sidor att kolla innan man drar på mc-semester.
Under fliken "Club" hittar du också en del matnyttigt inför resan.

Trevlig resa alla som ska ut och mc-semestra.

PS. Elving har övertygat mej om att packa rätt är att packa lätt =)
Ett annat bra Elving-tips är att lägga kläder och annat i genomskinliga plastpåsar. Dels är de vattentäta och dels är det lätt att se vad som ligger i väskor och packrullar.

Last edited:

Ginnies

New member
Nej för tusan! Gumman ska du inte lämna hemma om du sen ska leva ett drägligt liv resten av din tid på jorden :)

Vi brukar inte spara på nåt. packar så mycket vi orkar. Har med sovande och kök med. Topbox, tre väskor samt tält o sovsäckar på sidoväskorna(så hon kan sova där bak hela resan)

Håller helt med Saarela. Klart som rackarn att gumman skall med på hoj semestern. Med hårda packväskor och smarta val (läs små i storlek) av tält, sovsäck och liggunderlag så kan man leva kungligt även med begränsade utrymmen på hojen. Jag och gumman försöker åka en europa resa varje sommar och det har aldrig varit brist på utrymme. Då tältar vi 100 % av tiden och äter på gasköket ofta. På bifogade bilder är det packning för fem veckor i Europa. Tvättmedels påsar är ett tips som minskar packningen av kläder avsevärt.

Lycka till!

/Ginnies

Ginnies

New member
Hej du "Ginnies".

Gått ifrån de gamla FJ1200 och isle of man-dagarna..? ;):D

Hej själv Wroom!

Ja det var några år sedan Isle of Man besöktes. Då mycket riktigt på FJ 1200:an Just nu är det andra länder i Europa som skall besökas. För hoppningsvis blir det till Ungern och Rumänien i år. Det är inte helt bestämmt att jag kan följa med i år, men du vet ju hur det är med hoppet... Men helt klart skall jag tillbaka till Isle of man nåt annat år.

Träffade jag dig där?? Jag känner ingen, vad jag vet, som kör en V-storm.

/Ginnies

Wroom

New member
Hej själv Wroom!

Ja det var några år sedan Isle of Man besöktes. Då mycket riktigt på FJ 1200:an Just nu är det andra länder i Europa som skall besökas. För hoppningsvis blir det till Ungern och Rumänien i år. Det är inte helt bestämmt att jag kan följa med i år, men du vet ju hur det är med hoppet... Men helt klart skall jag tillbaka till Isle of man nåt annat år.

Träffade jag dig där?? Jag känner ingen, vad jag vet, som kör en V-storm.

/Ginnies

Nej då det begav sig körde jag ingen V-strom.
Men omkring 1987-1988, en röd DT 125 ständigt på bakhjulet, ringer det en klocka? No names mensioned.. :D

Ungern och Rumänien skulle vara ett mkt intressant resemål, har själv funderat på en resa åt det hållet.
Alperna och västeuropa i all ära, men där har man börjat vara så många gånger att det inte blir så spännande längre.
Har även tänkt på Ryssland, men där fegar jag lite p.g.a. bristande försäkringsskydd, eventuell kriminalitet och den allmänna körkulturen därborta.
Men, man vet aldrig...

Ginnies

New member
Nej då det begav sig körde jag ingen V-strom.
Men omkring 1987-1988, en röd DT 125 ständigt på bakhjulet, ringer det en klocka? No names mensioned.. :D

Jaaaaa.... det ringer en liten klocka. Själv fick jag inte upp CB 125:an på bakhjulet. Det var inget vidare klös i den, får man nog lov att säga. Att du minns mig från så långt tillbaka i tiden. Visst sågs vi som tvärest får några år sedan? Du hade jobbat i Tyskland med nåt "bil-grejs" ?

Om du känner för lite "äventyrs-MC-touring-drömmande-tvtittande" så ta och köp Long way round DVD:n. Där har du lite av den touring som du säkert skulle uppskatta. Har själv sett den ett antal gånger med lika stor behållning varje gång.

/Ginnies

Wroom

New member
Jaaaaa.... det ringer en liten klocka. Själv fick jag inte upp CB 125:an på bakhjulet. Det var inget vidare klös i den, får man nog lov att säga. Att du minns mig från så långt tillbaka i tiden. Visst sågs vi som tvärest får några år sedan? Du hade jobbat i Tyskland med nåt "bil-grejs" ?

Om du känner för lite "äventyrs-MC-touring-drömmande-tvtittande" så ta och köp Long way round DVD:n. Där har du lite av den touring som du säkert skulle uppskatta. Har själv sett den ett antal gånger med lika stor behållning varje gång.

/Ginnies

Hej
Yep, jobbat inom motorutveckling.
Jag minns att din CB hade ett fränt ljud iallafall, men sen satte du ju punkt med din FJ... :cool:
Både Long way round och Long way down har jag sett och drömt mig bort till.
Flera varv.
Men en sådan resa med BMW 1200 GS skulle nog inte funka utan en följebil full med reservdelar. Precis som dom hade! :D
Slår vad om att den var full med ringantenner, bränslepumpsrelän mm... :D:D
Tragiskt men sant...

Maru

New member
Hallå!!!

Jag skulle vilja säga packa lätt....se det går alltid att köpa det som skulle behövas. Man packar oftast alldeles för mycket..... Vid hojsemestern 2004 på Isle of Man så hade mitt resesällskap fullt med packning på hojarna och där kom jag med en 30 liters ryggsäck...för knappt 2 veckors semester.

Det nödvändigaste är bra att ha med, det är ju i regel civilisation dit man ska så det finns alltid möjlighet att tvätta.

Ha en underbar resa! :)

knivsta_jimmy

New member
Inte ska du lämna A hemma. Hon har ju fixat lite sovplatser. Men vi skippar karusellerna på Liseberg, dom är ju farliga.

//Ballhead

A får följa med den här gången oxå. Det gick ju bra förra gången vi var ner till västkusten. :)

Vi ska försöka ta oss till er snart för att planera lite...

Molgan

New member
Har för närvarande två 45-liters GIVI, en 50 liters toppbox, en 80 liters packrulle och en 22-liters tankväska - och då har jag ändå ingen passagerare.....
:0 Borde ju räcka till en jorden-runt-resa. För två. Lämna microvågsugnen och strykbrädan hemma så ska nog allt du behöver få plats. :D